Annons:
Etikettutanför-himlen
Läst 2027 ggr
EmelieSaraViola
2013-12-16 23:44

Helvetet

Tror ni på helvetet? 

Jag är inte troende, men när jag funderat på det här med gud och om man gör si och så kommer man till helvetet, men det känns som att Gud är så mycket större än att skicka någon till helvetet just för att man inte gjort riktigt rätt. Det känns som att han skulle se allt det goda i människor. Jag skulle nog inte vilja skicka någon till helvetet, vad dem än har gjort.

Annons:
Alternative
2013-12-16 23:53
#1

Helvetet var en grej kyrkan skrämde med förr, tyvärr en av många hel idiotiska saker som lever kvar.

CarolinaE
2013-12-17 07:46
#2

Håller helt med föregående talare.
Helvetet var något som prästerna skrämde med (och vissa
gör det fortfarande). Tidigare var det ju för att kyrkan och
prästerna skulle ha all kunskap och genom detta få sin fulla
makt.
Jag har personer i omgivningen som har tagit livet av sig.
Enligt vissa så hamnar de i helvetet eftersom de har brutit
sitt livsplan och gått emot Guds planer.
Men genom mycket duktiga medier så har jag fått träffa
dem och de har berättat saker som vi båda bara vet -
ingen annan - och de har berättat hur bra de mår och
att vi inte ska vara ledsna.

En annan fråga är ju om ex. Hitler hamnar i helvetet,
det är ju många som önskar. Men enligt Neale Donald
Walsch så blev även han förlåten då han gjorde det som
var rätt enligt hans normer. (Inte mina egna ord, de är
kanske lite annorlunda, men enligt författaren).

Mirinda
2013-12-17 08:42
#3

Nej, det finns inget helvete i livet efter detta. Det är min övertygelse. Oavsett vad man tror om det som står i bibeln så befrias man från livets bördor när man passerar gränsen. 

Ser man det ur kristen synvinkel så tog Jesus på sig människornas synder och dog för att vi skulle kunna frälsas (räddas). Alla kan få syndernas förlåtelse och nåden är också för alla.

Att prästerskapet (särskilt på medeltiden och så länge kyrkan var en stark maktfaktor i samhället) skrämde människor med skärseld och helvete säger mer om prästerna än om kristendomen.

Ett tungt skäl till prelaternas predikande om helvetet var det samma som gjorde att det såldes avlatsbrev och att prästerna inte fick gifta sig; kyrkans ekonomiska girighet. Om man testamenterade pengar till kyrkan skulle man lättare få komma till himlen. (Präster som inte fick gifta sig hade inga legitima barn och testamenterade givetvis också pengarna till kyrkan).

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

yamher
2013-12-17 12:33
#4

kanske det inte handlar så mycket om vad man gör utan vad man lär sig av. Om vi gör något fel och inte kommer till insikten medan vi lever så kommer vi förr eller senare att komma till den. Så hur lär man sig av sina misstag? Det finns lika många alternativ som människor på jorden.

Idag så handlar det antingen om den religiösa synen på helvetet eller att inget helvete existerar. Vilken är den rätta eller finns det något annat? 

OM något annat existerar som ett tredje alternativ (eller kombination av kyrkans värsta plats med ett personligt helvete) finns det anledning till att vi ska känna till det medan vi lever? (bort ser makten som enskilda skaffar sig genom att skrämmas). Måste vi känna till det?

Varför sådan rädsla? Eller avfärda något vi faktiskt inte har en aning om (gemene man).

Kanske det finns ett helvete där det handlar om att komma till insikt men att komma till insikt hur man har valt, agerat, sagt och så vidare kan skilja sig åt. Betyder inte att alla mördare kommer dit. Betyder inte att man hamnar på sträckbänken heller eller något annat medeltida tortyrredskap.

Kanske det finns värre straff än misshandel? Kanske det inte finns något? Kanske Gud med en blick skulle få dig att känna dig sämre än all tortyr i världen.

Poängen är att vi ska leva våra liv så gott vi kan och förhoppningsvis kan stå för det vi väljer/gör. Vi är dessutom bara människor. Ingen kräver mer av oss än vad vi klarar av att ge.

Alis volat propriis Oskyldig

J-Artur-K
2013-12-17 12:39
#5

Helvetet finns och är inte något som kyrkan bara hitta på. Men är mördare som inte ångrar sina synder och liknande som kan hamna där. Dom som har speciell status i helvetet har blod - eld - rött färg på huden  ( Behöver kanske inte vara så ) Lie männen bruka ha en svart dräkt med huva över huvudet. Hades är guden i helvetet. Det är vilddjurs känslor där inne och är som att det är i ett berg för att när man är där är det sten över allt (man går i ett bergrum o berg gångar) Det finns fängelseceller där och även eld hav , eld som far upp i luften. Så vist finns helvetet och inte bara något man hittat på för att skrämma folk. Men ingen av oss tror jag kommer hamna där tror jag 🙂

Jag kan berätta mer hur dom är där senare ska iväg nu 🙂

Ny dag nya möjligheter

EmelieSaraViola
2013-12-17 12:59
#6

#5 Men en mördare som inte ångrar sig, kanske är sjuk eller har något bakomliggandet som gjort att han utfört mordet. Är man inte sjuk i skallen, så går man ju inte och mördar någon sådär bara. Gud borde veta varför han gjorde som han gjorde och att det ligger något bakom, precis som med Hitler så anser den mördaren ha gjort rätt. Det kanske inte är förens dem just dör såfall, och kommer till himlen som dem förstår hur fel dem har gjort och då borde väl ändå gud kunna förlåta?

Annons:
Alternative
2013-12-17 13:01
#7

#5 Måste bara fråga i vilken bibel du hittar ordet helvete, vilken översättning.
Gärna vilka bibelstycken.
Jag är inte troende, men jag studerar bibeln då jag gillar dess filosofi.
Har själv 3 biblar att tillgå här hemma bla bibel 2000, 1917 års översättning svenska kyrkans och Jehovas vittnens bibel.
Jag har inte lyckats hitta ordet helvete i någon av dessa biblar, men jag vet att ordet helvete härstammar från forn nordisk mytologi och det var Hel som regerade i Helvetet.
Det är stor skillnad på en soptipp och det helvetet som kyrkan genom sekler skrämt folk till underkastelse med.
http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/gehenna.htm

Geru
2013-12-17 15:13
#8

#6 Tro inte att människor mördar bara för att de är sjuka eller så. Fullt friska människor dödar andra människor av olika anledningar - varje dag. Du kan döda någon för att te.x. ta dennes pengar. Ren girighet alltså, och sedan behöver man inte ångra det heller.

Varför skulle förlåtelse och insikt i att man har gjort fel komma bara för att man dör?

Gud ska förlåta i fall det är så att du ångrar dina synder. Du ska känna ånger för det du har gjort. Många som gör saker väljer att inte göra så - det är otroligt jobbigt ju.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Lindyhop]
2013-12-17 16:32
#9

Det finns varken helvete eller limbo såvitt jag vet.

J-Artur-K
2013-12-17 17:26
#10

i inlägg #5 Är bara min åsikt av vad jag har upplevt där

Ny dag nya möjligheter

EmelieSaraViola
2013-12-17 17:34
#11

#8 jo, men någon som inte har blivit uppfostrad eller har konstiga normer om vad som är rätt och fel gör inte så. Något måste blivit fel på vägen, och man dödar inte någon för girighet, då är det något som inte kopplar som det ska i hjärnkontoret och det kan uppfattas som girighet men det är något helt annat. Vissa föds ju in i kretsar där våld osv förekommer men de vet ju inget annat och för dem blir det ju rätt. Hur kan gud då straffa någon som tror att denne gör rätt? 

Lite så menar jag

Mirinda
2013-12-18 02:09
#12

#4, #6 Jag instämmer i det du säger. Och jag ställer nästan samma fråga som #7: Var i bibeln hittar man ordet/begreppet helvete?

Du säger det i #10 J-Artur-K; du har redan upplevt det. Oavsett om du anser dig ha levt flera liv eller haft någon medial väg till det, så är det i detta liv du blivit medveten om helvetet. Det stöder min teori om det enda helvete jag tror man kan hamna i:

Det är här, i våra högst levande liv, vi kan uppleva helvetet. Vad man vill definiera det som; ett samvete som plågar en, smärtsamma sjukdomar, svek eller brist på kärlek - listan kan göras lång - spelar egentligen ingen roll. När livet är slut är lidandet också slut.

När gränsen passeras finns inget ont längre. Gud är för mig kärlek och liv och dessa krafter är alltid starkare än hat och död.

Att bli förlåten och försonas med sig själv; det som hänt en och det man gjort är något som man kan uppnå här, i det liv man har. Det är i detta liv man kan göra ett val; att söka förlåtelse och försoning.

Att Gud skulle straffa någon i ett liv efter detta, för att den inte har vett/möjlighet att förstå vad ont den gjort, är mig totalt främmande. Ondskan besegras av gränslös godhet och kärleken läker alla bittra sår. Om inte förr, så finner man frid och kärlek när ens jordiska liv är slut.

Ovanstående är min personliga tro. Jag dömer ingen som tror annorlunda. Jag önskar bara att de som tror på ett konkret helvete efter sin fysiska död blir befriade från sin eventuella oro och rädsla för det.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

J-Artur-K
2013-12-18 03:01
#13

#12 

Jag menar inte att man upplever helvetet i sitt nuvarande liv som du. Jag menar att man kan hamna i helvetet när man dör. Men sedan tror jag inte det är gud som dömer om man ska gå till helvetet eller himlen. 

När jag har varit i helvetet är det när jag gjort astral resor samma som när jag gjort astral resor till himlen fast till helvetet istället. Jag bruka inte välja vart jag ska åka så ibland har jag kommit till helvetet. Första gången blev jag riktigt förvånad för jag tänkte vart är jag nu. Det här känns inte som himlen men efter en stund förstod jag att det var helvetet. Jag har sett så mycket där och träffat flera olika personer eller vad man ska kalla dom för så jag är 100% övertygad om att helvetet finns och att man kan hamna där efter sin död. Men det är om man måste lära sig att förstå att man har gjort fel om man inte förstår det. Till exempel om man mördat någon och vid sin död så ångrar man inte det och man anser att man gjort rätt och kanske till o med är stolt över det. En sådan person kanske måste förstå att den gjort fel så den inte gör samma sak vid nästa liv ? 

Man kan ju tänka att personen hade jobbig barndom var ju därför han blev en serimördare och vid sin död var han stolt över det men han hade ju en jobbig barndom så han borde hamna himlen ändå. Men är det rätt att döda andra människor fast man haft en jobbig barndom ? Det är en ursäkt men det är ju ändå inte rätt att göra. Om man inte förstår vid sin död att man gjort fel och kanske till o med är stolt över det så kanske man måste lära sig att man gjort fel efter sin död att man tvingas lära sig att man gjort fel. Som man förstår det när man lever nästa liv o inte gör samma sak igen ? 

En seriemördare som inte förstår att den gjort fel och inte ångrar sig som springer runt i himlen kanske inte är så passande. Ger inte precis harmoni till dom andra. Men det är stor skillnad om man förstår att man gjort fel vid sin död då är det en hel annan sak. Det är det som är det som är det viktiga. Att man ska förstå att man gjort fel vid sin död. sedan om det är själv försvar och sådana där speciella saker så är det en annan sak. 🙂

Jag hoppas ni förstår hur jag menar varför man kan hamna där. 🙂

Jag respekterar att ni inte tror som jag att helvetet finns men jag själv vet vad jag har sett så jag kan inte tro något annat än att det finns. 🙂

Men jag själv är inte ett dugg rädd för att hamna där.  Jag har inte gjort så hemska saker så jag förtjänar att hamna där. Är extrem fall man hamnar där i min åsikt. 🙂

Ny dag nya möjligheter

Annons:
[Lindyhop]
2013-12-18 03:04
#14

Mirinda jag håller med dig i varje stavelse.

J-Artur-K
2013-12-18 03:08
#15

#12 Förresten Mirinda visst har du varit med o kört varulvs spelet förut? var kanske för 8 månader sedan tycker jag känner igen ditt användar namn. Vi körde samtidigt och jag trodde du var en varulv och körde rätt hårt mot dig. Jag hade tur att jag klara mig för jag uppträde som en varulv själv minst jag. Var första gången jag körde det. Sedan var jag en av varulvarna och du var lekledare tror jag. Gången efter det. Men jag kanske mins fel och blandar ihop dig med en annan. 🙂

Ny dag nya möjligheter

Mirinda
2013-12-18 03:38
#16

#15 Du minns alldeles rätt.🙂 Kände igen din röda blomma (hibiskus?) fastän du bytt användarnamn. Om du har lust kan du hänga med i julomgången vi snart ska starta. Det blir lättsamt och i lagom tempo för lata jullovsdagar. Inga deadlines på helgdagarna.

Titta in på MiF om du är leksugen. Sista anmälningstiden är torsdag 19/12 kl 21.

Förlåt ni andra att det blev totalt OT en stund.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

J-Artur-K
2013-12-18 03:48
#17

#16 Jag har redan anmält mig haha  , 😃 Jag gick in o kollade direkt när jag kom tänka på att vi har träffat i trådarna förut i varulvsleken. Så jag var inne på MiF alldeles nu för tänkte se om det var en ny omgång snart så jag fick glädja mig av att se att det skulle starta en ny omgång så jag anmälde mig direkt när jag såg det. Den leken är riktigt rolig. Var ett under att jag klara mig första gången. 🙂

Jag det är en Hibiskus 👍

Ny dag nya möjligheter

jojjana
2013-12-18 22:34
#18

Jag tror på upplevelsen av helvetet är sann. Men jag tror att man är i himlen men man skapar sitt eget helvete så att säga..

Dvs man ältar och ser hur man skadat människor i livet, man kan inte se ljuset som finns runt om kring.

Det finns en jättespännande serie på tv4 fakta, går varje dag i flera dagar kl. 17 (och kl 10) "Jag dog och jag överlevde"

Handlar om människor som varit kliniskt döda men återvänt. Som berättar om sin upplevelse.

Där var en kille som såg och kom till helvetet, och detta ändrade hans sätt att vara och forsätta sin bana på "rätt" väg.

Jag har ännu inte riktigt någon åsikt men det lutar för mig att jag tror att det är himlen som skapar situationer, visioner och upplevelser utifrån personens tankar och vägval. Denna kille behövde få sig en "uppryckning" och att visa honom helvetet var bästa sättet att "skärpa till sig".

yamher
2013-12-19 23:05
#19

vem säger att man inte är medveten om helvetet redan från början? vi minns inte allt som vi har gjort eller lärt oss i tidigare liv, och frågan är om det vi minns - om det finns en anledning till det (att sky o akta oss från det som har tagit våra liv tex). Andra sidan kan anse att du ska minnas något speciellt av ett syfte.

Helvetet behöver de inte få dig att minnas att det existerar eftersom det är av allmän kännedom…

De tär inte många som minns en himmel heller, eller på något sätt kommit i kontakt med den - betyder det att himlen inte existerar och den himmel vi skapar oss enbart är relaterad till vårt liv som vi lever nu?

Att mörda - det finns lika många skäl att döda som det finns människor på jorden. Enbart att se på varje mord eller dråp som man kan avgöra om det finns belägg för det man har gjort eller inte. Vi lär oss olika. Det finns människor som faktiskt inser vad de har gjort och ett liv i ånger och dåligt samvete är oftast ett värre straff än något på andra sidan. Men att inte komma till insikten hur man har handlat är en helt annan. Du kommer aldrig per automatik att komma till den bara för att du dör och kommer till himlen. Inte heller att Gud accepterar det du har utan att du själv har förstått vad du har gjort…

Alis volat propriis Oskyldig

[gryningen67]
2013-12-20 11:21
#20

Väljer man att tro att det finns ett helvete så gör man det.
Tror man inte på helvetet,så finns det inte.
Man får göra sitt eget val.🙂

Annons:
Sjöstjärna
2013-12-20 21:02
#21

#18 Jag är helt inne på din linje. Jag tror att helvetet eller skärselden är den första tiden efter att man gått över. När man går över får man en helt ny överblick och förståelse för det liv man har levt och hur man har påverkat sin omgivning, sina medmänniskor och sitt eget liv. I de fall man ahr gjort dåliga val i livet och gjort mycket orätt så är det den insikten man måste bearbeta och acceptera och även ångra och det är det som kan upplevas som ett helvete. Detta är dock ett övergående stadie och inte en permanent placering och jag tror också att man får hjälp att ta sig igenom det i de fall man behöver det och upplevelsen annars blir för svår att hantera.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

ALPHIRA
2013-12-21 01:39
#22

Bästa Sjöstjärna ❤️

Jag tror ditt sätt att tolka helvetet är rätt så vanligt. Själen stannar ett tag någonstans för att ha möjlighet att reflektera över sitt jordiska liv.

Arturs syn på helvetet är mer konkret.

Jag kan faktiskt tro på er bådas sätt att se på "problemet". Det ena utesluter inte det andra.🙂 eller ska man 😭 för allt kommande elände…fel har man gjort i vilket fall som helst!😞

Sjöstjärna
2013-12-21 09:03
#23

#22 Så tänkte jag också, det skulle kunna vara två beskrivningar av samma sak bara sett ur olika perspektiv. 🙂

För de flesta av oss tror jag inte helvetet blir varken speciellt svårt eller långvarigt även om det säkert kan bli smärtsamt att få full insikt i vissa dumheter man gjort. 😇

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

yamher
2013-12-21 11:11
#24

jag tvivlar starkt på att varje person skulle komma till helvetet för då skulle vi ha större insikt om det. Och eftersom vi inte ens kan enas om ett helvete så lutar snarare åt att det handlar om dem som har begått synder som är oförlåtliga och vi inte har kommit till insikten av dess brott. Jag tror inte på ett allmänt vagt förlåtande från en förlåtande Gud. Den får när man har kommit till insikten vad man har gjort och ber om förlåtelse.

Jag tror att helvetet hur det än ser ut (rent allmänt inte min uppfattning) handlar om ett syfte om effekt på oss. Däremot kommer den skydige till insikt på olika sätt och igen är jag övertygad personligen att det finns värre sätt att göra det på än tortyr. Som att själv få återuppleva sitt offers upplevelser tex.

Alis volat propriis Oskyldig

jojjana
2013-12-21 11:43
#25

Jag gillar Matrix, för det är lite så jag tänker att världen är. Vi är här på jorden för att lära oss saker. Saker som inte går att lära sig i himlen då allt är kärlek där. Vi har alla mördat, våldtagit (i tidgare liv) och gått vidare, lärt oss av detta, (och gör inte om det då vi fått insikten i hur detta påverkar andra människor). När vi möter gud och himlen, får vi se allt vi gjort, både bra och dåligt och hur andra människor blivit påverkade av detta. Vi får uppleva hur andra kände det när vi påverkat dem. (både bra och dåliga saker). Gud dömer ingen, gud eller källan, låter oss själva se och komma till insikt i våra handlingar. Allt i kärlekens namn. Himlen är kärlek och därifrån kommer vi alla, och alla ska tillbaka dit när vi dör. Helvetet skapar vi själva med våra tankar, vi blir lite inlåsta i vårat eget negativa tänkande, även i himlen. Om vi hamnar där i "vårt egna"helvete finns mängder av själar där runt oss som försöker hela oss och komma ur vår helvetesvärld.

Vad jag vill säga är att allt vi gör, hur fel det än är - så är Gud, källan,kärleken aldrig fördömande utan alltid förlåtande och full av kärlek till var och en av oss.

Ingen torterar oss- utan det är vårt eget val att stanna kvar- det är vi själva som självplågar oss.

jag tänker ibland på Hitler- herregud vilken plåga för honom att uppleva allas förtvivlan och plåga som han utsatte dem för, deras barn och barnbarn.

Stackars själ..

ALPHIRA
2013-12-21 11:47
#26

Att återuppleva sitt offers upplevelser tex är ju "tortyr" eller i vilket fall som helst ytterst smärtsamt.

Man kan komma till insikt redan här i jordelivet och kan förstå smärta man orsakat till en annan. Men efter döden återupplever man sitt offers smärta "live" och därmed få "sitt straff". Mängden av smärta i relation till hur mycket man redan i jordelivet har förstått och själv lidit för sitt handlande. -Därmed är bäst att redan här försöka sona för sitt handlande, be om förlåtelse t ex.

jojjana
2013-12-21 12:02
#27

#26 - Det har du rätt i, det har jag faktiskt inte tänkt på.. 

Tack!

Annons:
Sjöstjärna
2013-12-21 12:20
#28

Precis så tänker jag mig det också Alphira, men du uttryckte det mycket bättre. ❤️ Alla upplever sin för vissa blir svårt plågsamt blir det inget helvete alls för andra.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[lillalollo]
2013-12-21 18:25
#29

Ja, jag tror på ett helvete.. Det helvetet innebär att man själv väljer att vara där och väljer att se allt så negativt och pessimistiskt. Glömmer bort att se alla möjligheter man har i vardagen och allt man äger och allt man ska vara glad för. Istället ligger man där i sitt lilla helvete och skapar kaos. Det är det verkliga helvetet vi kan se och till och med känna. Väljer de tankar som begränsar en och sitter och jämför sig själv med andra och gör illa sig själv psykiskt, mentalt och till slut fysiskt. 

För även de utan bröd eller vatten kan vara i himlen. Men den som är i helvetet kan ej förstå hur det kan komma sig. 

Allt kommer innifrån. Och det är väl det enda helvete jag tycker vi ska fokusera på. Om du syndar får du skam. Om du förlåter dig själv och gottgör för dig så släpper du skammen. Men låter du skammen ta över så väljer du helvetet. Du väljer att sitta där och tycka illa om dig och skapa moln utav negativa laddningar som slår ner på dig själv och andra.

Det helvetet finns. Och jag vet att många har varit där. Ja, helvetet är riktigt..

Mirinda
2013-12-21 20:08
#30

Jag har redan sagt vad jag tror om helvetet i mitt #12.

Det jag ser när jag läser era inlägg är att vi menar olika saker när vi talar om helvete - kanske också himmel. Vissa av er beskriver de två sakerna som det man förr benämnde skärselden. En "mellanstation" för ånger och eftertanke innan man slussades vidare till Himmel eller Helvete.

Jag är kristen (om än inte aktivt religiös) och jag tror att vi bara har ett liv på oss. Om det går att leva ett liv (eller flera) till så skulle det innebära att man s a s får en ny chans, kanske flera gånger. Då blir ju inte mina tankar om förlåtelse för vilka synder det än må vara och nåden som alla som tror på Gud får - ja kanske också de som inte tror - särskilt relevanta. Eller har jag missat något som någon sagt?

Jag tror att helvetet finns här, i våra egna oroliga själar. Men himlen… Där råder total frid och ren kärlek i evighet. Tror inte man återvänder till jorden när man väl nått dit.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[gryningen67]
2013-12-22 11:34
#31

Man kan se det ur olika perspektiv,kristendomen har sin syn och andra trosformer har ett annat synsätt.

Man gör sitt eget val vad man vill tro på.🙂

Upp till toppen
Annons: