Annons:
Etikettolika-platser-i-himlen
Läst 1790 ggr
Simon från Kyrene
7/21/14, 11:05 AM

Kriget i himlen?

Testade att ställa denna fråga i Jesus I Fokus, men utan framgång, blev därför tipsad om denna sajt. Så jag copypastar den om det är ok?:

Jag fick i samband med att jag började vakna upp (fortfarande under uppväckelse) en svag syn av kriget i himlen. I bibeln står det inte så mycket om det. Däremot kan man hitta otaliga gnostiska skrifter som behandlar ämnet. Men det finns många andliga faror som lurar i gnosticismen och jag vill gärna veta hur jag ska gå tillväga för att veta mer, utan att snöa in för mycket i den gnostiska världen. Helst så rena källor för att bygga vidare med egna tankeställningar.

Krigas det fortfarande? Jag känner att vi påverkas av det omedvetet än idag. Är kriget i förlängningen inom oss? Är det därför det känns som vi flyr från något, kanske oss själva? 

Jag har nyligen fått mitt minne återuppväckt och är i processen att börja leva det riktiga livet, men samtidigt drivs jag av nyfikenhet som visat sig vara både min styrka och börda.

Tacksam för svar. Gillar den här sajten för övrigt.

Annons:
Simon från Kyrene
7/21/14, 12:38 PM
#2

Intressant blogg du har där Kajmal, vill du utveckla lite vad du menar med det inlägget så att det går att applicera på min frågeställning.

Annars är jag ute efter info om själva kriget.

[kajmal"]
7/21/14, 1:30 PM
#3

aliens särskillt  greys har jobbat för att få bort drogismen på jorden,  det har varit flera stora andliga krig på jorden om drogismen

yamher
7/23/14, 8:48 AM
#4

Det har funnits och kommer garanterat att komma mer krig på andra sidan.

Eftersom vi människor har svårt att föreställa något utöver det som gäller oss själva, är det väldigt svårt att få en uppfattning hur enormt andra sidan är. Vårt egna lilla himlen är bara en del av många andra "riken".  och det e inte alltid som de håller fred med varandra. Där av att ärkeänglar som Mikael och gudomligheter faktiskt avbildas med vapen. Det är inte en tillfällighet. Och det handlar ytterst lite om demoner och mörker även om vi i vårt eget mänskliga tänkande kommer längre och tror det.

Alis volat propriis Oskyldig

ALPHIRA
7/23/14, 11:46 PM
#5

Jag håller med yamher här att "himlen" är oerhört mycket större än man traditionellt föreställer sig. Oerhört mycket större.

För övrigt vet jag inte mer om kriget i himlen, kan bara föreställa mig att ett krig faktiskt pågår. Och har pågått sen början…

Känner så.

Hoppas du Simon får mer "kött på benen" vad gäller gnostisismen.

Mvh Marjaana

[Wolf.]2
7/24/14, 6:00 AM
#6

En väldigt intressant fråga du tar upp och det här är ett ämne jag inte funderat på så mycket så jag googlade lite och fann det här om det möjligen kan vara det som du letar efter.

Mitt i allt googlande hittade jag en ny sida jag inte ens visste fanns som är intressant att läsa, Svenska Gnostiska Biblioteket där står det lite också om det här.Har bara ögnat igenom texterna men ska slå mig ner med dom sen och läsa nogrannare.

Bra du tog upp det här för nu väcktes nyfikenheten hos mig 🙂

Annons:
yamher
7/24/14, 8:49 AM
#7

jag vet en sammandrabbning som skedde i vår tids räkning för ungefär fyra år sedan.

Det var egentligen två. Jag var inte med men har fått höra om det. Till himlens favör blev det iaf. Men det var bara en mindre sammandrabbning.

Alis volat propriis Oskyldig

Zamizen
7/24/14, 10:00 AM
#8

Kriget i himlen är inget kul. Det krigas där väldigt ofta tyvärr.. Flera gånger när jag pratar med min skyddsängel så måste vi avbryta eftersom han måste upp till himlen för att slåss.. men sedan att änglarna slåss mot varandra tror jag inte på. Alla dom slag som jag har hört om så är det onda varelser som kommer.

Öppenhet kommer inte genom att göra motstånd mot våra rädslor, utan genom att lära känna dem väl.

yamher
7/24/14, 8:37 PM
#9

med det e egentligen inga slag/krig. dit räknar jag samlade härar. stående på led. mötas på ett slagfält.

onda varelser e kanske mer som ett polisarbete eller som skadedjurs hantering. det jobbar min skyddsängel också med fast oftast i närheten av mig. men absolut att han kan bli kallad

Alis volat propriis Oskyldig

ALPHIRA
7/25/14, 10:35 PM
#10

Som sagt var så jag vet egentligen ingenting om kriget i himlen men allt detta ni skriver verkar ju väldigt intressant.  Det hela ger mycket nya tankar, tack.

[Juel70]
7/31/14, 9:25 AM
#11

Vi utkämpar inte den andliga striden med tomma händer, ty Herren har gett oss vapen. Läs 2 Kor 10:4-5 och Ef. 6:10-18. Här finns uppräknat en del av dessa vapen. Vår strid kämpas på två plan, vår inre kamp mot frestelser, tvivel och cynism och vår yttre kamp mot satans aktioner i vår omgivning.

Bibeln är den enda auktoriteten vid evangelisation, i själavård och med den kan vi bäst göra satans lögner om intet. Dessutom behöver vi trons sköld, utan vilken inte kan praktisera de lärdomar vi fått. Lovsång och tillbedjan är också viktiga vapen. Tacka Herren för allt, vad Han har gett och gjort för dig, för vad Han är och för Bibelns auktoritet.

Kärleken är vårt motiv, när vi går till strid. Vi måste vända oss till Kristus och be Honom fylla oss med kärlek. Genom Helig Ande är Han oss nära. Bed, att Han fyller dig och söker nya områden i ditt liv, där Han får bo och verka. Vi måste bedja om mera vishet i den andliga kampen.

Ty det är inte mot varelser av kött och blod vi har att kämpa utan mot härskarna, mot makterna, mot herrarna över denna mörkrets värld, mot ondskans andekrafter i himlarymderna. Ef 6:12

Läs gärna hela: (Undervisning är ju viktigt)

http://lindell.netmission.fi/kristen.htm

[Bettanbop]
8/3/14, 4:43 PM
#12

Oj då! krigar de i himlen 😮 trodde jag inte förekom där.  Men om de krigar i himlen så är det ju inte konstigt att det krigas här på jorden. Man vinner inget bra på att kriga. Makt kanske, men så måste man ju försvara makten, var tar det slut sen!!! nå!! hörrni där uppe, lägg av nu!

yamher
8/3/14, 4:47 PM
#13

inte i himlen utan bortom, det finns mycket mer än vårt himmelrike ;)

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
[Bettanbop]
8/3/14, 5:03 PM
#14

Jaha. Tack 🙂 men ändå…… krig är botten 🌺

yamher
8/4/14, 10:17 PM
#15

ja, och ibland en absolut nödvändighet. eller skydda oss, o allt som tillhör dem. Tvivlar på att de krigar som vi gör idag, för det är oerhört destruktivt.

Alis volat propriis Oskyldig

Upp till toppen
Annons: