Annons:
Etikettärkeänglar
Läst 1751 ggr
yamher
2013-12-29 00:03

ärkeängel Michael

                          
                                           Michael

                                       vem är lik gud

Den förstfödde och den störste. Han är soldaternas och polisernas skyddsängel. På andra sidan värnar han också om vad vi idag skulle kalla officerare av högre rang (befälhavare). Inför krig och på slagfält kan han inge soldaterna på båda sidor mod och styrka. Han, liksom ett flertal andra ärkeänglar är skolade inom försvar och stridskonst och är en krigare ut i fingertopparna. Han har en egen armé av änglar, själar och andra som platsar och är en av dem som först anländer om fara närmar sig de himmelska murarna. Som den krigarängel han är, är det han som vi oftast ber om beskydd till.

Michael avbildas ofta med något vapen i sin hand/händer. Vanligast hans svärd. Han beskrivs i de flesta religionerna ha utfört flera slag. Inom den kristna tron är det han som slog ner den vi idag kallar Satan (djävulen) men även andra otäcka odjur.

                                 

För den som har möjlighet att råka på honom har han humor även om han oftast är rätt fåordig. Inte sällan sägs han ha lämnat långa meddelanden men oftast handlar det om ett fåtal meningar. 

Michael har en egen dag efter sig i vår kalender. Den ortodoxa kyrkan firar och vördar honom 21 november medan den katolska har Mickelmäss den 29 september.

Han kännetecknas ofta av hans dragna svärd. Michaels färg är ofta den blå (ljusare blåa nyans).

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
Tarotstollan
2013-12-29 00:13
#1

Alltid intressant att få reda på mera om ärkeänglarna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

yamher
2013-12-29 00:23
#2

det går att skriva en hel del mer om dem lite lagom beskrivning tycker jag passar bäst. vad kul att du finner det intressant!

Alis volat propriis Oskyldig

Tarotstollan
2013-12-29 00:37
#3

Funderade på det att hans färg är ljusblå precis som Jungfru Marias, kan det betyda något särskilt eller är det bara en slump?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

yamher
2013-12-29 01:13
#4

tror , utan att ha kollat upp det nu att det snarare är jungfru maria som har fått samma färg som ÄÄ Michael av någon anledning. Men som sagt jag har inte kollat. Det finns ju inte så många färger så det är inte så besynnerligt om de visar sig med samma färger (beroende på varför de visar en färg, eller vem de vill utge sig att vara).

Alis volat propriis Oskyldig

Upp till toppen
Annons: