Annons:
Etikettgud
Läst 1100 ggr
[Bettanbop]
7/11/14, 10:07 PM

Men har funderat lite på bibeln.

Funderat lite om här om att vi uppfattar och tolkar saker och ting olika, människa till människa är ju inte så konstigt och svårt att förstå. Vi är ju olika allihop, till och med enäggs tvillingar tänker och uppfattar olika. Lite kul faktiskt, min pappa är enäggs tvilling. Ibland sätter jag igång dem (pappa & farbror)  med flit med att ställa en fråga, de börjar med att svara mig men övergår ganska snart att diskutera mellan varandra, och ju längre de får hållas i diskussionen ju längre ifrån min egen uppfattning om saken kommer de :D

Men har funderat lite på bibeln. Jag har min egen uppfattning om den men all denna diskussion om huruvida den är likadan som från början eller om den har fått stycken bort tagna osv……  Var kommer all "info" från början som står där? Det står ju och sägs att "Gud säger…." "Gud har sagt……" hur vet man det? Har någon kanaliserat det från Gud direkt? hur kan man då vara så säker på att dennes uppfattning är den rickig? Hur vet man vad han har sagt?

Lika med Jesus. Finns garanterat ingen levande nu som har träffat honom då. Och inte skrev han dagbok heller kan jag tänka mig, så hur vet man med säkerhet vad han har sagt och gjort? Det är ju helt omöjligt. Det enda sättet är ju om det faktiskt går att kanalisera och höra honom via våra olika dimensioner. 

Men min uppfattning är att enligt Jesus i fokus (min tolkning av deras uppfattning) så kan vi ju inte det, det måste ju finnas fakta på det. Men varifrån kommer faktan från början. Så böjar vi om från början ….. ;)

Kanske jag borde ställa frågan och funderingen inne på Jesus i fokus :)

Men summa kardemumma så kan inget vara 100% säkert för någon (enligt min uppfattning) 

Kram Bettan

Annons:
J-Artur-K
7/12/14, 11:21 PM
#1

Jag håller med där. Man ska ta det man läser där med nypa salt fast det finns sanning med där också. Men är ju inte som den dagen det skrevs i bibeln idag. Är ju omöjligt om man använder sunt förnuft bara. 

Något roligt att ha i åtanke. Som jag har uppfattat det , så varnas det ju för personer som ska gå in o framträda Gud men vilseleda det kan man ju se klart o tydligt i min åsikt lite här o där över allt. 

Är ganska intressant hur saker kan tolkas på olika sätt men visa säger det ska tolkas så här medans man kan tolka det på annat sätt. Det som varnas för kan man se i min åsikt över allt redan som vilseleder ifrån vem Gud är egentligen. 🙂

Ny dag nya möjligheter

GiraffTunga
7/13/14, 10:20 PM
#2

Bra att du tog upp det Bettan.

You can not judge me unless you know me.

yamher
7/16/14, 9:56 AM
#3

som med oss på jorden. En del får budskap andra hittar på. Några hör exakt vad som sägs till dem, en del hör men formar det till det som passar dem eller tolkar det som de tror eller till  o med misstolkar totalt. Sedan också hur vi använder oss av det man får. Så bibeln är nog en blandning av dessa. Dessutom är det någon som har författat detta. Många av de äldre berättelserna är just muntliga berättelser som man vid en tidpunkt ansåg vara av vikt att samla och skriva ner för just deras folk. Det finns alltid en viss risk för att det förändras.

Flera av upplevelserna som är sanna är nog också så pass nära den själva upplevda. Dock kanske vi inte kan förstå vidden av den eller sammanhanget utifrån vår värld och de förutsättningar vi har idag.

Alis volat propriis Oskyldig

[Juel70]
7/31/14, 9:49 AM
#4

Jesus gav en hel del undervisning när han gick på jorden. Han själv var väl insatt i skrifterna och dagligen undervisade han människor, från morgon till kväll. Och Jesus hade lärjungarna som hade undervisade extra mycket eftersom dom umgicks dygnet runt.

Evangelierna är skrivna av dem som levde närmast Jesus och lyssnade och iakktog vad han gjorde och sade. Jesus sände ut lärjungarna att sprida budskapet. Det tillkom apostlar och nya lärjungar. Apostlarna reste vida runt för att sprida budskapet och vi kan läsa många av dom brev som apostlarna skickade till församlingarna när dom inte kunde vara närvarande personligen.

Jag läste nyss en bra sak från en undervisning som jag hittade imorse: 

"Under min studietid, när jag ännu var ung i min tro, måste jag kämpa hårt, för att få klarhet i, vad jag trodde. Jag förstod, att om Bibelns sanningar - himmel, helvete, Jesu andra återkomst - vore verkliga, är de så stora saker, att de måste få påverka hela mitt liv och min varelse. När det blev klart, att man verkligen kan lita på Bibeln, hade jag inget annat val än att låta sanningen behärska hela mitt liv. I sista hand är beslutet att lita på Bibeln ett val i tro och inte så mycket baserat på intellektuellt accepterande. Detta är viktigt, ty utan tro och kärlek är din kristendom tom och torr, fast den skulle vara intellektuellt hur acceptabel som helst."

Hela texten kan ni hitta här: _http://lindell.netmission.fi/kristen.htm_

Upp till toppen
Annons: