Annons:
Etikettgud
Läst 818 ggr
yamher
2013-11-20 19:49

Företagsvd:n Gud

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter önskemål återger jag mitt exp på hur Gud, himlen och vi fungerar.

Om jag skulle jämföra det med ett företag så skulle det se närmast ut så här (efter hur jag har iakttagit det):

Vi människor eller kanske bättre beskrivet själarna skulle vara alla arbetarna i fabriken. Änglarna skulle vara förmän och lägre platser på kontoren.

Ärkeänglarna är mellanchefer med olika ansvar runt om på företaget. De står mellan högre makter och oss själar och änglar.

Gud skulle sitta som VD och styrelsen samt en del andra högre chefer skulle bestå av resterande högre makter.

Utanför företaget styr en marknad efterfrågan. Oavsett VDn är han inte den som ensamt tar besluten utan den som är frontfiguren för hela företaget.

Var o en har ett syfte. Från fackrepresentanter till städerska. Från VD till sekreterare. Vi har arbetsuppgifter som kommer uppifrån, ett tidsschema till viss del möjligheter att själva utforma arbetsdagen.

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
J-Artur-K
2013-11-20 20:42
#1

Tackar 🙂 Härligt 👍

Ny dag nya möjligheter

ALPHIRA
2013-11-20 22:44
#2

Kan man se det som så att vi här är en typ av marknadsförare här på Markplan…🙂

Kanske blir vi belönade och befordrade sen av själva VD:n 😇😉

J-Artur-K
2013-11-20 23:39
#3

#2 Så skulle man ju faktiskt kunna tolka det som ur min synvinkel 🙂Men det som händer sedan är ju en annan sak men hoppas kan man ju 😇🙂😃

Ny dag nya möjligheter

ALPHIRA
2013-11-20 23:48
#4

Brukar alltid säga att det är just hoppet som lämnar oss sist.

ALPHIRA
2013-11-21 00:08
#5

Kan man tänka sig att VD GUD aldrig lämnar sin pedestil på sitt huvudkontor? Sitter han bara där och delegerar och får all information om Jordens förhållanden (och om oss) via sin "personal"?

Samtidigt när jag kan tänka mig att han har ögon och öron på allt levande hela tiden i alla fall.

När han ser allt som händer här på Jorden, är den eviga frågan nära till hands: Varför tillåter han allt elände? OBS Jag ställer inte den frågan här nu. Kunde inte låta bli att säga vad jag tänkte bara…

Och sen ska jag inte heller fråga varifrån och hur GUD har kommit till…

J-Artur-K
2013-11-21 00:46
#6

Överföring ifrån Många himlar som Alphira och jag börja snacka i nattmössan i som ska vara här 😃

#6 av ALPHIRA 

#2 Artur. Varför ska huvudkontoret vara i "Stockholm"? LooserSkämtar

Försäkringskassans beslut görs i Östersund, TV-licenser kontrolleras från Kiruna, mitt Fack Kommunal är i Arjeplog etc etc.

Med tanke på detta så skulle jag vilja åka uppåt både i tanke och verklighet. Du åkte hela tiden neråt fast du klev uppåt. NördSkämtar

Är det läggdags för ALPHIRA kanske…

0Bra inlägg 

| Anmäl (0) | Hantera

Avatar för J-Artur-K

2013-11-20 23:27#7 av J-Artur-K 

#6 Haha . ja tänkte mera att många huvud kontor i företag finns i stockholm. Fast beror ju helt på vad det är för företag såklart. 

                               Var en metafor Skrattar 

Jag är prova-på-medarbetare på Övernaturligt

  Min Hemsida :  Glad Min Facebook sida Glad

1Bra inlägg 

| Anmäl (0) | Hantera

Avatar för ALPHIRA

2013-11-21 00:26#8 av ALPHIRA 

#2 hamnade på fel ställe. Adressen var till yamhers VD-diskussion.

Vart är ALPHIRA på väg egentligen…Yrar

0Bra inlägg 

| Anmäl (0) | Hantera

Avatar för J-Artur-K

2013-11-21 00:42#9 av J-Artur-K 

#8 Jag såg inte ens att du skrev på fel ställe jag hängde bara med jag Skrattar

Ny dag nya möjligheter

Annons:
ALPHIRA
2013-11-21 00:52
#7

Ja. Nu har du hittat våra platser och vi fortsätter resan…🙂🌺

J-Artur-K
2013-11-21 01:00
#8

Livets resa 👍🙂

Ny dag nya möjligheter

yamher
2013-11-21 12:29
#9

jag tror att det mesta sköts av hans "anställda", och att gud ansvarar för det han har hand om. Däremot så tror jag att han är insatt i det som han behöver vara insatt i eller kunna bli det på ett ytterst snabbt ögonblick.

Frågan är för att vara fullständigt opersonlig om varje öde är av betydelse eller om det är helheten som är av största vikt?
Vad jag vet så ansvarar gud för det levande och hoppet. Andra har andra ansvarsområden som tiden, ljus, olika känslor osv.

Alis volat propriis Oskyldig

Twinflamewolf
2013-11-21 13:34
#10

Härlig bra och enkel förklaring Yamher,så kan det verkligen förhålla sig.

J-Artur-K
2013-11-21 14:01
#11

Ja jag gillar den där förklaringen . Enkel o man förstår sig på den. Att det är så det kan vara faktiskt 🙂

Ny dag nya möjligheter

ALPHIRA
2013-11-21 17:00
#12

#9 yamher. Visst kan det vara så som du skriver. Men innerst inne tror jag ändå att Gud är större än vi kan ana och jag tror inte någon av oss på Jorden levande kan riktigt förstå hans storhet.

Jag har svårt att "acceptera" att Gud tänkte så att alla livsöden inte är lika värdefulla sett från hans synvinkel. I så fall är han orättvis, egoistisk och tråkig chef som enbart ser till sin egen skapelses "helhet", att den ska "funka" till vilket pris som helst. -Samtidigt förstår jag att han tar hand om helheten.

J-Artur-K
2013-11-21 17:05
#13

#12 Tror Yamher menar att alla är lika viktiga men av annan anledning. 🙂

Ny dag nya möjligheter

Annons:
yamher
2013-11-21 18:13
#14

ALPHIRA - jag skulle inte skilja en människa och en själ åt eftersom det huvudsakliga själen gör är att leva som människa eller vara skyddsängel. Och båda två tjänar sitt syfte för att passa in i allt.

På ditt svar i #12 så är det mänskligt att tänka så. Det gäller att tänka outside the box. Jag säger inte heller att han skiter i människoliv.

Se på naturen hur den e formad. Det finns inte något eller någon som inte tjänar ett syfte. Även den värsta epidemi tjänar sitt syfte. Även en skogsbrand tillför något naturen behöver.

Det är vi som försöker trotsa det naturen alltid har ordnat. Eller för att förenkla det jag menar är att Gud går inte alltid in o påverkar det som sker på jorden på det sättet. Vi människor är en del av ekosystemet på planeten Jorden. Jorden har egna regler och egna förutsättningar, precis som varje planet med existenser gör. Det gäller dragningskraft, tid, väder och allt levandes kretslopp. Att en människa dör är lika naturligt som att en blomma vissnar. Skulle vi ändra de förutsättningarna fullständigt skulle vi sätta oss över jordens naturlagar. Allt från ett nyfött barns mirakel till att epidemier som slår ut tusentals.

Andra sidan kan påverka allt på jorden men inte utan konsekvenser. Därför finns det lagar o regler som de är styrda under. Detta är främst änglar, skyddsänglar och ärkeänglar jobbar med. Visserligen det som Gud ansvarar för (det levande) men ändå inte kan gå in o göra precis som han vill. Dör en människa så kan han få dem att leva igen - men konsekvenserna för ett sådant agerande skulle bli stora (kroppens förruttnelse, andra människors reagerande, vem är viktigare än någon att rädda osv).  Någon annan som jag skrev har tiden, den tredje ljuset, fjärde mörkret osv (styrelsen).

Själarnas kretslopp och syften på jorden som civilisation är något jag syftar på är den helheten som Gud jobbar med. Jag är helt övertygad om att för civilisationens utveckling och ett människoöde står i vägen så ändrar han den personens livsuppgifter på jorden för att passa in. Betyder inte att den människan på något sätt är förlorare eller kommer att känna smärta.

 Jag tror det e vanligare än vad vi tror - och så länge vi inte vet något så "skadar" det inte oss heller. Det kan lika gärna handla om ett mirakel och något positivt ("jag borde ha varit död"). Och vi är för själviska för att också förstå syftena som finns. Extrem skräck för att våra liv bara kan med en fingerknäppning upphöra. Därför säger vi att vi är våra egna herrar. Att vi kan allt. Att det finns en mening med allt även om vissa saker bara händer och andra saker inte. 

Svaren finns runt omkring oss:)

Alis volat propriis Oskyldig

ALPHIRA
2013-11-21 21:21
#15

Bra skrivet min vän yamher. Ska läsa två gånger till…🙂❤️

yamher
2013-11-21 21:32
#16

jag tror inte han är omedveten heller om saker som händer. Men oavsett om han vet allt om mig eller inte, så kan han iaf få reda på allt om mig så det finns inte en chans i världen att jag kan ljuga för honom eller lura honom.

Alis volat propriis Oskyldig

ALPHIRA
2013-11-21 21:47
#17

Det är så sant så! När allt kommer omkring så känns det tryggt.

[Sol69]
2013-11-22 16:58
#18

Nycket bra förklaring gillar den skarpt 👍

ALPHIRA
2013-11-22 23:15
#19

Lilla Marjaanas hjärna upplever det hela nu så att ALLTING, fast det är så enkelt, egentligen är väldigt KOMPLICERAT och samtidigt jätte ENKELT i den meningen att (helt enkelt) det ena leder till det andra i evig kretsgång, i syfte att helheten kan uppnå en viss nivå. 🤦‍♂️

(Tiderna ändras och vi med tiden.)

yamher
2013-11-23 10:13
#20

🙂så brukar jag också beskriva det som; att det är enklare än vad vi tror men ändå så komplicerat. Om vi är skeptiska till en hel del till det som har skrivits de senaste 50 åren så är allt egentligen redan känt. Vi har svaren det gäller bara att skilja dem från det som är lite mindre sant. Och ofta så ligger det mer sanningen i det som äldre och har överlevt. Det finns mycket som är sant i det som har skrivits nu de sista  åren också men det finns alldeles för mycket eget önsketänkande o ren illusion så det kan vara svårare att se den röda tråden.

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
Upp till toppen
Annons: