Det finns svar på alla frågor vi har det gäller att hitta "nyckeln". Även i den mest fiktiva berättelsen kan det ligga mer sanning i än den mest seriösa förklaringen (eller svamlandet).
Personligen är jag mer skeptisk till böcker skrivna under de senaste 50 åren när det gäller andlighet o liknande. Det finns alldeles för mycket eget intresse och rent önsketänkande. Vem som helst kan skriva en bok i dag om vilken sörja som helst.
Den generella uppfattningen om något är ofta nära sanningen, även om den ibland är förväxlad. Hur är den generella uppfattningen om himlen? Den är rätt snarlik. Upplevelsen av pärleporten osv.
Inte vad folk tror utan hur det oftast beskrivs. Men som redan nämnts idag så är det så mycket enklare att skriva om alla mina tankar och vad jag är övertygad om. Är jag dessutom medial så kan jag få mer kraft i mina ord. Men det finns en anledning att gamla trossätt lever kvar. Varför de gamla religionerna är mer lika varandra... Men naturligtvis måste man skala bort det mänskliga syftet med varför texten är skriven.
Bibeln innehåller också svar på många av våra frågor om man kan läsa lite mellan raderna. Först förstå varför bibelns olika böcker skrevs, till vilket syfte så kan man ändå få fram tillräckligt med information om det mesta.
SÅ det finns en anledning till varför underjorden eller andra sidan gestaltas som den gör i filmer som Percy Jackson, Perseus, immortals, sagan om ringen, Narnia, Thor, the legion, PAUL, Constatine, the green lattern, Michael eller andra filmer...