Annons:
Etikettgud
Läst 2539 ggr
Piixy
2014-05-20 15:18

Vem ber man till

Hej

Ber man till Gud eller Jesus? Spelar det någon roll om man ber med att sätta ihop händerna eller inte när man ska be?

Kram 😂

Annons:
J-Artur-K
2014-05-20 16:25
#1

Jag ber till Gud. Jag har aldrig bet till Jesus. Men är aldrig fel att be till den man känner är bäst att be till. 🙂 

Om man behöver hjälp med något kan man be sin vägledare eller ängel man har om hjälp med. Men man kan även be till Gud om hjälp såklart med. 🙂

Ny dag nya möjligheter

ALPHIRA
2014-05-20 20:31
#2

Jag ber också till Gud. Ibland pratar jag med Jesus också.

Att sätta ihop händerna när man ber…nej, jag tror faktiskt inte att dom bryr sig om det…Tankarna är viktigare.

Men det är förstås inget fel att göra så när man ber. Om man själv tror att bönen kommer mer från hjärtat när man gör så.

Jag tror Gud och Jesus känner våra tankar redan innan vi ens hunnit börja be.

Zamizen
2014-05-20 21:31
#3

Kanske inte tillhör ämnet, men vad jag själv anser så är jesus gud på jorden, medans gud i himlen. Kan det stämma?

Öppenhet kommer inte genom att göra motstånd mot våra rädslor, utan genom att lära känna dem väl.

J-Artur-K
2014-05-20 23:21
#4

Zeus är Guden i himlen. 🙂

Ny dag nya möjligheter

Piixy
2014-05-21 10:12
#5

Vem är Zeus?

J-Artur-K
2014-05-21 16:07
#6

#4 Gudarnas konung , (inte över Gud själv ) 🙂Är han med åskviggen i handen 🙂

Ny dag nya möjligheter

Annons:
Zamizen
2014-05-21 17:36
#7

Men vad gör egentligen gud?

Öppenhet kommer inte genom att göra motstånd mot våra rädslor, utan genom att lära känna dem väl.

J-Artur-K
2014-05-21 19:00
#8

Något som Yamher har nämnt som jag använder mig av nu 

Man kan se det som ett företag. Gud är Vd och högre makter är i styrelsen där även Gud är.

Ärkeänglar har olika slags chefs poster. Änglar har olika slags kontors arbeten. 

Vi människor är golvarbetare. 

Gud är väl informerad om vad som händer. För dom under meddelar vad som händer till dom som är över en. 🙂

Tror Yamher kan förklara bättre vad Gud gör 🙂 Lite svårt att förklara på ett bra sätt när det inte bara är en sak han gör. 🙂

Ny dag nya möjligheter

Zamizen
2014-05-21 20:32
#9

Aa 🙂

Öppenhet kommer inte genom att göra motstånd mot våra rädslor, utan genom att lära känna dem väl.

[Bettanbop]
2014-05-21 22:31
#10

Jag har alltid trott på de högre makterna i himmelen. Har haft lite svårt att kalla Gud för Gud.

Men för några dagar sedan så bad jag och började med "Fader vår som är i himmelen helgat….." men i mitten så går jag över till att formulera egen bön, så frågade jag om något. DÅ svarade någon mig, mycket tydligare än jag är van med och med en annan stämma i rösten. Vi pratade lite och han skrattade bara åt mig och sa att "Det kommer" eller "Lugn bara det kommer"

Så kom jag på att jag inte visste vem det var egentligen så jag frågade vad han hette eller vad jag kund kalla han för, "Gud" blir bra, sa han.

Men får att svara på Ts fråga så tycker jag man kan be till den man vill och känner att det passar. Det kan bero lite på vad det gäller.

T.ex. Vid personliga önskningar/hjälp ber jag till "Fader vår…." . Vid beskydd av mig och mina närmsta ber jag till Ärkeänglarna. Vid healing ber jag till healing änglarna..

Piixy
2014-05-22 17:07
#11

Vad kan man be om till gud? Kan man be om allt? Finns det några specifika "regler" ? :D

Iselinka
2014-05-26 13:00
#12

Om du vill ha specifika ja och nej svar är det den Traditionella Katolska Kyrkan du skal vända dig till. Det är den enda Kyrka som kan spåras direkt tillbaka till Apostlarnas samtid för 2000 år sidan. Den ändrar sig inte.

Protestantism handlar bara om subjektiva, personliga tolkningar som stadig ändrar sig. 

prova www.adoremus.info

www.polarprefecture.blogspot.com

www.mostholyfamilymonastery.com

mvh Iselin

Farwuq
2014-05-30 20:03
#13

När ja ber så ber jag till Gud själv. Jag kan inte erinra mig något annat.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
yamher
2014-06-02 22:10
#14

det e väll högst individuellt vad man känner sig mest trygg med. Eller mest naturlig med.

Bönen blir hörd oavsett vem som "snappar" upp den eller till vem den vidare kopplas. den kommer rätt oavsett.

Alis volat propriis Oskyldig

Woodland
2014-06-22 18:19
#15

# 12

 Det är den enda Kyrka som kan spåras direkt tillbaka till Apostlarnas samtid för 2000 år sidan. Den ändrar sig inte.

Protestantism handlar bara om subjektiva, personliga tolkningar som stadig ändrar sig. 

Detta är helt fel! (Jag skriver inte mer om detta här och nu på grund av reglerna på denna sida. OT)

Länkarna motbevisar påståendet att Den ändrar sig inte.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

No0ra
2014-07-04 05:42
#16

#11 Det enda logiska är att du ska be till Den som har skapat allt, dvs Gud. Be inte till en människa eller något annat, för de kan ändå inte höra dig. Gud har all makt! Det är det som många inte förstår. Skulle Gud, som har skapat hela universum och allt annat, inte kunna höra ens böner? Det finns INGET som Gud inte är underrättad om. Att Gud "bara är Gud i himlen & Jesus "gud" på jorden" är verkligen inte sant, det är som att säga att Gud inte är allsmäktig! Jesus var endast en profet, inte gudomlig. Och vi bör älska Jesus, som Guds budbärare, men inte ge honom gudomliga egenskaper. Tänk logiskt; vad tror du Gud skulle tycka om du dyrkade/tillbad andra än Honom? Det är ju Han som har skapat dig. Det viktigaste, som man VERKLIGEN bör be om, är att Gud ska vägleda en på den väg som gör Honom nöjd. Be om det uppriktigt och med ett öppet hjärta. Finns inget viktigare än det.

"The ultimate ignorance is the rejection of something you know nothing about and refuse to investigate." - Dr. Wayne Dyer

Zamizen
2014-07-04 12:47
#17

Det är din tro ja. Sedan så har jag pratat med gud, och då var han absolut inte så som du beskrev. Han tyckte det var ok att jag bad till änglar osv.. i din version verkar han mycket strängare. Men när jag träffa han så var han inte alls så bestämd.

Öppenhet kommer inte genom att göra motstånd mot våra rädslor, utan genom att lära känna dem väl.

No0ra
2014-07-04 14:11
#18

Träffade? Talade med? Hur? Det är bara djinner som kontaktar och lurar människor. Någon djinn som påstår sig vara Gud, tyvärr.

"The ultimate ignorance is the rejection of something you know nothing about and refuse to investigate." - Dr. Wayne Dyer

Zamizen
2014-07-04 14:29
#19

Hur? Jag är väldigt andlig och får lätt kontakt med allting. Och som sagt så tror jag inte att gud är så som du beskriver honom. Jag pratade med gud och ingen annan. Punkt.

Öppenhet kommer inte genom att göra motstånd mot våra rädslor, utan genom att lära känna dem väl.

J-Artur-K
2014-07-04 14:59
#20

#18 Det är din tro läs om forumet innan du gör påståenden. Du kan inte veta om det är så eller inte. Är din åsikt hur du ser på det. Var försiktig med det du skriver. (Går formulera på artigare sätt där man respekterar varandras tro mera)

Denna sida är för er som tror på Himlen och Gud och handlar om syn på Himlen och Gud ur andligt seende. (Mer öppet och inte samma rammar som kyrkan)

Skrivregler =

* Vi respekterar varandra och att vi kan ha olika åsikter

* Oavsett om vi har olika åsikter ska vi ha bra attityd mot varandra

Denna sida är mer öppen o följer inte speciell tro inom någon religion, Så man kan inte komma o påstå att en annan har fel o man själv har rätt.

Ny dag nya möjligheter

Annons:
No0ra
2014-07-05 00:07
#21

Nej, det är inte min egna åsikt, jag följer bara Islam och det som Gud har uppenbarat. Det som jag är övertygad om att är sanningen. Så det är inte mina egna gissningar eller påhitt. Jag kan bara berätta vad jag tror på, men jag kan inte tvinga någon annan att tro på det. Men eftersom att jag vill det bästa för mina medmänniskor och önskar alla väl i detta livet och i det nästa, så vill jag berätta om det som jag helt klart tror är Sanningen.

"The ultimate ignorance is the rejection of something you know nothing about and refuse to investigate." - Dr. Wayne Dyer

J-Artur-K
2014-07-05 01:55
#22

#21 Ja och det blir din tro om du följer islam. . Denna sida är inte någon speciell religion. Är öppen andlig sida om Himlen och Gud o annat. 

Vi använder inte oss av att detta är sanningen snack som att man vet bättre än en annan. Vi går inte över andra personer som du gjort i inlägg #18 .

Ny dag nya möjligheter

No0ra
2014-07-05 07:52
#23

#22 Ja, jag vet att denna sida inte följer någon speciell religion. Precis som du säger. Men jag får väl ändå berätta vad jag tror på? Eller menar du att man inte får skriva här om man följer en specifik religion? Fattar inte varför det skulle vara otrevligt att påstå att det man följer är Sanningen. Alla människor har ju olika övertygelser. Inget konstigt med det. Jag har ju inte tvingat någon att tro som jag gör. Det hade helt klart varit fel. Men då är det ju inte trevligare att säga till någon att "det du tror på är inte alls sanningen, du kan inte veta om det är sant". Men jag tycker inte vi behöver diskutera detta mer. Känns lite tråkigt ju. Förlåt om någon tog illa upp av det jag skrev, menade bara väl. :-)

"The ultimate ignorance is the rejection of something you know nothing about and refuse to investigate." - Dr. Wayne Dyer

J-Artur-K
2014-07-05 10:52
#24

#23 Man får tro vad man vill o anse att man följer sanningen men är hur man formulera som. När du skrev 

"Träffade? Talade med? Hur?

Det är bara djinner som kontaktar och lurar människor. Någon djinn som påstår sig vara Gud, tyvärr."

Du säger rätt ut att personens upplevelser inte kan vara sant på sättet du formulerar som. Oavsett om man har en tro eller inte är det oartigt beteende. 

Är det jag menar med att skriva som att man bär på sanningen. Är oartigt att formulera så där som att man vet bäst o bär på sanningen o att en annan persons upplevelse inte kan stämma. 

På det sättet respekterar man inte den andras personens tro. För man följer sin egna tro o anser att man själv har rätt. 

Skulle vara som jag säger rätt ut här. Du har helt fel i din tro. (säger inte så men är samma sak) 

Så du förstår vad jag menar. För dig kanske det inte är något fel med hur du skrev men för andra med annan tro kanske det inte är roligt. 

Som du formulera som var det inte precis öppen att du kan ha fel. Blev som en attack mot en annans persons tro.

Det du skrev i #18 är tvärt emot vad denna sida står för. Vi har inte den tron dom flesta av oss i alla fall och står i beskrivning att sidan är skapad ur andligt seende om Gud och Himlen. Det du påstår är Djinn. 

Man får tänka hur man formulerar saker. Glad

Ny dag nya möjligheter

J-Artur-K
2014-07-05 11:16
#25

Det jag skrev i #24 är inte personligt riktat mot dig fast det kan låta så.  Är bara allmänt. Hur saker fungerar som här, Är inga hard feelings. 🙂

Ny dag nya möjligheter

Klebold
2014-07-06 11:33
#26

Ber till Gud - talar med Jesus. 
Gud är en stor del av mig samtidigt som jag ser Jesus som en skyddande och nära vän. 

Man får be precis som man vill - det finns inget rätt eller fel i alla fall inte i min värld.

Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still willing to get our hands dirty”

ALPHIRA
2014-07-06 23:04
#27

NoOra. Jag pratar också med Gud. Vi är fantastiskt många som faktiskt gör det.

Annons:
No0ra
2014-07-07 05:58
#28

Jag tror nog att vi definierar 'Gud' olika.. Jag tror på att Gud är den allsmäktige Skaparen, som är allsmäktig utan någon (like/medhjälpare) vid Sin sida. Som har skapat hela universum och som alltid har existerat, utan början eller slut. Som är olik alla och allt vi kan tänka oss. När ni säger 'Gud' menar ni nog något helt annat. Om jag har uppfattat det rätt så tror ni även på flera gudar och gudinnor. Det är därför muslimer säger 'Allâh', för det kan inte missuppfattas och det definierar Guds enhet. Koranens 112 kapitel - "Al Ikhlas" (Den rena tron), fastställer Guds enhet: 'SÄG: "Han är Gud - En, Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror. Han har inte avlat och inte blivit avlad, och ingen finns som kan liknas vid Honom." ' Detta är vad jag tror om Gud och det stämmer ju inte överens med er syn på 'Gud'. :-)

"The ultimate ignorance is the rejection of something you know nothing about and refuse to investigate." - Dr. Wayne Dyer

ALPHIRA
2014-08-02 01:11
#29

Njaa…NoOra.

Nog tror jag att många kristna ser Gud vara "lik" Allah och vice versa.

Jag gör det.  För mig är Gud och Allah en och samma som skapat allt. Av kulturella anledningar har vi fått två olika "storheter".

[Juel70]
2014-08-04 08:31
#30

Det spelar ingen större roll faktiskt.  Jesus ber för oss inför Gud Fadern hela tiden. Jag brukar däremot mot avsluta varje bön med "I Jesu Kristi namn".

[Hukanson]
2015-04-27 14:20
#31

Ett kristet svar är att man ber till Gud Vår Fader därför att han är alla människors Ursprung och andlige Föräldragud. Man kan utgjuta sitt hjärta i bön om vad som känns viktigt. Dessutom visar man vördnad till Fadern genom att avsluta bönen med att säga: i Jesu Kristi namn, Amen. Därför att Fadern sände Jesus till jorden att berätta, upplysa människorna, i andliga frågor.  Om man tror på det Jesus undervisade om, frid och kärlek, visar man Fadern det genom att avsluta på det sättet. Detta innebär också att alla Herrens änglar är villiga att hjälpa till.

Men för dem som har uppmärksammat att vi har just gått in i en ny tidsålder, en ny Andlig Dag, som är döpt till Morgondagen, kan det vara vist att avsluta bönen med bara: i Jesu namn, Amen. Därför att Jesus inte fungerar som Kristus längre för det är faktiskt delegerat till människorna. Jesus själv har uppstigit att ge Mänskligheten en större, djupare och bredare tro på Livet som Gud. Jesus är den evige levande Guden som leder Mänskligheten in i evigt liv och vi har just upplevt ett steg framåt i den processen.

farshus
2015-05-06 21:52
#32

Hjälpte en man en gång, han fick stark förtroende för mig. Han har en kanin som sover på samma kudde som han. Kaninen blir sjuk, veterinären menar kaninen lever bara några dagar till. Då ber mannen till mitt namn, som han kom ihåg. Kaninen blev återställt o lever ännu.

[Heike]
2015-05-07 17:28
#33

# 0 Det viktigaste är att be till den man känner är rätt för sig att be sen om det är Jesus,Gud,Andliga guider är helt oviktigt så länge det är ljusets källa och ingen annan.

Farshus,får jag fråga dig,nu kanske jag missförstår dig alldeles så rätta mig snabbt som attan om jag har fel  😃

Men du skriver : Då ber mannen till mitt namn,

Menar du han bad till Dig  som person och människa eller menar du att han bad till Fadern i Himlen  ?

Hängde inte riktigt med där så därför frågar jag 😉

farshus
2015-05-08 20:23
#34

Han bad för för Mig. Hade stark förtroende för min person via ett tidigare möte.

Blev överraskad när han berättade detta vid ett senare möte.

Annons:
Upp till toppen
Annons: