Annons:
Etikettandra-personer-varelser
Läst 1454 ggr
[Fabulous.]
1/25/14, 1:06 PM

Demoner - Gud sårad?

Jo, Lucifer är ju " guds barn " Michael, Raphael, Jophiel, Samuel, Gabriel, Zadkiel's Bror. Men ja, Lucifer är en som kallas fallen ängel och såvida folk flesta kallar han Djävulen, Satan. Jag föredrar Lucifer. Passar ju honom? :) Alla namn är fina.. Men nu kommer vi till saken ⏰ Demoner, kraftfulla demoner.. MÖJLIGT att dom vandrar här på jorden. Flesta säljer själen för att bli en demon eller rik, populär nått sånt. Jo här kommer min fråga 🤐

Om man är en demon exemple alltså, har dom slags övernaturliga krafter och deras ögon ändras till svart,vit eller blodröd? :s

Kram.

Annons:
yamher
1/25/14, 9:00 PM
#1

hängde inte riktigt med i din tankegång. Men ja, demoner har övernaturliga krafter (ur ett mänskligt perspektiv). I varierad grad. Det finns mer kunniga och det finns mindre kunniga. Fast det mesta som handlar om övernaturligt är inte så mycket övernaturligt som rent vetenskapligt.

Att lyfta en stol är inte övernaturligt, inte mer övernaturligt än för oss att göra det. De har, liksom de flesta andra kunskapen av att förmedla sig i vår värld. det som krävs är kraft.

Lucifer är inte satan, men visst har gud en son som är satan. Vad han än känner tror jag allt har en mening. Tjänar sitt syfte.

Därför finns det också många på andra sidan som kan avlägsna demoner. Men som råttor är parasiter så är det svårt att utrota dem. De flesta av oss kan hålla rent.

Alis volat propriis Oskyldig

[Juel70]
1/27/14, 12:00 PM
#2

Lucifers änglar (demoner) vistas under jord, på jord och i luftrum och rymden. Lucifer kan komma in till himmelen som åklagare, (inte för att få del i guds rike dock) och agera åklagare som dag och natt anklagar Guds barn.

J-Artur-K
1/27/14, 1:30 PM
#3

#2 Vi har tolkat saker fel. Så vi tror att Lucifer är satan. Lucifer är fortfarande en god Ärkeängel. Jag har själv Lucifer som hjälper mig. Jag har pratat med Gud om Lucifer och andra. Det dom har sagt är att han fortfarande är den han alltid varit en god ärkeängel. Så är något som har missuppfatas att han ska vara ond i min åsikt.=)

Ny dag nya möjligheter

Zamizen
1/27/14, 2:25 PM
#4

Bra skrivit J-Artur-K! :)

Öppenhet kommer inte genom att göra motstånd mot våra rädslor, utan genom att lära känna dem väl.

[Juel70]
1/28/14, 6:20 PM
#5

Enligt bibeln var Lucifer, morgonstjärnan, den största ängeln i guds rike, men han gjorde uppror och blev girig och ville ha Guds makt, han ville vara mer än sin skapare, så han är evig fördömd. 

Om samma Lucifer sagt till dig att han fortfarande tillhör Gud och är god, ja då ljuger han. Han står för allt ont; lögner, hat, mord, svek, död, förintelse m m..

Lucifer kan ta en ängels skepnad.. ja vilket skepnad som helst för att lura, vilseleda osv.

J-Artur-K
1/28/14, 7:24 PM
#6

Jag sade inte att han sagt det. Jag sade Gud och andra som jag pratat med på andra sidan. Är ur bibeln vi har missuppfattat att han är Satan. Står inte i bibeln Lucifers namn. Är så vi har missuppfattat att det är Lucifer dom pratar om. När det är en annan Ärkeängel. Finns rätt många ärkeänglar. Mer än dom som är mest omtalade. :)

Ny dag nya möjligheter

Annons:
[Juel70]
1/29/14, 8:33 AM
#7

Möjligen ärkeängel i sitt eget rike. Jag har bara hört talas om en endaste Lucifer och även fast jag googlar hittar jag ingen annan lucifer än den som talas om i bibeln.

Finns ingen missuppfattning ang Lucifer, han är satan, djävulen.

[Juel70]
1/29/14, 8:40 AM
#8

Och om du menar någon annan ärkeängel som heter Lucifer, då kanske du har en länk om honom så att jag kan läsa vem han är.

J-Artur-K
1/29/14, 2:38 PM
#9

Man ska inte lita på google och Internet: ) Man får tänka på att bibeln skrevs för ca 1900 år sedan. På något hebreiskt språk. Sedan har det översatts och omformulerads med tiden. Som det står idag kan vi inte veta om det stod när bibeln skrevs ifrån början. Det är ju faktiskt möjligt att man missuppfattat det som skrevs redan i början och mandra trodde att det var Lucifer man prata om. Så när man skulle göra en ny modernare bibel så formulerar man om det som stod. Jag menar inte att det är just så som jag skriver. Men man måste ha i tanken att den skrevs för väldigt länge sedan och är inte Lucifers namn som står där. Så då med tanke på att det är så länge sedan den skrevs så är det mycket möjligt att sättet det formuleras på. Där det låter så uppenbart att det är Lucifer. Kanske inte låter så uppenbart om man läst original texten: )

Ny dag nya möjligheter

[Juel70]
1/29/14, 3:08 PM
#10

Precis vad djävulen vill att man ska tro. Han ska bedra många.  I den sista tiden ska han till och med sätta sig på Guds tron och påstå att han är Gud.  Efter det kommer slutet och Jesus återvänder och ska göra slut på Lucifer och hans anhängare. 

Jag litar på Guds ord till 100% att allt som står där är sanning. Gud är inte så svag att han inte kan bevara sitt eget ord,l för han säger på många ställen att Guds ord skall aldrig förgå. Allt annat ska förgås, men inte Guds ord.

Jag har inget emot att du tror på Lucifer, men att påstå att den samma Lucifer du tillber skulle vara någon annan ärkeängel än den i bibeln, det kan jag inte hålla med om+ att påstå att Guds ord är falskt på olika plan. Det håller jag inte med om.

De andra två lögnerna: Att lucifer inte är satan, att bibeln inte är trovärdig och att man skulle ha missuppfattat bibeln och Lucifer.

J-Artur-K
1/29/14, 3:58 PM
#11

Fast är ju Guds egna ord jag har lyssnat på: ) Hans förklaring till mig: )

Ny dag nya möjligheter

J-Artur-K
1/29/14, 4:46 PM
#12

Sedan tycker jag inte man kan säga att det är Guds ord som säger att det är Lucifer som är Satan. Är bara en beskrivning vem som är Satan. Står inte att det är Lucifer. Så är inte Guds ord att det är Lucifer. Är vi själva som säger att det är Guds ord. Sedan att det står att Satan bedrar många. Man kan ju faktiskt tolka det som att många tror Lucifer är Satan men han är inte det. Då har vi blivit bedragen. Man kan tolka texter på hur många sätt som helst. Är bara Gud själv som vet exakt hur det ska tolkas som. :)

Ny dag nya möjligheter

Twinflamewolf
1/29/14, 5:04 PM
#13

Här har vi ju ett praktexempel på hur djävulen lurar och bedrar,se på Bibeln och se på hur mörker plockat bort flertalet evangelier.Där har vi mörker i allra högsta grad att ta ifrån människan sanningen för att hålla henne stången i kyrkans bänk där hon matas i århundraden i att all annan tro än den icke kompletta Bibel som idag existerar det är djävulens verk.

Jesus har nog fällt många tårar över allt detta fördömande över oss människor som sätter oss till doms över andras tro och val.

Inom många religioner däribland Kristendom ser jag en röd tråd i fördömande något som Gud inte alls ställer sig bakom och Jesus säger döm inte och ni ska inte bli dömda men vad gör kyrkan jo dömer ut allt annat inom tro som inte överens stämmer med en Bibel som idag inte är komplett tack vare att Katolska kyrkan en gång i tiden tog bort evangelier som handlar bla om den Gnostiska synen.

Vad är det för sanning säger jag,hur kan man följa en bok som dömer andra och skrämmer svaga människor till kyrkans bänkar med orden,följer du inte Jesus hamnar du i skärselden eller helvetet.

Fy skam till människan,människan fördömer men det gör varken Gud eller Jesus och gör dom det jag då har vi genast en förklädd satan som lurar dom Kristna in i en falsk tro.

Det äkta ljuset dömer aldrig men människan har i alla tider haft strävan sen begynnelsen att finna orsaker till straff.Helvetet skapar vi så bra här själv på jorden just pga av våra rädslor för så mångt och mycket.

En Kristen bekant som jag under min tid i kyrkan hade en väldigt god kontakt med men jag valde shamanismen för den har Gud/skaparen kallat mig att sprida och följa och vad händer hon fördömer och får för sin Gud och kyrka inte träffa en Hedning.Där har vi genast skrämsel från hennes Kyrka för jag är inte annorlunda i dag än jag var för 30 år sen jag valde enbart en väg mot ljuset som för mig känns rätt.

Hedningar går med lika mycket ljus som andra religioner det handlar enbart om att Gud/Skaparen gett oss olika valmöjligheter in i ljuset som passar oss som individ.

Jag passar inte i kyrkan och kan idag inte förstå jag läste hela teologi utbildningen när den tron bara tog mig emot men jag ville lära,jag ville se och fick en enormt fin uppfattning om hur mycket människan gjort om Bibeln samt att det är inte Gud och inte Jesus eller den Helige Ande som dömer för det fixar människan så galant själv.

Så vem är förledd av Satan,jo den som dömer och säger andra gör fel,den som tagit bort Evangelier ur Bibeln för att undanhålla människan sanningen.Där har vi Fan själv som lurar och bedrar för att invagga människor i rädsla och osäkerhet.Det handlar enbart om makt, inte det heliga rena ljus man så stort predikar.Där finns förklädnaden.

Så vem är förledd ?Inte dom som går med ljuset,inte vi som kommunicerar med andar för det finns ingen som helst logik i att den snällaste mormor som gått över på andra sidan är Satan eller en ond ande.Nog vill mörker förgöra allt och det genom rädslor och begränsa ljuset genom hot om evigt lidande.

Mörkret finns på jorden skapad av människans egen rädsla,sen har vi olika astralplan och en del som blir jordbunden men det är en helt annan tråd och handlar om just den här formen av rädsla varför dom inte vågar gå mot ljuset och det astrala planet kan uppfattas som ett helvete men är enbart ett mellanläge ingenting annat och här behövs medium,shamaner mf för att få dessa att våga komma hem dit dom hör hemma eftersom dom inte pga sin rädsla lyssnar på ljusets invånare.

Jag tror människan måste sluta sitta på sina höga hästar och sluta döma ut andras väg till ljuset och tar vi nu Bibeln åter igen hur kan man tro på en bok som omskrivits i minst 46 olika språk för att inte tala om alla moderniseringar och alla bortplockade Evangelier.Sanningen? nej sanningen finns inom oss och det är där Gud gör under inte i en förlegad halvdan text.

Lucifer åter en stackare som tack vare Kyrkan fått stå tillbaka,men vart är ljuset hos troende undrar jag? det är så mycket hopkok av människan vilket varken Gud eller Jesus,dom på andra sidan står för men människan hon kan skrämmas hon så folk fastnar i sekter dom sen inte tar sig ur.

Gud är frihet,Jesus är frihet och dom vill vi alla ska hitta hem men på den väg som för oss känns rätt och tack och lov för deras kärlek att visa oss alla olika vägar som för just oss passar att gå.Tack Gud,Tack Jesus för alla underbara valmöjligheter ni givit oss.Vi ses i Ljuset en dag allihop ❤️

Annons:
[Juel70]
1/29/14, 5:04 PM
#14

#11 Stod det i bibeln menar du? Gud talar sanning. Lucifer är en lögnare och man ska inte tro på allt man hör i sina tankar.

Jo det står i bibeln om vad Lucifer var och är och hur han är och hur han blev utkastad och hur han ska till slut förgöras av Gud.

J-Artur-K
1/29/14, 5:05 PM
#15

För att förklara mera med bedra många som du nämnde. Genom att det skrivits att han ska bedra många kan man säga att det faller in på att Lucifer inte är Satan också: ) Vi själva har redan gjort det arbetet. Bedragit oss själva. Så att det står att vi blir bedragen är inte heller tecken på att Lucifer är Satan. Genom att vi tror att Lucifer är Satan. Så är det ju att vi blir bedragen av att tro att han är Satan fast han inte är det: ) En text kan tolkas på så många olika sätt. Tror man att det är bevis för en sak. Så kan en annan människa ta det som bevis för motsatsen: )

Ny dag nya möjligheter

[Juel70]
1/29/14, 5:09 PM
#16

Änglarna (i bibeln även kallade "stjärnor" eller "Guds söner") existerade enligt bibeln redan innan jorden skapades för många miljarder år sedan. Bibeln berättar om hur de jublade och ropade av glädje när vår planet blev till (Job 38:4-7). Jorden var redan från början avsedd att vara bebodd (Jes 45:18), och bibeln ger intrycket att den ursprungligen kom att bebos av änglar.

En av de högsta änglarna var Heylel ("Ljusbringaren" på svenska, "Lucifer" på latin). Denne Heylel/Lucifer var ursprungligen god, liksom de övriga änglarna. Gud skapade således inte någon djävul, utan snarare motsatsen (Hes 28:12-15).

Jesus ger en antydan om vad som hände sedan: "I sanningen står han icke" (Joh 8:44). Det ord som översatts med "står" beskriver ett tillstånd som är resultatet av en handling. Vad Jesus egentligen säger är följaktligen att djävulen "inte har ställt sig i sanningen". Han har med andra ord en gång i tidernas begynnelse ställts inför - och gjort - ett val. Valet gällde om han ville lyda Gud eller gå sin egen väg. Han valde det sistnämnda. Han valde att trotsa Gud. Han revolterade mot sin skapare - vägrade följa Guds vilja:

"Du strålande stjärna, du gryningens son… Du sade i ditt hjärta: 'Jag skall stiga upp till himlen, ovanför Guds stjärnor skall jag upprätta min tron… Jag skall stiga upp över molnens höjder, jag skall göra mig lik den Högste'" (Jes 14:12-14).

Lucifer blev Guds fiende. Därmed förvandlades han från en "ljusbringare" till Guds fiende eller "motståndare" - och det blev också hans hebreiska namn: satan. Dessutom drog han med sig flera änglar i upproret mot Gud. Upp 12:4 har tolkats som att det var en tredjedel av änglarna på jorden som drogs med i Lucifers ("den röda draken") uppror mot Gud.

"Och det blev en strid i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i strid med draken. Och draken och hans änglar stred, men han övermannades och det fanns inte mer någon plats för dem i himlen. Och han, den stora draken… han som kallas Djävul och Satan… han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom" (Upp 12:7-9).

"Jubla därför, ni himlar och ni som bor i dem. Men ve över jorden och havet: djävulen har stigit ner till er och hans raseri är stort, ty han vet att hans tid är kort" (Upp 12:12).

Sedan dess har Satan kallats "denna tidsålders Gud" (2 Kor 4:4), "denna världens furste" (Joh 12:31, 14:30 och 16:11) och "fursten över luftens härsmakt" (Ef 2:2) som "förför hela världen" (Upp 12:9).

J-Artur-K
1/29/14, 5:49 PM
#17

#16 Men vi vet inte om heylel är rätt översat. Bokstäver används inte på deras språk.: ) Vi vet inte heller om det var ordet heylel som användes första gången bibeln skrevs. Sedan har heylel flera betydelser. Vi vet inte exakt vad betydelsen av det ordet var när bibeln skrevs om det ordet var med när bibeln skrevs. Är antagen allt grundar på: )

Ny dag nya möjligheter

J-Artur-K
1/29/14, 5:54 PM
#18

#14 Nej personligt samtal med Gud. Även 2 Gudar och en Gudinna har jag pratat med om detta. Så är inte bara Gud själv som sagt det. :)

Ny dag nya möjligheter

Twinflamewolf
1/29/14, 6:54 PM
#19

# 16 Juel jag tror du missade mitt inlägg i # 13  om hur mörker verkligen uppstått.Sen texten du länkar till luktar google lång väg och är inget av Gud över huvud taget .

Det finns en viss skillnad mellan sanning om ljus och sanning om den förklädde som ni inom Kristna kyrkan är så lurade av och det är det universella ljuset långt högre än Gud 🌺

J-Artur-K
1/29/14, 8:27 PM
#20

#19 Ja. Jag tycker Guds ord missbrukas för mycket. I min åsikt är Guds ord när man själv pratar med han. Sedan om den som han pratar med berättar om det Gud sade. Så är det inte Guds ord längre. Är då hur han/hon uppfatta det som. Guds ord är i min åsikt när det kommer direkt ifrån Gud och inte är massa mellan händer. Då är det inte direkt ifrån Gud. Efter vägen så kan det bli något helt annat av det Gud sade ifrån början. Så Guds ord är i min åsikt när man själv pratar med Gud och sedan är det inte Guds ord längre när det blir en 3:e person inblandad. :)

Ny dag nya möjligheter

Annons:
J-Artur-K
1/29/14, 8:46 PM
#21

Är som om man är på ett föredrag som Barack Obama har. Du berättar för vänner efteråt vad han sade. Men man kan inte säga att det har Obamas ord. Det är dina egna ord vad han sade. Om man skulle prata med alla som var där. Så skulle inte alla säga exakt lika dant. Ingen skulle troligast säga exakt lika dant. Det är dina egna ord som berättar om föredraget inte Obamas ord. Du hörde bara hans ord. Sedan om du tolkar allt rätt som han sade är en annan fråga och om det du berätta för dina vänner tolkas rätt är en annan fråga. Sedan om det står exakt det du berätta och du tolkat det rätt ifrån början 1900 år senare är en fråga. Så nej jag anser inte att det står rätt ut i bibeln att Lucifer är Satan. Men visst om man vill att Lucifer är Satan så kan man tolka att han är det. Men jag tror att vi själva har skapat bilden att han är det. För vi vill veta vem han är. Så då antog man vem det är. Sedan fortsatte det möjligtvis med att man formulera mera som pekar på just Lucifer ifrån ett antagande i början. Har inget att göra med Guds ord i min åsikt. Guds ord är direkt ifrån Gud och ingen mellanhand i min åsikt: )

Ny dag nya möjligheter

J-Artur-K
1/29/14, 11:04 PM
#22

Filmen The Game ifrån 1997 med Michael Douglas. Är en bra metafor liknelse hur man kan missuppfatta hur sanningen är. Att saker inte behöver vara hur det ser ut. Att allt bara är ett stort spel för en. Men att det man ser uppfattar man som sanningen men är det verkligen det? Nu är det inte bara Lucifer jag pratar om. Är därför filmen The Game är en bra liknelse. Att saker inte behöver vara som det ser ut att vara.: )

Ny dag nya möjligheter

yamher
1/29/14, 11:27 PM
#23

det står också i bibeln, i gamla testamentet att Gud hade en maka. Kolla upp Asherah. Hon omnämns ett 40tal gånger. I senare översättningar översätts hennes namn till en sak snarare än till den Gudinna hon egentligen är. Arkeologiskt har man hittat många figuriner som i texter beskrivs som densamme. Så med andra ord så är det sant att Gud har en maka.

 Så visst kan man se och tolka hur man vill. Bibeln är ett skrivet verk av oss människor och kommer således också vara påverkad av oss människor.

Det är inte ovanligt att människor misstolkar eller missförstår vad Gud menar eller vad någon på andra sidan försöker säga.

God has taken his place in the divine council. In the midst of the gods he holds judgement"

Psalm 85:11

"lets us make mankind in our image, according to our likeness"

Genesis 1:26

Alis volat propriis Oskyldig

Twinflamewolf
1/30/14, 8:10 AM
#24

# 21 Du tog orden ur mun på mig 😃har lika tankar där för ta en grupp människor och viska i den enes öra en mening sen när meningen gått genom gruppen är den i en annan form och har ofta också fått en annan innebörd.

# 23 Guds maka henne talas det tyst om i predikstolarna,åter igen håller man undan sanningen från människorna och jag kan bara instämma med dig i att det kan tolkas så fel och i all den till allt är omskrivet under tidens gång och nu har vi nutidens språk där ord och evangelier fallit bort som fanns med från Bibelns begynnelse 😎

Jag blir så lack och trött på det här fördömandet kyrkan har för sig att dom är dom enda som skulle stå med sanningen i sin hand medan alla andra är förklädda av Satan men vad är det som säger att det inte är tvärtom att det är kyrkan som är lurad av den förklädde?

Människor sätter sig till doms medan Gud och Jesus inte dömer.Sorgligt men sant och det skulle kyrkan aldrig kunna ta in att dom själva är lurade av all hjärntvätt som pågår innanför dess väggar.Man blir bedrövad och så många predikningar som jag hört under åren så är 97% innehållande vi har rätt alla andra fel😕

[Juel70]
1/30/14, 9:25 AM
#25

*springer ut* Gudar och gudinnor, andar och guider och tro på satan… hua

Twinflamewolf
1/30/14, 10:59 AM
#26

Tråkigt,hade innerligt hoppats på ett svar från en Kristen i frågan om förklädda mörkret.Men å andra sidan den frågan har jag ställt i alla år och ingen varken pastorer,präster eller försmlingsmedlemmar har ännu kunnat bemöta verkligheten i mina tankar om vem som är förledd av vem.

 Gudar och gudinnor, andar och guider och tro på satan… hua

Men Jesus är ju Ande,då borde det också vara hua 😕

Jag finner det oerhört märkligt,vi strävar alla mot samma mål Ljuset men har så svårt att respektera varandras val av tro när det borde vara tvärtom insikten i att ingen väg är fel valen är bara olika och att vi alla är Guds barn som en dag samlas i evigheten.

Ljus och kärlek minsann 😕

Upp till toppen
Annons: