Annons:
Etikettärkeänglar
Läst 6246 ggr
GiraffTunga
2014-06-22 17:47

Ärkeängeln Lucifer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag tänkt på Lucifer idag & igår eftersom han hälsade på mig idag & igår kväll utan att jag visste men jag kunde känna av honom. Så varför inte ett inlägg?

                                     ÄRKEÄNGLEN LUCIFER.
Jag är jätte trött på att folk tror att Lucifer är satan/djävulen. Är så trött på det!! I latin betyder " Lucifer " Ljusbärare. Lucifer var morgonstjärnan. Vi kan säga han var ängeln av morgonen. Lucifer har 3 andra bröderna Mikael, Gabriel och Raphael. Lucifer var Guds högra hand. Lucifer älskade Gud så mycket. Lucifer har inte lika hög rang som Gabriel & Mikael tror jag eller är inte säker. Men Lucifer är inte svag. Lucifer kan hjälpa dig som dom andra ärkeänglarna. Lucifer är lika snäll som alla andra änglar men ärkeänglar är också krigare och vakar över himlen. Man behöver absolut inte vara rädd för Lucifer eller någon annan ärkeängel. Lucifers fader är Gud såklart. Lucifer är en av dem ärkeänglarna som har tagits på fel väg. Lucifer har kallats för djävulen/satan som ni redan vet men det är fel! Människorna tar Lucifer på fel sätt men det är deras tro och jag kan inte tvinga dom att tro att Lucifer inte är djävulen. Och han är inte det men det har kommit många rykten om Lucifer. Jag har tagit Lucifer på fel sätt men inte längre! Står ju inte ens i bibeln att Lucifer är djävulen. 😉

You can not judge me unless you know me.

Annons:
Zynell
2014-06-22 17:50
#1

Jo, jag fick också besök häromdagen. 😉

GiraffTunga
2014-06-22 17:53
#2

Vad kul! Han var ganska tydlig att han var här för jag kunde ju känna av honom, Hjärtat fick ganska stor tryck och fick lite svagt huvudvärk men jag tror han var här hela kvällen för han var här när jag vaknade också. Musiken började hackas också.

You can not judge me unless you know me.

Zynell
2014-06-22 17:57
#3

#2 För mig skedde besöket i sömnen. Jag hörde någon säga "Lucifer" om och om igen där jag var omringad av ett vitt ljus. Jag kunde förnimma en skepnad framför mig. Är rätt säker på att det var en man pga han var lång och hade breda axlar. Han verkade vara klädd i vitt och hade gulddetaljer på axlarna, armarna och benen. Det var dock inte särskilt tydligt.

GiraffTunga
2014-06-22 17:59
#4

Oj men det var nog han.

You can not judge me unless you know me.

Zynell
2014-06-22 18:04
#5

Jo, jag tror det. 🙂

Zynell
2014-06-22 18:04
#6

Fast jag måste säga att jag blir lite nyfiken på varför han sökte mig.

Annons:
GiraffTunga
2014-06-22 18:08
#7

Ja sammahär, han kom från ingenstans och stannade tills idag

You can not judge me unless you know me.

Woodland
2014-06-22 19:07
#8

# 6

Han besöker er för att han vill att ni skulle tillbe honom som Gud. Han har hållit på så här i tusentals år, och i tusentals år har han betraktas som varken god eller någon bra att ha att göra med. Tvärtom.

Och "ja" Lucifer och Satan har alltid betraktats som samma varelse. GiraffTunga kan inte ändra detta religiösa faktum med önsketänkande och nya påhittade teorier. 

Det är på sin plats att varna för samröre med denna ande.

Jesus sade att Lucifer/Satan kom för att stjäla, mörda och förgöra.

Kontakten kan verka vara hur bra som helst i början men är ytterst destruktiv i slutändan. Den är mörker i sin yttersta form och har lett människor till att begå hemska saker - självmord är inte ovanligt. 

Slösa inte bort era unga liv på detta nonsens - ni är mer värda!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

GiraffTunga
2014-06-22 19:29
#9

Nu när jag läste din kommentar Woodland så hackade musiken 3-4 gånger igen. Alltså ärligt talat jag vill inte tro att han är satan. Men jag hoppas inte Gud blir arg för jag tror att Lucifer är inte satan och jag är nog inte den enda tror jag. :S

You can not judge me unless you know me.

GiraffTunga
2014-06-22 19:30
#10

Alltså exakt när jag läste så hackades musiken typ " Han besöker er för att han vill att ni skulle tillbe honom som Gud. Han har hållit på så här i tusentals år, och i tusentals år har han betraktas som varken god eller någon bra att ha att göra med. Tvärtom. Och "ja" Lucifer och Satan har alltid betraktats som samma varelse. GiraffTunga kan inte ändra detta religiösa faktum med önsketänkande och nya påhittade teorier. " Där hackades det så jag tror att han är här.

You can not judge me unless you know me.

GiraffTunga
2014-06-22 19:34
#11

Jag tror på Gud och kommer ju alltid göra det, Ja jag kommer bara be till Gud men jag kommer fortvarande tro att Lucifer är ej satan. Det är min tro.

You can not judge me unless you know me.

Woodland
2014-06-22 19:40
#12

# 9 och 10

Det är klart att du vill tro att denna varelse är god men det är den inte! 

Ja, endast Gud skall ha människans tillbedjan. Endast Jesus skall ropas till för hjälp, vägledning och beskydd.

Vänd dig till Jesus för hjälp. Ber Jesus om beskydd och lämna ditt liv i Hans händer. Fly från Satan i alla hans former! 

Du kan PM mig om du har frågor eller vill prata.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Zynell
2014-06-22 19:52
#13

#12 Tack för att du delar med dig av din åsikt, men jag håller inte alls med dig. Vi är jämlika med gud, liksom vi är jämlika med varandra. Tillbedjan uppskattas inte av varken gud eller änglarna för det innebär att höja dem till skyarna och påstå att de är överlägsna oss. Däremot kan man be dem om hjälp om man behöver det och sedan tacka fint.

Dessutom, den man som en gång var Jesus är inkarnerad idag och han går mitt bland oss. 

När det gäller Lucifer så är han väldigt missförstådd. Han är en ärkeängel av kärlek och ljus. Han är tvillingbror till Ärkeängeln Mikael och var den första ängeln som skapades. Med andra ord så långt ifrån satan man kan komma. Dessutom är hans riktiga namn Luciel, inte Lucifer.

Annons:
GiraffTunga
2014-06-22 19:56
#14

Oj det visste jag inte att han hette Luciel. Ja man kan be till andra änglar och det gör jag. Jag får mest hjälp av Gabriel.

You can not judge me unless you know me.

Zynell
2014-06-22 19:59
#15

Kul! Gabriel har jag ännu inte haft äran att möta, men jag har mött både Luciel och Michael flertalet gånger. Sariel, Rafael osv har jag också mött. 🙂

Zynell
2014-06-22 20:01
#16

Eller jo, nu när jag tänker efter så tror jag att jag har mött Gabriel också en gång. Jag fick besök av alla ärkeänglarna samtidigt en gång för inte så länge sedan. De kom för att presentera sig, tror jag.

GiraffTunga
2014-06-22 20:02
#17

Vad kul :)

You can not judge me unless you know me.

Zynell
2014-06-22 20:18
#18

#17 😉

Woodland
2014-06-22 21:17
#19

# 12 Jag förstår fullt ut att du inte håller med mig men är det så att du/ni har kontakt med Satan så är det ytterst farligt. (Men det kan vara fantasi också som när barn berättar spökhistorier för varandra och det stannar i fantasin tills man kommer underfund med att det endast är fantasier.) Vad stöder du dina övriga tankar runt människan och Gud/gud på? Om varken Gud/gud eller änglar är överlägsna oss hur kan de hjälpa oss? Varför skulle man be dem om hjälp över huvudtaget? Man kan likväl gå bort till grannen eller en kompis för det.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

GiraffTunga
2014-06-22 21:22
#20

Lucifer är inte Satan. Det är det jag tror och jag pratar absolut inte med någon som är så ond som kallas för Satan men jag är så trött att folk tror att Lucifer är Satan, nu räcker det. Alla tror inte samma.

You can not judge me unless you know me.

Annons:
Zynell
2014-06-22 21:31
#21

#12 Bara för att Gud och änglarna har egenskaper och kunskaper som du och jag inte har betyder det inte att de är överlägsna. Det har jag fått höra ofta. De vill inte bli sedda som någon som man ska dyrka och beundra. De vill att du ska se dem som din jämlike, som din vän, som din lärare osv. Om du vill ha en målning gjord, går du till en målare. Om du vill ha bilen fixad, vänder du dig till en mekaniker. Om du vill ha hjälp med bokföringen vänder du dig till en administratör osv osv osv … Samma sak gäller Gud och änglarna. Änglarna har olika ansvarsområden och du vänder dig då till den ängel som sysslar med det du behöver hjälp med. Om du behöver healing vänder du dig till ärkeängeln Raphael till exempel. 

Jag kan försäkra dig om att det jag säger inte är en fantasi. Jag har på tok för mycket erfarenhet och egna upplevelser för att kalla det fantasi. Det är lika verkligt för mig som luften jag andas. Dessutom är jag långt ifrån ett barn och jag ser på alla mina erfarenheter med öppna, men samtidigt lite skeptiska ögon. Jag ifrågasätter allt innan jag antingen tar till mig det eller inte. 

Ärkeänglarna är inte de enda jag har haft kontakt med. Gud har tagit kontakt med mig också, liksom min tvillingflamma och mina guider. 

Fast vad är Gud egentligen? Det kan man ju också fråga sig, men det är kanske ett ämne för en annan tråd, men jag kan tänka mig att du och jag tolkar Gud väldigt olika.

J-Artur-K
2014-06-22 22:01
#22

jag tror Woodland följer bibeln och tror inget kan missuppfattas. Är omöjlig diskussion att ha här. Spelar ingen roll vad vi skulle komma. 

Har varit med i sådana här diskussioner för. Leder ingen vart. 🙂

Lucifer är God ärkeänngel och har alltid varit det. Är en annan Ärkeängel som föll och blev satan. Är missuppfattning om vem det är bara 🙂

Ny dag nya möjligheter

GiraffTunga
2014-06-22 22:03
#23

Jag håller med #22 och ja jag tror också Woodland följer bibeln men det är hennes tro. Jag klagar ju inte att hon e kristen. Men det är inte Lucifer men vem är det som föll?

You can not judge me unless you know me.

J-Artur-K
2014-06-22 22:11
#24

#23 Nej inget fel med det 🙂

Det finns en annan tråd här om Lucifer med om du trycker på fliken änglar tror jag du kan se den 🙂

Ny dag nya möjligheter

J-Artur-K
2014-06-22 22:12
#25

Ärkeänglar menar jag 🙂

Ny dag nya möjligheter

Woodland
2014-06-22 22:12
#26

# 22 Då tackar jag för mig!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Twinflamewolf
2014-06-23 09:39
#27

Vad är det som säger att just dom Kristna bär på den enda sanna sanningen,kristendomen om något dömer ofattbart mycket och det är ett väldigt fult sätt att sätta sig över alla andras religion och tro med ord som du tillber Satan.

Det äkta sanna ljuset skulle aldrig säga såna ord till andra människor så där om något är man vilseledd inte av den rena kärlek som vår andevärld,guider och änglarna ger.Med dom vid sin sida behöver man inte döma andras religion och tro.Man kan tycka olika men man dömer inte andras andliga vägval med orden du är lurad av Satan.Guds änglar gråter när dom hör detta fördömande som med stackars Lucifer som fått stå ut med så mycket skit,tragiskt och sorgligt att se.Man blir bara bedrövad och Jesus skulle aldrig välja dessa ord men det gör människan😕

Annons:
Zynell
2014-06-23 12:57
#28

De flesta religioner har en del av sanningen inom sig, men resten är så förvridet att man inte vet om man ska skratta eller gråta. Oftast är det också vridet så att de ska passa dem som sitter högt upp. Jag är född katolik och jag tror på Gud, men den Gud som målas upp i Bibeln är obehaglig och så långt ifrån sanningen man kan komma. Religion är något vi människor har skapat. Gud skapade inte religionen. Religion är till för att tillfredsställa eller förvrida vår jakt efter sanningen. Dessutom har till exempel kristendomen endast existerat i några tusen år, och hur länge har människan funnits? Bra mycket längre än så. Ska alla dessa människor som levde innan kristendomen ha straffats då för att de inte var kristna? Man glömmer så lätt bort att saker och ting har inte alltid varit så som de är nu. 

För det första själva synden existerar inte. Ingen syndar. Istället är det misstag folk gör och utifrån dem ska man försöka lära sig så gott man kan. Gud kommer aldrig att straffa dig om du till exempel bryter mot någon av budorden. Endast du straffar dig själv. 

Detta är i varje fall lite av min uppfattning om hur saker och ting fungerar.

anonymous.
2014-06-23 15:14
#29

Men varför klagar flesta av er att Lucifer är satan????? Man är väl ej "satanist" om man tror att Lucifer är satan? det e dumheter. gud älskade Lucifer mest och fortvarande. ärligt det är synd om Lucifer för att det finns så många folk som klagar att han är satan.

Zamizen
2014-06-23 15:20
#30

Min uppfattning utav lucifer är att han fortfarande är god. Vet inte varför han skulle vara ond? Sedan så vet jag att han har ett rättså stort temperament men han är absolut inte ond.

Öppenhet kommer inte genom att göra motstånd mot våra rädslor, utan genom att lära känna dem väl.

[Juel70]
2014-06-24 10:52
#31

Det är inte konstigt att ni tror att Lucifer är god, för han är den främste lögnare och charmören. Bibeln säger ju att han kan komma i den vänaste ängels skepnad, men han kommer med förgörelse. Det säger jag i all välmening för att ni inte ska råka illa ut.  Hans enda uppgift är att förvilla människor bort från Gud.

J-Artur-K
2014-06-24 11:10
#32

Eller så är det kanske att vi ska tro att det är Lucifer men sedan kommer han under annat namn i våran tro att det är Lucifer som är satan. Så vi tror att den Ärkeängeln som egentligen är Satan är God.

Ny dag nya möjligheter

GiraffTunga
2014-06-24 11:26
#33

Enligt min tro är det så att Gud är som han alltid har varit, kärlek & ljus. Satan vet jag inte vem det är men det är EJ Lucifer. Alla ärkeänglar är sig själva + Lucifer är fortvarande en god Ärkeängel.

You can not judge me unless you know me.

J-Artur-K
2014-06-24 11:47
#34

Det finns många fler Ärkeänglar än dom kända. Så inget misstolkas av det jag skrev 🙂

Ny dag nya möjligheter

Annons:
GiraffTunga
2014-06-24 11:51
#35

Japp, det finns jätte många mer än Mikael, Gabriel, Raphael, Lucifer, Uriel, Jophiel, Samuel, Zadkiel och massa mer! 😇

You can not judge me unless you know me.

J-Artur-K
2014-06-24 11:54
#36

👍

Ny dag nya möjligheter

[Juel70]
2014-06-24 11:56
#37

Här kommer lite fakta.

En av Guds mest älskade änglar Ljusbringaren (från heb. Heylel, "Lucifer" på latin) var i begynnelsen god och fullkomlig, i likhet med de andra änglarna. Gud skapade därför inte den onda djävulen, utan han skapade en ängel med fulländad skönhet. Denna ängel klarade inte av att behärska sin fullkomliga ljuvlighet och därför ville ställa sig emot Herren och göra sig jämlik Honom.

Detta säger Herren Jesus om Satan: "I sanningen står han icke" (Joh 8:44). Då orättfärdighet upptogs i ängels tankar och högmod influerade hans hjärta, gjorde han ett val (även änglarna har en fri vilja) och det var att inte ställa sig i sanningen, vilket resulterade till att ängeln fördes till dödsriket. Han valde att sätta sig upp mot Herren, vår Gud och blev Hans fiende. Då omvandlades "ljusbringaren" till Guds "motståndare" (från heb. Satan) och när han fördes ner till dödsriket tog han även med sig andra fallna änglar (Upp 12:4). Sedan dess har Satan kallats för "denna tidsålders gud" (2 Kor 4:4), "denna världens furste" (Joh 12:31, 14:30 och 16:11) och "fursten över luftens härsmakt" (Ef 2:2) som "förför hela världen" (Upp 12:9).

Djävulen har alltid framställt som en groteskt människoliknande tjur, i röda kläder och eldgaffel, men ingenstans i Bibeln ser vi denna introduktion om djävulen. I Bibeln varnar man oss att Satan "omskapar sig till en ljusets ängel" (2 Kor 11:14), som han en gång tidigare var. Så om han hade sett ut så som dagens samhälle framställer honom så hade Bibeln knappt behövt varna oss om honom. Men han är en varelse som inte visar sig i kroppslig gestalt, utan han gör sig omärkbar medan han utövar inflytande på oss människor genom annorlunda tankar och uppfattningar (Matt 16:23, Joh 13:2, Apg 5:3).

Jesus Kristus kallar Satan för "en mördare" (Joh 8:44) men detta innebär inte att han själv har makten att döda någon, utan han gör det genom sitt inflytande och påverkan på människor så att de följdaktigt dödar varandra. Djävulens maktmetod är de omstörtande egoistiska tankar och inställningar som får oss människor att sträva efter att framhäva och befrämja jaget och det egna intresset på andras bekostnad. Han vill få mänskligheten att låta sig styras av sin egna natur, begär och instinkter utan Gud i bilden. Successivt och omärkbart försöker han att genom en nedbrytande faktor förstöra en människors tro, kropp, familj eller samhälle. Så Satan behöver inte döda, den uppgiften klarar vi människor av utmärkt. Hans ändamål är att hindra Gud att uppnå sitt syfte med människan. Han kämpar för att behålla titeln: "denna världens furste" (Joh 12:31) men även där är hans makt begränsad.

Satan är en väldigt slug motståndare, han försöker använda sig av alla möjliga metoder för att störa Guds plan. Som han gjorde med människan i Edens lustgård (1 Mos 3:4-5) påstår han sig erbjuda människan väldigt intressanta och attraktiva alternativ (Matt 4:8-9) till den sanna vägen. Hans alternativ är inte djävulsdyrkan och satanism, det där är endast i syfte att dölja sin riktiga verksamhet. Genom att få folk att tro att han hör till där så kan han arbeta med sitt riktiga nedbrytande utan hinder. Genom att få folk att tro att han inte existerar eller att han bara är en figur på kortspel så är det ingen som riktigt ser att det är han som ligger bakom allt kaos i världen som krig, terrorism och mänskligt lidande. Inte många anar hans stora inflytande i våra tankar och handlingar. Han gömmer sig själv i spelet så att det endast finns en själv och Gud att skylla på.

J-Artur-K
2014-06-24 12:31
#38

Mycket beror på hur man tolkar saker som står i bibeln. 

När skrifterna skrev som blev bibeln. Ordet/orden som användes för beskriva satan. Får man ha i åtanke att Heylel har flera betydelser inte bara just ljusbringare. Men idag så tänker vi bara att det är Ljusbringare det betyder. Vi kan inte bara ta för givet hur det ska vara för att i gammal tradition så har man sagt att det är Lucifer som menas och ta för givet att det är tolkat rätt. 

Vi kan inte veta exakt vad som stod i dom gamla skrifterna orginalen och hur det var menat att det ska tolkas. 

Den enda som vet sanningen är Gud själv och hans ord är det enda jag litar på personligen direkt ifrån han. Ingen annan person och inga skrifter. Han ord direkt till mig. Det är information ifrån den som bär på sanningen. Allt annat är mellan personer och inte den exakta sanningen hur saker är. Sanningen försvinner när andra personer blir inblandade. 🙂

Ny dag nya möjligheter

Twinflamewolf
2014-06-24 12:43
#39

Juel tack för information men som du vet är vi många som inte är just Bibeltroende så vad den boken säger ger jag inte mycket för i all den tid den är omgjord som den är,borttagna evangelier från Katolska under 1500-talet bla.

Klart ni bara menar väl ni som följer Bibeln och Kristendomen,ni är ju dessutom lärda av kyrkan att så här är det punkt och slut men jag som har ett förflutet inom kyrkan och som för över 30 år sedan studerade teolgin har fått omvärdera så mycket,jag säger som ni Kristna jag fann den rätta vägen men jag skulle för det aldrig säga till andra att Shamanismen den ska ni alla följa och vända allt annat ryggen för den passar inte alla men den passar mig perfekt precis som Kristendomen passar för dig så ingen av oss är ju fel ute vi tar bara olika vägar mot ljuset och alla gör vi det i välmening som du skriver.

Gud är ju finurlig han såg till att det finns vägar för oss alla att hitta hem,klok kille det där må jag säga och nu kallade jag hen för honom men aja ni förstår hur jag menar en god lirare som ger oss alla just det vi behöver för att finna just våran väg.

Just Lucifer säger ju Bibeln en massa om och vet ni jag skulle bra gärna vilja lägga fingrarna på den absolut första heliga skriften som skrevs,hur härligt vore inte det och inte den här omarbetade versionen av Bibeln som idag finns världen över.Vilken grej om man kunde få tag på dom absolut första texterna som i sin tur inte är omgjord utan rena orginalen från Jesu tid ,det vore grejer det minsann 😎

J-Artur-K
2014-06-24 12:56
#40

Jag kan tillägga att jag själv har jobbat inom kyrkan 7 somrar och pratat med präster ,kyrkoherdar och många kristna om detta, Varit på Aweking eller vad det kallas för. Kristet föeläsning om Gud o sådant. (Var en ifrån Usa som hade föreläsningen) (Jag följde med en kristen bekant men jag visste inte om att det var en kristen föreläsning annars hade jag nog inte farit om jag visste om det för när jag kom ditt var jag den enda som inte var kristen och var säkert över 100 kristna där o jag var den enda som inte var kristen. (Jag har inget emot kristna men blir obekvämt om man är på en föreläsning och det är över 100 kristna o man är den enda som inte är kristen) 

Så det du nämner har jag hört många många gånger. Men kommer aldrig ändra min uppfattning fast jag hör det fler gånger. 🙂

Ny dag nya möjligheter

[Juel70]
2014-06-24 14:55
#41

Twin,  du skriver:

Gud är ju finurlig han såg till att det finns vägar för oss alla att hitta hem,klok kille det där må jag säga och nu kallade jag hen för honom men aja ni förstår hur jag menar en god lirare som ger oss alla just det vi behöver för att finna just våran väg.

Tror du missförstått vad bibeln/Gud säger för om du läser Joh 14:6 så står det:

Jesus svarade honom: »Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig.

Och det står liknande på flera ställen. Ingen annan finns som kan frälsa.

Annons:
J-Artur-K
2014-06-24 15:33
#42

#41 Vi kan vara överens om att vi inte tänker lika. Detta är inte en kristen sida. Så vi kan vara överens om att vi inte är överens om detta. Ingen ide att fortsätta en diskussion när denna sida inte är en kristen sida och vi anser inte att allt i bibeln stämmer. Denna sida är för andligt synvinklar om Himlen och Gud men vist får bibeln användas som ex på saker men sidan är inte skapad som kristen sida och om man inte håller med varandra så kan man vara överens om det och inte behöva fortsätta ta fram saker ur bibeln som argument som bevis att det är så. 

Att jag skriver detta efter ditt andra inlägg är för du använder endast saker ur bibeln o detta är ju inte kristen sida. Vi har svarat att vi inte håller med om allt som står i bibeln och att vi inte har samma tro som den kristna tron. 

Vi som säger emot det du säger kraftigt har kanske en anledning för det. Men vi respekterar din tro och du får respektera våran. Vi kan inte ändra varandras tro genom argumentera o argumentera. 

Det tar bort utrymme för andra att få diskutera sina åsikter med och sådan här diskussion leder aldrig någon vart när vi har helt annan tro mot varandra. 🙂

Ny dag nya möjligheter

[Juel70]
2014-06-24 15:57
#43

#42  Ja visst får alla tro hur dom vill! 🙂Men det är ju många här som tror på bibeln och Gud och kanske lika många som inte tror och vissa tror bara på ett kapitel i bibeln.  Men jag menar bara att om man tror på Gud och bibeln så bör man ju inte bortse från det viktigaste, att vägen till frälsning går genom Jesus, för det står ju på många ställen i bibeln, och för dom som tror på bibeln, Guds ord, så bör ju det vara en fokus.   Jag vill bara komma med fakta ur biblisk synpunkt, inte att förändra någons tro. Det är Gud som formar. 🙂

GiraffTunga
2014-06-24 16:09
#44

:) Jag tror ju på Gud & Jesus men inte att lucifer är satan.. ;) men alla får tro hur dim vill :)

You can not judge me unless you know me.

Twinflamewolf
2014-06-24 16:31
#45

# 43 Precis så har jag uppfattat dig Juel,du vill dela med dig dina fakta och dom finns i Bibeln men jag kan ärligt inte minnas jag läst nånstans att du vill förändra andras tro och olika får vi ju tro men nog är det intressant om vi tar dom raderna du svarade på i mitt förra inlägg,nu är det ju några få nutida översatta ord ur Joh 14:6 men min nyfikenhet den dras genast till hur såg ursprunget ut på den tiden dessa rader skrevs,vore väldigt intressant om man skulle komma över den kompletta original Bibel texten,jag lär ju läsa tills ögonen blöder om jag fick den i min hand 😃 men tyvärr är det bara en önskedröm men nog vore det spännande att se dåtidens helhet,ursprunget till exempelvis den här texten,hur såg den ut när den var komplett och inte omgjord 😎

Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig.

J-Artur-K
2014-06-24 18:04
#46

#43 Jag skrev det där för allt du nämner har man hört så många gånger förut. Texterna du ger är inte orginal texter. 

Jag tar avstånd ifrån kyrkan av en anledning för i min åsikt har dom väglet ifrån sanningen. 

Om man anser att bibeln inte är sanningen o saker inte stämmer hör man ofta att  det är satan som vilseleder en o allt möjligt. Är oerhört tröttsamt när man hör sådant hur många gånger som helst. 

Som texten du skrev kanske egentligen var i orginalet att man ska söka sanningen hos Jesus o inte blint på texter och kyrkan. Kanske var en varning för framtiden att man ska söka sanningen hos Jesus själv inom sig själv och inte blint tro på allt annat man läser o hör? 

Jag håller med om att det finns sanning i bibeln men jag anser att mycket är missuppfattat med. 

Att ta fram text som bevis går inte för vi vet ju inte hur det exakt stod i orginalen. 

Man kan ta det som tanke bana men inte bevis. Finns anledningar jag tar avstånd personligen ifrån olika saker som anses ska vara sanning som jag anser är fel. 

Dom som senare har uppdaterat det som blev bibeln o översatt o ändrat genom åren till modernare har ju inte kontakt med Gud som profeter o liknande så man kan inte ta för givet att inget blivit fel. 

Ingen annan än Gud själv vet hur allt ska tolkas som. Är inte Gud själv som hade pennan i handen när allt skrevs heller. Människan fast om man är en profetia är bara en människa o man kan inte ta allt bokstavligen som det måste vara så för den personen säger så o har kontakt med Gud plus det andra jag nämnde. 🙂

Ny dag nya möjligheter

[Juel70]
2014-06-25 22:09
#47

#45 Tack Twin,för att du ser det 🙂 Nutida eller dåtida, så har nog Gud sett till att bevara texterna ursprungsmening och man kan fortfarande idag jämföra översättningar och även läsa antika texter online.. från både grekiska och hebreiska till Svenska. Det betyder ju inte att Jesus inte funnits eller att frälsningen uteblir. 

Förlåt Twin, men din sista mening.. JAG är vägen och livet… vad menar du med det?

Twinflamewolf
2014-06-26 07:11
#48

Hi hi Juel kopierade din text för just den texten med både före och fortsättning från originaltexter från tidens början vore intressanta att komma över 😎

Annons:
[Juel70]
2014-06-26 09:02
#49

#48 dom finns ju online? Den som söker han finner?

Twinflamewolf
2014-06-26 18:29
#50

Online ??? lika med förfalskade 😎Jag menar verkligen ursprunget dom absolut första texterna som VERKLIGEN skrevs under Jesu tid ingenting annat.

Men tack för tipset i alla fall Juel 🙂

Zynell
2014-06-26 18:50
#51

#50 Ja jag håller med om att det hade varit spännande att få läsa de ursprungliga texterna! Dvs INNAN de började översättas och tolkas av tusentals, men dessa rullar ligger tyvärr undanstoppade någonstans där vi "vanliga" inte kommer åt.

yamher
2014-06-26 22:23
#52

Ingen bok har väll översatts så många gånger och tolkats så mycket bibeln eller vad vi vet om sanningens halten från dess ursprung eftersom många av texterna från gamla testamentet skrevs ner under fångenskapen för att stärka gruppsamhörigheten genom att skriva ner deras muntliga berättelser. Vad Gud har bidragit med eller inte kommer vi inte med säkerhet veta och garanterat att misstolkas. 

Lucifer står fortfarande som ljusbringare. Det har översatts till afton eller morgonstjärnan och så har Lucifer blivit satan och den fallne. Att det absolut finns betydligt många fler ärkeänglar än som nämnts i bibeln är jag fullständigt övertygad och många av dem har förväxlat. Att den fallne finns - det gör han säkert men det e inte Lucifer. Att använda bibeln som ett bevis för hans ondska känns oerhört vagt o naivt eftersom den hänvisar till mycket som att kvinnan ska tiga, att det e okej med incest osv.

I den samma källa skulle vi också kunna närma oss i så fall bevis för att flera gudar existerar också.

Alis volat propriis Oskyldig

Lilla Stjärna
2014-06-27 09:01
#53

Under min tid inom New Age,  fick jag också veta och lära mig, att Bibeln har blivit feltolkad o s v, att det har blivit ett missförstånd  och att Lucifer har blivit förväxlad med en annan ärkeängel, alltså en helt annan som föll  och blev Satan / djävulen.

 Det som slog mig alldeles nyss är;  vilken är då denne ärkeängel som Lucifer blivit förväxlad med? Det fick man ingen som helst information om då. Jag tycker att om man får detta besked av en källa som man anser säker, då ska man väl för 17 också få veta vem bortbytingen är! Eller hur? Det är minst sagt livsviktigt!

Så jag har en fråga till er, som anser att ni vet att Lucifer är en god  ängel och har blivit förväxlad med en annan ; Vet ni?

Twinflamewolf
2014-06-27 09:12
#54

Det där med förväxlad vete sjutton om jag kan ta till mig däremot är han rakt inte Satan.Nu jobbar jag personligen inte med Lucifer men har haft kontakt och ja jag vet han är god och blir så innerligt trött på Kristna som tror sig sitta inne med den enda rätta sanningen om Gud,Jesus,anden och även stackars Lucifer som får ta så mycket skit.Man kastar inte skit på nån som är vänlig med en 😕

Lilla Stjärna
2014-06-27 10:10
#55

#54, Det är väldigt många som hävdar att Lucifer har blivit förväxlad, det var därför som frågan dök upp i mitt huvud och därför ställde jag frågan till dem som anser att det är sanningen! Att jag inte tänkte på att ifrågasätta då på den tiden, gjorde mig fundersam. Tycker att det är livsviktigt att ifrågasätta och vara vaksam här i livet! Jag personligen har också haft kontakt med Lucifer och känner honom väldigt väl sedan länge!

".. blir så innerligt trött på Kristna som tror sig sitta inne med den enda rätta sanningen om Gud,Jesus,anden och även stackars Lucifer som får ta så mycket skit."

Så du anser, att jag tror att jag sitter inne med den sanningen? Var har du fått det ifrån? Gäller din åsikt fler än mig, alltså? Det var ett väldigt otäckt förtal och personangrepp! Vad har jag gjort dig för illa? Bara för att jag är kristen?

Vad har kristna med min fråga att göra? Jag ställde en vänlig fråga som sagt var, efter att ha sökt på "Lucifer" här på iFokus.

"Man kastar inte skit på nån som är vänlig med en Ledsen"

Nej, det gör jag verkligen inte heller!!! Aldrig!!     🤢

Annons:
Zamizen
2014-06-27 10:35
#56

Lilla Stjärna, hon menade inte dig! Och hon menar inte alla kristna! Men VISSA kristna! Så det var inget person angrepp!

Öppenhet kommer inte genom att göra motstånd mot våra rädslor, utan genom att lära känna dem väl.

Twinflamewolf
2014-06-27 10:59
#57

Precis som Zamisen skriver VISSA men tyvärr allt för många.Bara igår fick jag ett pm från en som är medlem på Jesus i fokus där man tappert försökte få mig omvänd med olika påståenden vilka är helt ointressanta och det skriver jag inte här för det kan skrämma upp sökande. Dessa påståenden om mig som person stämde inte ett smack så ja jag är innerligt trött på det här att "ni" nu skriver jag "ni" för det är så många som inom Kristendomen förtalar andras vägval och tro.(dock inte alla men en väldigt stor skara tyvärr)

Personen jag fick pm från verkade mer leka medium med mig vilket ju är förbjudet enligt Bibeln.Nu var det tur hen skrev dessa ord till mig som är stark och trygg i mig själv men hade det landat hos en skör människa hade den personen kunnat ta väldigt illa vid sig och må skit av påståendena så ja jag är innerligt less och det med all rätt att människor inte ska få välja sin tro för då gör dom fel.

Nog om det nu och tillbaka till TS fråga för nu hamnar vi helt på OT så åter till Lucifer om inte får jag låsa tråden vilket vore synd i ett intressant ämne och så viktigt.

Lilla Stjärna
2014-06-27 13:48
#58

Min fundering och fråga gällde just Lucifer och ingenting annat  -precis som övriga kommentarer i tråden!

Zamizen
2014-06-27 14:01
#59

Det har hon inte påstått

Öppenhet kommer inte genom att göra motstånd mot våra rädslor, utan genom att lära känna dem väl.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: