Annons:
Etikettolika-platser-i-himlen
Läst 1949 ggr
[Lindyhop]
2013-12-10 16:02

Femte dimensione

Det står mycket om att vi ska upphöjas till den femte dimensionen. Kan någon förklara vad det kan innebära?

Annons:
yamher
2013-12-10 19:44
#1

det beror nog på vem du frågar och vad de tror på…

Alis volat propriis Oskyldig

[Lindyhop]
2013-12-10 22:02
#2

Va???

yamher
2013-12-10 22:16
#3

det är inte alla som kanske tror på en femte dimension. Och kanske den betyder olika för olika människor.

Alis volat propriis Oskyldig

[Lindyhop]
2013-12-10 22:59
#4

Aha. Ja jag hoppas nån kan svara iallafall.

ALPHIRA
2013-12-10 23:37
#5

yamher, min kära "mentor".❤️

Nu säger jag som jag sagt förut:

 Nu har du sagt A, då måste du säga B. 😉

Mycket värdefullt att höra (även) dina tankegångar.

Lindyhop fattar ingenting nu…😕

Twinflamewolf
2013-12-11 06:28
#6

Det här med dimensioner har komplicerats betydligt mer än vad det är,dimension kan betyda flera saker och för att nämna ett par så kan det vara olika platser i universum.En utomjordisk galax exempelvis eller dimensionen andevärlden/himlen.

Sen har vi den andliga utvecklingen där man också använder ordet dimension men det handlar mer om vilken nivå man står på och som min guide påpekat många gånger varför fixera er vid en femte för ni slutar ju inte att utvecklas där utan kunskap kommer hela tiden så det finns egentligen inget slut eller ett visst antal dimensions nivåer andligt.

En enkel jämförelse,den enklaste sorten jag kan komma på.Vi börjar i skolan och flyttar upp en klass i taget,vi kan jämföra det med dimensions nivå.Klarar man inte av en klass kan man få gå om och samma här man stannar på en nivå tills man är redo att gå vidare.

Man kan säga man går olika "klasser" för att nå olika kunskaper och därav ordet dimension men kunskapen slutar inte vid nån femte dimension men ofta vill folk få saker att låta lite finare än vad det är så dom kan kalla sig för högt upplysta och där kommer det stora egot in för en andligt upplyst har inte behovet av att säga jag befinner mig där och där,jag befinner mig i femte dimensionen exempelvis utan en högt upplyst andlig person bara följer med flödet och är medveten om sin kunskap men behöver inte alla fina ord och finesser för att visa upp sin kunskap.Den syns i alla fall.

Däremot den som känner sig i underläge har genast behovet av att ropa ut olika nivåer oavsett det rör sig om andlighet eller annat men en dag når även den personen upplysning och behöver ingen etikett på sin kunskap för den syns och märks utan att personen behöver agera själv med sina ord det ser universum till.

Jag skulle vilja säga att ordet dimension det är jordiska mått,vi är vana att bedömas efter förmåga och kunskap i allt men i andliga sfärer där råder andra lagar och dessa lagar är den verkligt upplyste medveten om.

Kort sagt,dimension = utvecklingsnivå men utvecklingen slutar ju aldrig så gräns på antalet dimensions nivåer existerar inte för även på andra sidan fortsätter vi att utvecklas.

Vet inte om du blev nåt klokare av mitt svammel men vi sätter gärna våra jordiska mått och värderingar i allt så även den andliga utvecklingen medan en upplyst person ser allt ur ett helt annat perspektiv.

Annons:
[Lindyhop]
2013-12-11 08:27
#7

Jag uttryckte mej nog väldigt knasigt i min fråga märkte jag nu. Alltså det pratas och skrivs om att jorden i sig med alla människor ska upphöjas till en femte dimension inte en individ i taget utan hela alltet. Då undrade jag om det är nåt man kommer märka av. Twinflamewolf din förklaring var jättebra och DET förstår jag, min fråga gällde hela planetens upphöjning. Ledsen att jag uttryckte mej så tokigt och tack för era svar.

yamher
2013-12-11 14:12
#8

Jag är personligen emot dimensionen och stegar för att varje "resa" är unik. Vi lär oss på olika sätt. För den ene krävs det flera liv att lära sig ödmjukhet medan nästa person behöver en mindre utmaning. En tredje person behöver inte ens ha det som en uppgift att lära sig utan lär sig samtidigt som denne lever. Våra livs uppgifter skiljer sig otroligt mycket. Jag känner till en person som tex ska vara en upptäcksresande genom livet, en annan  ska lära sig att se andras perspektiv i livet, ytterligare livsuppgifter jag har stött på hos andra är att bilda familj och skaffa x antal barn, leva ett liv där allt fungerar utan oro, ett liv med utmaningar och allt bara precis går ihop o.s.v. Det skulle kunna vara vad som helst.

Det finns inget system på att man i första livet ska leva fattig, och sedan klättra på en karriär stege. Vi som kommer hit på jorden har levt på olika platser innan, från civilisationer betydligt mer utvecklad, eller mindre utvecklade. Det finns själar som aldrig har levt på någon annan planet. Det finns själar som är inne på sitt sista liv här på jorden innan de ska vidare. Alla bidrar med sitt på jorden, pushar, lär och håller igen. Detsamma gäller vart man ska efter man har levt klart de liven vi gör på jorden.

Jorden utvecklar sig själv, med allt som lever. Dock verkar det som andra sidans högre makter hjälper jorden på traven lite då o då, men varje fas fyller sin funktion och uppenbarligen verkar den två benta upprättgående varelsen vara den mest ultimata varelse för just vår själ. Vår civilisation utvecklar sig, men det gör den hela tiden. Möjligtvis skulle man kanske kalla det för dimensioner men jag anser att den sker kontinuerligt. Att vi tex gick från flera gudar till en monteistisk trosystem är ett steg. I framtiden kanske vi ska gå tillbaka till flera. Vem vet? Så finns det de som använder sig av ordet dimension när det gäller olika existenser i universum. För mig lever vi (som människor då på jorden) tillsammans med snarlika existenser i samma "rum".

Däremot det komplexa att placera himmelriket med vår existens skulle i så fall kunna beskrivas som dimensioner. Jag föredrar att se all existens som i en pyramid. Där hela bottenplattan motsvarar universum, nästa våning finns vårt himmelrike och vad jag har förstått flera andra. Och så fortsätter det vidare till toppen. Men det är så oerhört svindlande att tänka i dessa banorna att det är inte menat för oss att fördjupa oss idet. Men här kan vi inte utvecklas eller gå vidare eftersom vi själar bara är i himlen och kommer ner till jorden (o andra civilisationer?) för de olika liven.

Så väldigt populärt att uttrycka dimensioner. Eller kalla både det ena eller det andra för dimensioner. Personligen så det närmsta jag identifierar dimensioner skulle vara oss mot himlen, himlen mot andra liknande existenser. Ungefär som filmerna Thor gestaltar (asa tron med trädet med asgård, jord och andra världar).

Alis volat propriis Oskyldig

TezzD
2013-12-11 21:20
#9

#6 👍

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

braaanji
2013-12-11 22:34
#10

#8 yahmer! Fantastisk läsning!

yamher
2013-12-12 09:56
#11

tack braanji!! :)

Alis volat propriis Oskyldig

[Lindyhop]
2013-12-12 13:29
#12

Okej.

[Starship]
2013-12-13 18:43
#13

Någon som vet var eller när det här med den femte dimensionen kommer ifrån?

Annons:
Upp till toppen
Annons: