Annons:
Etiketthelvetet
Läst 1404 ggr
Zamizen
2014-05-25 21:53

Helvetet

Tror ni på helvetet?

Och hur tror ni det är isåfall?

Öppenhet kommer inte genom att göra motstånd mot våra rädslor, utan genom att lära känna dem väl.

Annons:
Piixy
2014-05-26 07:55
#1

Jag trodde inte på det förän för ett tag sedan. Nu tror jag att det är svart, slutet alla dåliga känslor som sorg, agg, ensamhet känslan som är motsatt evighet. Inte evighet eller kärlek. Som jag tror man känner i himlen bredvid gud.

[Sol69]
2014-05-26 12:04
#2

Nej jag tror att helvetet existerar i människornas tankar. Men när vi väl är på andra sidan så finns det inget helvete 🙂

J-Artur-K
2014-05-26 14:00
#4

Jag tror på helvetet men att vi människor har missuppfattat hur det är och varför det finns. 

Här har jag skrivit om helvetet 🙂

http://himlen.ifokus.se/discussions/52ea7c5ece12c468f700004d-helvetet?discussions-1

Ny dag nya möjligheter

Twinflamewolf
2014-05-27 14:36
#5

Nope inte ett smack det är enbart människans eget påfund för att skrämma folk till tro som så mycket annat inom det andliga som människan själv uppfunnit och kommer inte alls från andevärlden.

Helvetet är i så fall här på jorden där vi möter svårigheter,sjukdom,trauman och andra eländen men en plats med brinnande eldar nehej tack den gubben går inte med mig den inte 😃

[Oniq]
2014-05-28 18:13
#6

Jag tror många har levt i helvetet men kanske på olika sätt en del har haft det svårare och andra mindre svårt. I storstäder och andra större ställen är det ju uppenbart att helvetet finns, mycket misär och otrygghet, uteliggare, hemlösa och annan misär. Jag är medveten om att min tolkning av helvetet inte delas av många.

Jag hoppas att Guds kraft går igenom fler så att en massa förändringar till det bättre sker. Att han når att rena en massa sinnen som i makten också styr så kanske vi skulle få glädje tjut på gator och torg till slut. Inte bara nerdragningar och åtstramningar så att folk blir slut och sjuk.

<3

Annons:
GiraffTunga
2014-06-20 09:59
#7

Jag tror på helvetet där alla fallna änglar är. men det är inte gjord av "eld" alltså man har ju inte kul där men det är typ ensamhet, lida osv.

You can not judge me unless you know me.

J-Artur-K
2014-06-20 14:47
#8

Man skulle kunna göra en liknelse hur jag ser det som.

Är ett huvud bolag som vi kan kalla Heaven and Hell (Himlen o Helvetet)

I det bolaget finns olika dotter bolag med olika funktioner

Himlen är ett dotter bolag och Helvetet ett annat dotter bolag. Även ett dotter bolag som har funktion att bestämma vart man ska hamna när man dör. 

Men är mest mördare som inte ångrar det dom gjort som hamnar i helvetet. Så dom får se vad dom gjort i helvetet och lär sig att dom gjort fel genom mörda en annan människa. (Man kan inte lära sig alltid med kärlek rätt o fel och ibland måste man ta till hårda tag för det) 

Men sedan om det är självförsvar eller skydda någon i sitt handlande är det ju en annan sak då kan det ju vara rätt handlande. 

Helvetet har missuppfattas mycket i min åsikt. Är en ondska som måste finnas för det behövs. Dom som hamnar där förtjänar det. 

Man kan göra en liknelse en person mördar en av dina familje medlemmar brutalt. Mördaren har ingen ånger i det han gjort när mördaren dör.  

Vill du att han ska lära sig vad som är rätt o fel efter sin död. Om han hamnar i himlen blir det budskap till han att du kan göra exakt vad du vill du kan mörda vem du vill. Hur många du vill. Du förtjänar ändå att få all världens kärlek som om du är en mycket god människa. (En God människa borde ju ångra det den gjort om den mördat en person eller flera personer ) 

Det ger fel budskap till mördare att hamn i himlen om dom inte ångrar det dom gjort. 

Är därför helvetet finns att dom får se vad dom gjort så dom förstår att dom gjort fel. Dom som hamnar där förtjänar det. Dom har gjort saker och har ingen ånger i det dom gjort. Dom som hamnar där måste lära sig den hårda vägen. 🙂

Ny dag nya möjligheter

Loris M
2014-06-23 16:09
#9

Tror att det finns helvetet men inte i den mening som de stora religionerna propagerar. Jag tror att helvetet är en del av himlen och att vi alla hamnar på samma ställe på andra sidan men att det blir som olika avdelningar där man inte nödvändigtvis har kontakt med varandra.

De som hannar i helvetet kommer nog inte att plågas så som exempelvis Bibeln menar. Men de kommer att få känna vad de har gjort mot andra. De får hjälp med att bearbeta och ångra sina handlingar. De kommer att hållas avskilda från de som har varit goda under sina liv.

I min mening vore det ju jätte konstigt att en seriemördare eller en pedofil, en sadistiskt mördare eller vad det nu kan vara, bara kan komma över till andra sidan och leva lycklig i all oöndlighet och omfamnas av den oändliga gudomliga kärleken från andra sidan. Nej, det kan inte vara rätt om det skulle vara så.

ALPHIRA
2014-06-25 22:05
#10

mesa. Men om en mördare redan i jordelivet ångrar sig…?

Annars tycker jag som du skriver i två första styckena.

Loris M
2014-06-25 22:26
#11

#10

Det kan det finnas många olika omständigheter kring varför man väljer att mörda någon. En del i självförsvar, en del p.g.a. psykisk sjukdom och en del av ren ondska. Det är främst de här sista jag tänker på i inlägget ovan och när de inte ens ångrar sig.
Men inser man redan under jordelivet konsekvenerna av sitt handlande så borde man inte hamna på samma "ställe" som någon som inte ångrar sig. Sen tror jag inte att den som och dödat och ångrat sig och den som levt ett hederligt liv, hjälpt andra m.m. kan heller hamna på exakt samma ställe. Jag tror att det finns som olika grupperingar och olika själsgrupper som kommit olika långt. Lite som olika nivåer. Alla finns på samma plats men man håller sig till de som tillhör ens egen själsgrupp och de andra grupper som är ungefär på samma nivå. Lite så tänker jag…. 🤔

J-Artur-K
2014-06-26 00:58
#12

#9 Vi tänker  ganska lika. Det du skrev är samma som jag berättar om men vi formulerar annorlunda. 

"Jag tror att helvetet är en del av himlen och att vi alla hamnar på samma ställe på andra sidan men att det blir som olika avdelningar där man inte nödvändigtvis har kontakt med varandra."

= Huvud bolag Heaven and Hell med olika dotterbolag som ex Himlen o Helvetet. = Himlen o Helvetet är i samma bolag 🙂

Vi tänker ganska lika varandra med formullerar på olika sätt. Jag är rätt på saken djupt så kan vara svårt att förstå exakt vad jag menar🙂

Jag håller med dig om det där med avdelningarna. Finns alla möjliga ställen o om man behöver en speciell slags hjälp så hamnar man på stället som kan hjälpa en bäst. För det ända målet 🙂(man blir sannolikt vägled ditt 🙂

Ny dag nya möjligheter

Loris M
2014-06-26 10:24
#13

Artur,

ja vi tänker lika där. Men du har en förmåga (och kunskaper och upplevelser) att du kan beskriva mera utförligt och djupare. Mina tankar utgår mest från det som jag tycker låter mest logiskt samt det jag läst i bl.a. Michael Newton böcker. 🙂

Annons:
J-Artur-K
2014-06-26 14:27
#14

#13 Lita på det du känner utan att beröras av annat så ska du se att du få mer info som stämmer bra 🙂

När vi får info ifrån källan utan påverkan av annat så är det den bästa boken man kan läsa. Källans bok nyckeln till allt. Det som bär på sanningen. (sedan är det frågan vad man får se o inte se ) 

Det jag pratar om är inte en ri🙂ktig bok är en metafor men genom det jag pratar om. Så kan man få svar på alla möjliga saker man undrar hur det fungerar. Kolla vad som helst i princip (om man får tillåtelse) O man vet att den boken bär på sanningen. 🙂

                                        Lita på det du får till dig. 🙂

Ny dag nya möjligheter

yamher
2014-06-26 22:29
#15

upplevelser tolkas alltid, och även samma fenomen kan upplevas på olika sätt. Vi i våra liv kan nyttja vår livserfarenhet olika, och även den äldste kan missbruka eller inte komma till insikt om sin, och den yngste av oss kan vara full av insikt trots sin lilla erfarenhet. Detsamma gäller andra sidan.

Vad de kan ge oss, är deras personliga syn och erfarenhet. Vanskligare om det rör sig en själ än en ärkeängel tex.

Så länge man kan vara öppen och inte tolkar för mycket av det man ser eller tror sig se utan låter allt få falla på plats, precis som vi med livet lär oss så kanske inte allt är som det verkar eller enklare än vad vi någonsin kunna ha tänkt oss. Våga utmana, våga ställa frågor så kommer man långt och när man samtalar med någon på andra sidan är det som att surfa på nätet; vem är personen och vilka syften har denne osv.

Alis volat propriis Oskyldig

ALPHIRA
2014-06-28 00:51
#16

Tycker som ni tre här ovan.

Tror inte det är så självklart att man får träffa "alla sina nära och kära" efter man flyttat till andevärlden som man så vackert säger. Man har olika vägar att gå där ibland, på olika nivåer/avdelningar.

J-Artur-K
2014-06-28 01:30
#17

#15 Håller med i det du skriver 👍

Vid tillfällen när jag är uppkopplad o får till mig saker. Vi kan göra som en jämförelse man ser en film och man får till sig saker problem fritt och förstår men sedan blir det hack i dvd skivan så man uppfattar inte lika klart. Då kopplar jag bort mig direkt för att inte missuppfatta det dom vill säga/visa. När det blir störning i tråden eller vad vi ska säga att man inte kan tolka det automatiskt så avbryter jag för om jag inte kan tolka det automatiskt så tar ju en personliga tolkning över o kan bli något helt annat än vad det egentligen är.

Ny dag nya möjligheter

Upp till toppen
Annons: