Annons:
Etikettärkeänglar
Läst 7528 ggr
yamher
2013-12-29 14:49

ärkeängel Lucifer

                                      
                                               Lucifer

                               ljusbringare eller ljusbärare

Lucifer är en av dem ärkeänglar som har blivit mest feltolkad. På helt felaktiga grunder är han mest känd som den fallna ängel. Men han är inte Satan. Inte heller står det i bibeln att det är Lucifer som är det heller utan egna tolkningar har det blivit en förväxling att det är han. Det finns en helt annan ärkeängel som man syftar på som blev Satan och lämnade himmeln.

Lucifer är den ärkeängel som delvis ansvarar för ljuset. Det är ytterst sällan ärkeänglar har det högsta ansvaret för något, utan snarare den de är dem som har ansvaret inför oss själar (eller vi som lever). Det finns således gudomligheter som har högre och större ansvar om ljuset men Lucifer är den som kan hjälpa oss. Det är han som sprider ljus hos oss.

Ljuset är det som skänker liv till allt. Till oss, växterna, universum och himlen själv skulle inte kunna existera utan ljuset. Det ljus finns i solen och stjärnorna. Ljuset klär himmelens murar. Det finns ljus hos på jorden i svagare koncentrationer i våra tända ljus, glödlampor, i våra vapen och allt som ger ut ljussken. Ljuset finns med som själva livsgnistan i våra själar. Det är den vi också kallar energi att fylla oss med under healing (bland annat).

                           

Som person är Lucifer aningen högfärdig. En egenskap som vi inte vill förknippa med dem på andra sidan ytterligare ett skäl till varför han har blivit förväxlad med Satan.

Han använder sig av det ljuset oftast när han visar sig så ett vitt/gulaktigt ljus.

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
CarolinaE
2013-12-29 14:54
#1

Tack så intressant ! Har läst så många versioner
om Lucifer så därför så var det så intressant att få
läsa ! 🌺

yamher
2013-12-29 15:00
#2

ja, det är konstigt att det har blivit så. Jag utgår från vad jag har sett och samtalat om med andra sidan. Inte lika stor vikt vad andra människor skriver. Men personligen så skulle jag nog inte välja Lucifer att bli vän med. Men han är inte ond. Bara egen och en del andra egenskaper som vi kanske skulle tolka som negativa.

Men många av ärkeänglarna är väldigt personliga med humor eller egenskaper som gör dem till unika.

Alis volat propriis Oskyldig

CarolinaE
2013-12-29 15:18
#3

Jag undrar om det är Sandor Huszar från White
Eagle Lodge som är konstnären till den fina bilden
tillhörande den fina artikeln ? 
Jag är själv medlem där och han har gjort fantatiska
tavlor 
Kanske att jag har fel, men undrar. 🙂

yamher
2013-12-29 16:14
#4

ärligt talat vet jag inte. Bilden lånade jag. Har sett den cirkulera på flera  olika hemsidor. Ofta beskriven som ÄÄ Mikael. Men den gör honom inte rättvisa muskulös och krigare som han är. Den är betydligt mycket mer lik vår ärkeängel som tråden gäller.

Alis volat propriis Oskyldig

Tarotstollan
2013-12-29 20:23
#5

Härligt att få läsa lite nytt, trevligare och annorlunda om Lucifer!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

yamher
2013-12-29 20:29
#6

det e beklagligt att många är snäva, åtminstone dem som är mediala. Det kan ju inte vara svårare än att fråga? (och då också vara öppna för svaret och vem som svarar - inte "fakea" ett svar som man själv önskar höra).

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
J-Artur-K
2013-12-29 23:44
#7

Vad bra att du tar upp Lucifer jag hoppades på att du skulle ta upp han. 👍😃

Jag fråga en ärkeängel som jag tror varit med mig sedan jag var barn vem han var. För jag ville veta vem det var egentligen. Jag fick texten Lucifer direkt. 

Jag fråga han vad han har för specialitet som han hjälper mig med. (Visste inte namnet Lucifer vad det betydde) 

Han svara. När du famlar i mörker så sänder jag dig mitt ljus så att du hittar hem igen till ljuset. 🙂

Lucifer = Ljusbringare

Så jag anser att han blivit misstolkad till satan. Att han fortfarande är en god Ärkeängel. 🙂 Som yamher skriver = blivit mest feltolkad 👍

Ny dag nya möjligheter

yamher
2013-12-29 23:50
#8

jag ska försöka med en hel hög av dem men jag kan inte garantera att jag får med alla!

Alis volat propriis Oskyldig

[Kathja]1
2013-12-30 13:23
#9

r är lite intressant läsning om hur det kom sig att vi säger att Lucifer är den som blev Satan.

Twinflamewolf
2013-12-30 13:36
#10

Underbar läsning Yamher och för mig har han alltid känts som ljusets ängel och så fort jag hört motsatsen har det bara skrikit nej inom mig.Bra du tog upp honom här inne 😎

J-Artur-K
2013-12-30 14:02
#11

#9 Jo jag har sett det där förut. Men det stämmer inte.  Jag har pratat med Gud om Lucifer och gud själv har sagt att han är den han alltid varit. En god ärkeängel. Att det blivit feltolkat

Ny dag nya möjligheter

yamher
2013-12-30 14:48
#12

ja, någonstans har människan översatt Lucifers namn till morgonstjärna men det finns inte ett enda ställe som det faktiskt står att Lucifer är Satan.

Jag ger inte mycket till mänskliga översättningar. De tolkningarna har en tendens att vara oerhört färgade av det mänskliga tänkandet vare sig det gäller hur mycket den personen själv klarar att ta in eller vad denne önskade att se själv.

Vi behöver inte gå längre än till nya testamentet och beskrivningen av Jesus liv och framförallt hans sista dag (innan han dog o återuppstod) för att bevisa detta.

Annars finns det hur mycket som helst intressant att diskutera om Bibeln som bevisar både det ena eller det andra, eller kanske inte?

Alis volat propriis Oskyldig

yamher
2013-12-30 14:49
#13

Dessutom att gå till källan (andra sidan, allra helst till någon änglar eller högre i hierarkin eller personen själv i fråga). Då får ni svaren själva.

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
Twinflamewolf
2013-12-30 15:13
#14

Håller fullt med dig Yamher det är där man får dom bästa och rätta svaren 😎

J-Artur-K
2013-12-30 15:43
#15

Ja håller med Yamher jag med. Finns många som feltolkar saker. Sedan kan det ses som en sanning som är falsk. På grund av det var feltolkat ifrån början. Men källan som talar sanning där kan man hitta sanningen (änglar , ärkeänglar , gud eller liknande)  Man kan fråga flera ifrån källan också om man vill. Sedan ger dom svar på deras egna sätt. (dom kan ju formulera på sitt egna viss och man kan få mer helhets bild att man får fler åsikter)

Ny dag nya möjligheter

[Mellma]
2014-01-02 15:04
#16

Visst är det synd att Lucifer har blivit så feltolkad. Har själv mött honom och han är oerhört vacker. Men jag ska erkänna att jag blev lite förskräckt och lite reserverad när jag mötte honom. Men nu förstår jag bättre efterråt vem han är. 🙂

Tack för bra info 🙂

ollivoll
2014-02-08 19:42
#17

Skönt att se denna tråd:) Har undrat ett tag nu om Lucifer inte blivit smutskastad. Vilket verkar ju fallet:) Ljusets bärare…kan han vara ljuset vi ser när vi går vidare? Iså fall vore det hemskt att förknippa honom med något odjur och ett helvete ( som jag personligen inte tror på ) ska man tillkalla ärkeängeln Lucifer när man vill ha mera ljus i sitt liv? Hehe kanske misstolkas fel (skaffa fler lampor)

yamher
2014-02-09 09:35
#18

ja, delvis med ljuset o andra sidan.

bara tala till honom. Precis som du skulle prata med vem som helst.

Alis volat propriis Oskyldig

ollivoll
2014-02-09 12:33
#19

Skönt tack:) för jag gillar ärkeängeln Lucifer. Han verkar vara sån vacker ängel med ljuset och morgonstjärnan. Jag har aldrig kunnat tro att en sådan skulle kunna vara ond.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Juel70]
2014-02-18 08:28
#22

Det latinska ordet lucifer (en sammansättning av orden lux och ferre, som ordagrant översatt blir "ljusbringaren") användes ursprungligen som beteckning på "morgonstjärnan", dvs Venus, som ju lyser väldigt starkt på himlen och förebådar gryningen, dvs "bringar ljus". Den hebreiska motsvarigheten är ordet heylel.

I bibeln kallas ofta änglarna för "stjärnor" (Job 38:7 och Luk 2:13), och även Kristus benämns på flera ställen "morgonstjärnan" (2 Pet 1:19 och Upp 2:28 och 22:16).

Jesaja 14:12 berättar i liknelseform om hur en av av de mest strålande ärkeänglarna satte sig upp mot Gud. På hebreiska beskrevs alltså denna ängel som en heylel, en "ljusbringare" eller "strålande morgonstjärna", och när den illyriske kyrkofadern Hieronymus (347-420) översatte Gamla testamentet till latin använde han naturligtvis det latinska ordet lucifer som översättning av heylel.

När andra översättningar tillkom användes ofta Hieronymus översättning som utgångspunkt, och medan man i vissa översättningar översatte ordet lucifer till det egna språket, behöll andra det latinska ordet som då kom att uppfattas som ett egennamn: Lucifer.

Inom den kristna traditionen har det här ordet levt kvar som ett egennamn fastän det snarare är en beskrivning av vad djävulen var innan han satte sig upp mot Gud. Det gäller även benämningen "satan", som är ett hebreiskt ord som betyder "motståndare" eller "åklagare" och beskriver vad djävulen blev.

När man säger att Lucifer blev satan handlar det alltså inte om någon sorts byte av egennamn, utan om en förändring av karaktär, personlighet och beskrivning. Det handlar om att en av ärkeänglarna blev Guds motståndare, dvs han förvandlades från härligt strålande "morgonstjärna" (lucifer) till "motståndare" (satan).

[Juel70]
2014-02-18 08:33
#23

Vilket fall från himlen är inte detta, du morgonstjärna och son av gryningen! 

Du som en gång kuvade nationer har blivit störtad från din tron. 

Du sa för dig själv: "Jag ska stiga upp till himlen och regera över änglarna. Jag ska bestiga den högsta tronen och regera från gudaförsamlingens berg långt uppe i norr. Jag ska bli lik den Högste."

 Men i stället ska du kastas ner i dödsriket, längst ner i avgrunden. Jesaja 14:12-15

Upp till toppen
Annons: