Annons:
Etikettot
Läst 799 ggr
ALPHIRA
12/13/13, 1:35 AM

KARMA?

I en annan tråd (Gud) har man lite närmat sig ett begrepp, nämligen "förutbestämt". yamher skrev ordet i #64.

Det trådet börjar bli långt så jag tänkte ställa en fråga här.

Nu är det ju klart att "den fria viljan" med tvång blandar sig i det här…

Men när man tänker på förutbestämdheten och KARMAN, hur tänker ni då?

Annons:
[gryningen67]
12/13/13, 11:17 AM
#1

Karman har ingenting att göra med förutbestämdhet.något slags öde t.ex.
Dom två begreppen är varandras motsats.
Karman är den energi som man sår genom en tanke till handling.
Den energi man sänder ut kommer tillbaka till dig i positiv eller negativ form.
Så man kan betrakta karman som varken god eller ond i sin form.
Utan som en rättvis universell lag.

yamher
12/13/13, 3:31 PM
#2

förutbestämdheten av att det finns saker som sker i livet som är menade att ske så kan det finnas lika många förklaringar på varför det sker som det finns människor dvs det finns saker vi går igenom av olika anledningar till olika syften. Vi kan inte döma, vi har inte rätten ens för vi känner inte till meningen. Att hamna i en rullstol, att leva ett liv på hjul så skulle jag kunna lägga fram flera orsaker allt från något de misslyckats att lära sig i ett tidigare liv till en ren olyckshändelse som hänt av någon annans val (som en persons val att köra onykter).

Eftersom varje resa är så unik och personlig så…

Alis volat propriis Oskyldig

[Kathja]1
12/13/13, 9:59 PM
#3

Karma är som det redan är sagt - som man sår får man skörda, vare sig mer eller mindre. Och någon förutbestämdhet tror jag inte det finns. Däremot är skapelsen gjord utifrån orsak och verkan vilket innebär att det ofta går att förutse vad utfallet kan komma att bli. Men du kan alltid välja om du ska gå höger eller vänster.

Sedan tror jag absolut att allt har en mening, allt i ditt liv finns där för att du ska lära dig att kunna leva som ett med Gud. För att du ska ges en möjlighet att expandera till din fullkomlighet, för att du ska se din storhet.

Upp till toppen
Annons: