Annons:
Etikettgud
Läst 889 ggr
Twinflamewolf
2013-11-21 07:29

Gud Ser

Det var några rader Alphira skrev i en annan tråd orden Gud ser,det här fick min tanke att vandra vidare till något jag inte ens tänkt på tidigare.

Vi säger ju att Gud ser allt på vår jord,alla människor växter och djur men då kom min fundering hur ser Gud ?

Tanken flög igenom att med en fysisk blick kan vi inte se allt även om både Gud och andarna har en andekropp så är synen begränsad precis som i vår fysiska form.

Nu finns ju ingen tid där som här så kanske kan Gud överblicka allt i en sekunds hastighet över hela vår jord.

Men så kom en tanke,en tanke jag hoppas ni kan ha funderingar kring.Nu går jag till min Guide och han har hela mitt liv sagt att han ser endast mig fysiskt men andra omkring mig kan han med sitt tredje öga och sinne förnimma i ren känsla men han ser inte.Han ser exempelvis inte min granne om vi står och pratar, men med sina sinnen är han medveten om det men kan endast se mig fast han ändå vet vad som sker omkring mig i min fysiska omgivning.

Kan det vara som så att Gud ser med någon form av ett tredje öga för hur ska han annars kunna överblicka allt och alla samtidigt ?

Det här är ju för stort för våra fysiska sinnen att förstå men intressant att höra hur ni andra tänker kring just Guds seende som är gränslöst i hela universum.

Annons:
yamher
2013-11-21 12:31
#1

kanske snarare vet än ser allt. Dessutom finns det ofantligt många som faktiskt jobbar "för" högre makterna.

Intressant hur andra sidan, högre makter då, kan överblicka universum…?? Kanske som en del filmer gestaltar?

Alis volat propriis Oskyldig

J-Artur-K
2013-11-21 13:10
#2

Något jag funderat på. Jag undra om inte högre makter kan välja att få se våran syn av det vi ser om dom vill också. Att dom kan se genom våra ögon om dom själv vill det 🙂

Ny dag nya möjligheter

Farwuq
2013-11-21 13:33
#3

Ser är nog bara en metafor för att förklara för oss att Gud erfar allt.

Om det nu finns en "kosmisk väv", som ligger utanför våra tre dimensioner. Så kan vi aldrig tillfullo förstå hur Gud ser.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Twinflamewolf
2013-11-21 13:37
#4

Vet allt låter mer logiskt och kloka funderingar ni har allihop,det här är nog så över vårt förstånd att kunna förstå så vi kan nog inte med våra fysiska sinnen verkligen sätta oss in.Vi kan bara veta att Gud ser .

Farwuq
2013-11-21 13:40
#5

#4

Det räcker för mig.

👍

Vi är inte satta att förstå Gud.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

J-Artur-K
2013-11-21 13:45
#6

Man måste nog vara gud själv för att förstå 😉🙂

Ny dag nya möjligheter

Annons:
ALPHIRA
2013-11-21 17:19
#7

Tror som yamher att Gud snarare VET än ser. Men han kanske kikar in också ibland med sin "tredje öga" om han är "nyfiken".😉

…Hur var det nu…var det bara 4 % av hjärnkapaciteten en människa använder. Om vi använde 100 % (kunde använda) så skulle vi vara gudar. Och då förstå som Artur säger.

J-Artur-K
2013-11-21 17:35
#8

#7 Tror det är 20-25% vi använder men sedan vid panik situationer kan vi ta fram mera för vi är tvungna.men inte att vi kan ta fram alt såklart men öka det. Som einstein o sådana där smarta människor tror jag använder mer av hjärnan är därför dom är så smarta. 🙂

Ny dag nya möjligheter

yamher
2013-11-21 17:49
#9

Farwuq - jag håller med dig.

Vi har inte kapacitet till att förstå så det är inte den meningen. Om vi fortfarande tror att vi har sådan makt många beskriver som att bestämma över våra öden, kunna fixa fram hälsa och pengar när helst vi önskar det eller få välja vad vi önskar när det gäller vilka vi ska leva med och var (hur som haver), så ser vi inte speciellt långt hur ofantligt större allt är och hur litet vi är, som en stenkula i  någons kulpåse. För dem som är en tänkare så är det något att bita i men för den vanliga människan är det ett alldeles för svårt ämne att ta tag i. Därav vi har möjligheten att tro på nästan vad som helst så länge det inte skadar oss eller andra :)

Alis volat propriis Oskyldig

ALPHIRA
2013-11-21 17:55
#10

Är det nödvändigtvis så att smarta människor använder mer av hjärnan än mindre smarta?

Kan man tänka sig att vi alla använder ungefär lika mycket men olika delar av hjärnan. Dom smarta kanske har mera att hämta just på ett speciellt ställe i hjärnan, ställe som reglerar viss typ av uppfinnigsrikedom tex. Men att denne geni kan vara motsvarande fattigare i några andra färdigheter. -Typ någon är duktig i matte men dålig i språk och vice versa. Att det blir 50-50 ändå i slutspelet. ☔️ 

PS. Det kanske var en apa som använde 4 % av hjärnkapaciteten..!😃

J-Artur-K
2013-11-21 18:17
#11

#10 Nej nödvändigt är det inte men är en vettig förklaring varför han var så smart. Jag menade inte att mer smarta använder mer av hjärnan men tog upp einstein för att han är väl den som många känner till var väldigt smart. Som jag tänker att används 20-25 % av våran hjärna så kan det ju vara att einstein hade öppet för mera men behöver inte vara så men jag själv tror att det kan vara så. 🙂

Ny dag nya möjligheter

yamher
2013-11-21 18:19
#12

jag är också säker på att det handlar om kombinationer eller kanske att dessa kombinationer är utanför normaliteten. Eller bristen på samarbete i hjärnan.

Einstein nämndes och han hade tydliga svårigheter med både språk (om jag inte missminner mig att hans betyg var rätt kassa) och sociala svårigheter. Tex Asbergers, autister och en del personer med ADHD kan hamna på VD poster och starta framgångsrika företag (idéer) eller kunskaps områden just pga att de "brister" i andra funktioner, agerande eller hur de tänker.

Det är ett intressant ämne och så lite vi vet :)

Alis volat propriis Oskyldig

Farwuq
2013-11-21 18:46
#13

Frågan är nog inte hur många % vi använder, utan hur vi använder dem. Sen är ju olika hjärnor väldigt olika, det beror också på hur uppkopplingen ser ut rent internt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
J-Artur-K
2013-11-21 18:53
#14

#13 Ja exakt. Men det jag menar är . Om vi människor använder normalt 20-25 % så tror jag det kan finnas människor som använder 

30-35 % i så fall. Är det jag menar med att väldigt smarta människor tror jag kan använda mer av hjärnan. Absolut inte alla. Men varför skulle det inte vara möjligt att en del använder mer. Är det en spärr i våran hjärna som gör att vi inte kan använda mer att det är omöjligt. Är det jag menar med att jag tror att en del väldigt smarta har fått mer % att använda. Sedan hur dom fått fram att kunna det är en annan sak. Medfött , lärt sig hur man ska göra. Det är en annan sak. Men jag själv tror det finns människor som kan använda mer av hjärnan än som är normalt utan att man är autist eller liknande. Men är bara vad jag tror 🙂

Ny dag nya möjligheter

Farwuq
2013-11-21 19:02
#15

Det behövs en hel del hjärna för att styra och hålla igång kroppen. Allt kan inte användas för medvetandet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

J-Artur-K
2013-11-21 19:17
#16

#15 Exakt 👍 

Detta är urklippt ur denna sida http://www.faktoider.nu/tionde.html

Är lite av detta jag menar med att visa smarta människor kan använda mer av sin hjärna. Dom använder mer av sitt undermedvetna. Fast är bara vad jag tror o här berättar dom om det. 🙂

En tiondel av vårt tänkande utgör det medvetna, resten det undermedvetna

Även detta torde vara en efterhandskonstruktion, av samma skäl.

Hur faktoiden uppstått är inte klarlagt. Källorna jag länkar till går igenom flera teorier; återkommande teman är ett ogrundat påstående från 1908 av en viss William James (samt liknande påståenden av andra genom åren): "We are making use of only a small part of our possible mental and physical resources" som tagits på större allvar än det fanns belägg för, ett antal missförstådda experiment, eller det faktum att man inte riktigt visste vad de många gliacellerna hade för sig (modifikationen "about" är avgjort på sin plats):

The brain contains about nine times more glial cells than neurons. Following its discovery in the 20th century, this fact underwent significant media distortion, emerging as the famous myth claiming that 'we are using only 10% of our brain'. The role of glial cells as managers of communications in the synapse gap, thus modifying learning pace, has been discovered only very recently.

Wikipedia

Sammanfattningsvis är detta en faktoid vars många tolkningsmöjligheter och varianter gör den arbetsam att avfärda fullständigt. Däremot är det mycket tydligt att de som hävdar att den på något sätt är sann har mycket lite att komma med.

Å andra sidan skall man kanske inte generalisera alltför mycket - tydligen finns det några bland oss som fått kläm på det hela (kursiveringar av U. G.):

Our minds are capable of remarkable, incredible feats, yet we don't use them to their full capacity. In fact, most of us only use about 10 per cent of our brains, if that. The other 90 per cent is full of untapped potential and undiscovered abilities, which means our minds are only operating in a very limited way instead of at full stretch. I believe that we once had full power over our minds. We had to, in order to survive, but as our world has become more sophisticated and complex we have forgotten many of the abilities we once had.

Uri Geller

En del "förklaringar" är mer avskräckande än andra. Man kan undra hur det står till med de där återstående procenten när de som lyckats komma åt dem formulerar sig exempelvis så här:

Dagens människor använder i genomsnitt 3-7% av hjärnans totala kapacitet medvetet. 93-97% av hjärnans kapacitet hör till det undermedvetna, där vårt intuitiva kapital finns lagrat. Integreras den dolda kapaciteten får vi ett helt nytt perspektiv på tillvaron. En global hjärna är femdimensionell och har utvecklat en öppen kommunikation med det undermedvetna (icke-medvetna) fältet. Här finns all erfarenhet och kunskap från hela universum lagrad i form av hologram.

Celeste Institutet

Ny dag nya möjligheter

Farwuq
2013-11-21 19:32
#17

Allt finns lagrat i Akashaarkivet. Därifrån får de smarta sina snilleblixtar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

J-Artur-K
2013-11-21 20:04
#18

#17 👍🙂

Ny dag nya möjligheter

ALPHIRA
2013-11-21 21:31
#19

Jag tror Gud och Universum med allt vad det innebär, reglerar människans olika förmågor.

När tiden är mogen kan mer intelligenta individer födas här på naturlig väg. Allting måste matcha i den stora helhetsplaneringen. ☔️

[Kathja]1
2013-12-10 22:53
#20

Gud "ser" allt därför att hen är allt. "Jag är A och O, Begynnelsen och Änden" (Upp 21:6)

Det finns inget som inte är Gud, Gud känner sig själv därför även dig och mig.

Annons:
ALPHIRA
2013-12-11 00:11
#21

Jag har läst och sett att många djur (speciellt fåglar, apor, katter) klarar av uppgifter som en 3-4 -årigt barn inte klarar av.

Barnets förmåga att lösa problem utökas under åren men kanske inte nödvändigtvis för att hjärnan ökat i sin kapacitet. Utvecklingen har skett tack vare upplärning.

Både små barn och djur lär sig av sina misstag.

Ibland lär sig vuxna inte av sina misstag! 😃

Upp till toppen
Annons: