Annons:
Etikettjesus
Läst 2652 ggr
yamher
11/22/13, 12:47 PM

Jesus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vem är Jesus?

Vem han var här bland oss känner vi gott till genom nya testamentets beskrivningar av honom och den allmänna uppfattningen. Dock med förståelsen att texterna skrivna strax efter hans död är mer sannolika att vara närmare verkligheten än dem skrivna långt senare.

Jesus är Guds son och därmed egentligen också en ärkeängel. Hans uppgift på jorden var att möta människorna. Öppna ögonen för dem snarare än att skapa en ny världsreligion och våldshandlingar i dess namn. Fortfarande idag brinner han för människan och mänskligheten.

Jesus anses vara from och han önskar att se bara det goda hos människan. Han kämpar för att vi människor ska bli goda människor.

På andra sidan saknar han annan uppgift utan hans främsta är att vara den gallionsfigur vi har gjort honom till. Att troende människor kan hitta styrka hos honom, vända sig till honom med sina böner.

För mig är det tydligt att Jesus är en person och inte en del av någon annan. Hans personlighet är så unik för honom. Hans fromhet lyser igenom honom om stor förhoppning om mänskligheten och på en ljusare framtid 🤗

    Bild: Copyright information:   © satori - Fotolia.com

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
J-Artur-K
11/22/13, 3:59 PM
#1

Härligt , tackar 👍🙂

Ny dag nya möjligheter

ALPHIRA
11/23/13, 12:48 AM
#2

Jag tror också att Jesus är en separat person men samtidigt ingår i tre-enigheten med Gud och Den helige anden.

"Jesus är Guds son och därmed egentligen också en ärkeängel", skriver du yamher. Det kan ses så men jag personligen tror att han är en trappa högre än ärkeänglarna. Men jag vet inte, jag bara tror.

((Vad är "Den helige anden" i så fall då? (Det är en annan "tråd"…))

yamher
11/23/13, 9:14 AM
#3

inte högre, bara kanske inte samma arbetsuppgifter… Vi är vana att se en muskellös ärkeängel med vingar och till o med kanske något vapen som far fram o tillbaka mellan himlen och jorden för att försvara oss människor. Jesus saknar det mesta av det… Så han är en bland dem bara lite som det svarta… jag menar det vita fåret i familjen….

Dessutom har inte alla ärkeänglar vingar. Inte alla änglar heller. Det har med vad för uppgifter var o en har.

Personligen så skulle jag inte lyfta upp Jesus, för personligen av det lilla jag vet vem som kämpar mest för mänskligheten syns inte.

Att leva på jorden att säga saker till mänskligheten är ett oerhört bra jobb men samtidigt vad har han själv orsakat?

Se t.ex. Michael. Jag vet att han har trotsat en del regler för att rädda människoliv. Det ryktas att det var han som fick bomben att detonera i Stockholm innan att han som hade bomben hann skada och döda så många som var avsikten.

Så jag kan personligen inte säga att någon är bättre för jag vet att de kämpar lika mycket fast på olika sätt.

Alis volat propriis Oskyldig

[Kathja]1
12/10/13, 10:45 PM
#4

Jesus var som dig och som mig, en del av Alltet, av Gud. Skillnaden på honom och de flesta av oss andra är att han var väl medveten om vem han var, sitt ursprung och vad han kunde göra. Jag är helt övertygad om att Jesus kom till jorden för att påminna oss andra om vår storhet.

Han ville visa om vad vi skulle kunna uppnå om vi väljer att leva med Gud, med andra ord om vi väljer ljuset, livet och kärleken till allt och alla.

"Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig." (joh 14:16) - Med andra ord, följ i Jesus spår, lev som han gjorde och du kommer att välja vägen som ger livet, kärlek och harmoni.

[Lindyhop]
12/10/13, 10:53 PM
#5

Tycker det var väldigt bra förklarat och skriver. Tack, Kathja.

[Kathja]1
12/10/13, 10:55 PM
#6

Tack själv Lindy! ❤️

Annons:
ALPHIRA
12/10/13, 11:29 PM
#7

Kathja-R.🌺❤️

J-Artur-K
12/15/13, 4:41 PM
#8

Man kan ju få hjälp av Jesus när man ger healing också. Han bruka hjälpa mig när jag ger healing 🙂 (Är ju inte jag som ger healing jag är bara kanalen)

Ny dag nya möjligheter

[Mellma]
12/15/13, 5:11 PM
#9

Jesus har jag också en fin relation till. Han har stöttat mig i mångt och mycket och han har väglett mig i det mediala arbetet. Han är en härlig personlighet som man blir lugn och får en fantastiskt helande energi av.

Sen så har han även en stor portion humor i sig också som är skön. Ja, han kan faktiskt skämta om saker och ting han också. På ett härligt lagomt sätt. 😉

Han har berättat så mycket om hur hans liv här på jorden egentligen var, men det törs man knappt berätta om öppet, för då får man på moppo av de strikt bibeltrogna. 

Tyvärr så står inte hela sanningen om hans liv  nedskrivet i bibeln eftersom människor har skrivit om bibeln efter eget behag under årens lopp, tyvärr.. 😕

[Lindyhop]
12/15/13, 11:00 PM
#10

Mellma kan du inte berätta lite bara? Tack för övrigt för ett fint inlägg.

TezzD
12/16/13, 10:46 PM
#11

Mellma, håller med dig där. Jag är bekant med en dam som talar mycket med Jesus. Han var hennes bror (Hon är reinkarnerad och en inkarnerad ängel) Mycket intressant, man ska inte tro på allt som står i bibeln utan mer se det som en vägledning. 
Bra skrivet Yahmer!

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

[kajmal"]
12/23/13, 5:15 PM
#12

mild mansstämma jesus?

Posted on november 5, 2013

3

fick besök igår kväll. satt i soffan, katten tittar stint mot hallen, så hör jag en mild manlig stämma, så tyst har jag aldrig hört nån förut, det var som en vind bris i skallen.denna mansröst hördes som den stod uti köket, men försvann längre och längre upp i luften han sa ”love” flera gånger. kommer inte ihåg allt , och hörde inte allt riktigt. ”jag hör” sa han. jag frågade om det var kamjal som jag kände fysiskt , för ett par veckor sedan. det kliade kraftigt på sidan av skallen, kamjal sa då ”you are lucky” ”mira” säger han. låter som ett namn, vet inte om han menar att kamjals rätta namn är myra. är du utomjording frågar jag. ”ja” svarar han. så berättar jag att de första kontakterna jag hade var de grå. ”de stora” frågar han. nej de små svarar jag. det är många som tror på er menar jag , men med andra ord. ”är de motagliga” frågar rösten, vet inte svarar jag, jag trodde ni kunde prata med alla säger jag. ”ibland” säger han. jag frågar om det har nåt med det som ska hända i november, som han kommit, han svarar inte, så mynnar samtalet ut när hans röst försvinner i luften. det var en verklig mild och fin stämma ,   mycket tystare och mildare än både kamjal och blenda. frågade om han var jesus . men fick inget svar,

CarolinaE
12/26/13, 5:49 AM
#13

Tala om att få gåshud på armarna ! 🙂

Annons:
PsykosyntesForum
6/24/14, 1:17 AM
#14

Min bild av Jesus har jag beskrivit i http://psykosyntesforum.se/Svensk/Yeshua.htm .

[Juel70]
6/24/14, 11:10 AM
#15

Fromhet är en livshållningpräglad av religiositet och religiösa dygder såsom ödmjukhet och stillsamhet – ett innerligt personligt förhållande till Gud eller sin gudsupplevelse. Fromhetsideal är värderingar och idealism i gott syfte, men som ofta slog över i fariseismoch lagiskhet.

Jesus var inte religiös, däremot var fariseerna religiösa. 

------------------------------------------------------------------

Jesus och Fadern är ETT.

" evigt liv" (Matt 19:28-29)

- Att kunna ge evigt liv det är bara i Guds makt. Jesu säger"liksom Fadern""också Sonen"(liksom Fadern äger liv, så har han också låtit Sonen äga liv). Detta"liksom" - "så" är samma sak som att säga "är lika med".

"Den som äter mitt kött och dricker mitt blod förblir i mig.."(Joh 6: 56-59)

- Ingen människa kan ge sitt eget kött som bröd som gör att den som äter det kan få evigt liv. Något sådant kan bara någon som är Gud åstadkomma.

_ "Mig, som Fadern har helgat och sänt till världen"_ 
- Detta uttalande förutsätter att Jesus hade en existens i himlen hos Gud INNAN Han blev sänd till världen.

_ "Fadern är i mig och jag i Fadern" (_Joh 14:10)
- Här gör han anspråk på en enhet med Gud som är över det normalt mänskliga. Hur kan en endast profet eller ett sändebud göra sig JÄMLIK Gud, om Han inte ÄR Gud?

**
"Jag och Fadern är ett." **(Joh. 10:30)

..Även här säger Jesus att Han och Fadern är jämlika. (Joh 10-38-28)

_ "Allt mitt är ditt och allt ditt är mitt_(Joh 17:10)

- Återigen…Jesus och Fadern är jämlika.

_ "Så länge har jag varit tillsammans med er, och ändå känner du mig inte, Filippos? Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du då säga: Visa oss Fadern?" _(Joh 14:9)

- Detta kan inte bli så mycket tydligare. Jesus gör anspråk för treenigheten och bevisar att dom är ETT.

_ "Gör min faders gärningar, skall ni inte tro på mig. Men om jag gör de gärningarna, så tro åtminstone på dem._ 
- Att göra Guds gärningar så att människorna skall tro genom dem. Det är inte det normalt mänskliga. Det förutsätter att han har en kapacitet att göra samma saker som Gud, vilket i sin tur måste innebära att Han har samma egenskaper som Gud.

**
"Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig"**(Joh 14:6) Notera att Jesus säger att - Han är Vägen, Sanningen och Livet. Bara Gud, med den makt Han har, kan säga något sådant.

**
Herren Jesus förlät synder**. (Matt. 9:1-8; Mark. 2:1-12)

Herren Jesus ska döma världen (Matt. 25:31-46, Joh. 5:22-23)

Herren Jesus är allsmäktig (Matt. 28:18)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
ALPHIRA
7/10/14, 1:22 AM
#19

#3 yamher. Den Jesus jag träffat hade varken maffiga vingar eller vapen. Inte heller var hans  klädsel dekorerad med ädelstenar eller liknande. 

"Den som kämpar mest för mänskligheten syns inte", skriver du.

Det var så såg jag min Jesus. Han var enkelklädd i sin ljusklädnad men hade tusenfaldigt mer pondus på annat sätt. Och hans "nerkomst" till mitt lilla rum lät som en jordbävning/himlabävning.

yamher
7/11/14, 8:43 AM
#20

den jesus vi känner till är knappast Ärkeängel Mikael typen, och det är inte så vi önskar att se honom heller.

Jag upplever att de på andra sidan får tillgång till det de behöver. Och jag tvivlar att Jesus är behov av vapen eller vingar.  Han är ju den han är och för oss människor ;)

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
alekta
7/30/14, 10:53 AM
#21

Alphira, blir väldigt avundsjuk på dig som har fått träffa Jesus ;) önskar verkligen det skulle hända mig också, ber jätteofta Han ska komma, men än har inget hänt. Men sen tänker jag äsch han har nog inte tid med mig å bara titta in så där, men då kan han väl skicka en ängel som hälsar på istället :) Kram

alekta
7/30/14, 1:54 PM
#22

#9 Mellina jag önskar också att du berättar mer <3

ALPHIRA
7/30/14, 10:21 PM
#23

Kära alekta #21. ❤️

Vet verkligen inte varför han uppenbarade sig för mig. Hade inte bett om det.

Det vet jag säkert att han är hos varje människa i alla fall.

Brukar inte citera Bibeln men säger som det står att "saliga är dom som tror fast dom inte ser". 🌺🌺🌺

Vi har fler sinnen än bara synen.

[Juel70]
7/31/14, 9:04 AM
#24

"Glöm inte att visa gästfrihet, ty genom gästfrihet har somliga fått 

änglar

 till gäster utan att veta om det." Hebr. 13:2

[Hukanson]
11/15/14, 8:11 AM
#25

Såsom Jesus övervann döden så skall hela skapelsen övervinna döden ty Jesus är kommen på det alla människor skall frälsas till oförstörbarhet och evigt liv. På tredje dagen återställer han Herrens tempel på jorden och överlämnar så den försonade, förlåtna och förlösta skapelsen till sin Fader som skapade himlen och jorden och allt vad däri är. Vi lever nu på den tredje dagen och den andliga tillblivelse som inte nödvändigtvis ses som hans fysiska kropp.

[Juel70]
11/15/14, 9:28 AM
#26

Alphira- Det står i Joh 20:29

Men vi som inte får se, hur har vi hjälp av Tomas Tvivlaren? 

Han fick se och kanske beröra Jesus. Men ändå är också hans ord en trosbekännelse. Det han såg var människan Jesus, det han bekände var Gud. Han utropade att den han såg var Gud, som han inte kunde se. Därför kan Jesus säga: "Du tror därför att du har sett mig".

Men så tillägger han det för oss mest glädjande:

Jesus sade till honom: "Därför att du har sett mig, tror du. Saliga är de som tror, fastän de inte ser." (Joh 20:29).

För om du ser och har alla dess bevis så byggs inte tron på tro. Det är tron som frälser - inte vetande

yamher
11/18/14, 7:25 PM
#27

och aldrig har så  många människor dödas för en sådan sak som i Guds namn och för en eller flera människors tro. Och många har fått offra sina liv på grund av kyrkans män en gång i tiden i jakten på vetande så nog har de förstört en hel del. Inklusive deras tro på övernaturligheter som häxor.

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
[Hukanson]
11/18/14, 10:01 PM
#28

De mörkermän som mördat för gud och kyrkans skull hade nog mördat än mer om inte kyrkan funnits och det är ju tragiskt att inte kyrkan nådde ut med kärleksbudskapet bättre men det kan ju lika gärna sägas om det samhälle vi lever i idag.

yamher
11/18/14, 10:54 PM
#29

samtidigt så har kyrkan varit väldigt girig. Många århundranden blev man inte påve för det starka kallet skull… Allt handlade om makt, pengar och girighet. Politik.

Många har levt ut sin perversion under kyrkans beskydd, och troligtvis mördat mer än tillräckligt. Om kyrkans budskap om kärlek hade varit så pass stark att kyrkan i sig inte uppmuntrat att döda så skulle inte stater som Israel och Palestina vara i konflikt än. Tvivlar på att kyrkan "inte" uppmuntrade till våldsamma konverteringsformer eller för den delen död o elände till dem som inte följa i dess följe. Se vad som hände runt om i romarriket århundranden efter Jesus och hans lärjungar.  Hur många kristna martyr som faktiskt inte var så oskyldiga utan har skördat sin del av döden men som hyllats som hjälte efter att ha fallit för ett judiskt eller romerskt svärd. Det var en väldigt orolig tid med mycket dödande och hets jakt på tex lärda som inte var kristna.

Kyrkan är formad av människan och med alla mänskliga egenskaper på gott o på ont. Oavsett om något har ett ursprung från Gud och hans egna ord eller inte så har våra religioner formats av människan och dennes tankar.

'Ett annat bra bevis är jakten på reliker. Makt, kändisskap, politik, pengar osv har styrt jakt efter relikerna. Och en stor marknad av falska reliker.

Aldrig innan har några texter tolkats och formats av människan och av våra mänskliga egenskaper och agenda som Bibeln. Inte många böcker är så pass kopierade som bibelns att vi knappt ens känner till de ursprungliga nertecknade orden och dess syfte o innebörd.

All heder till kärlek, tro o hopp men kom inte o skriv att kyrkan e oskyldig till de hemskheter som har följt i dess kölvatten och hur kyrkan har valt att handla…

Alis volat propriis Oskyldig

Upp till toppen
Annons: