Annons:
Etikettgud
Läst 1924 ggr
yamher
8/24/14, 9:51 AM

framtiden

Nyfiken och är sugen på att starta en diskussion o läsa om era tankar.

Tror ni att det finns tankar från andra sidan att påverka oss mer i framtiden eller formar vi enbart själva framtiden för mänsklighetens utveckling?

Det jag menar är vill Gud att vi ska öppna upp oss för något (som andras existens i universum, att vi ska bli medvetna om att det finns något efter vi har gått bort, att de vakar över oss osv). Har de dolt något för oss? Många saker? Vad skulle de kunna ha dolt för oss? Varför tror ni?

Om ni som tror på att vi själva formar vår arts utveckling och vad som ska ske i framtiden - tror ni på något på andra sidan? Om så är fallet varför märks det inte mer i vår vardag? osv

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
TezzD
9/15/14, 12:24 PM
#1

följer 🎈

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

yamher
9/16/14, 9:55 PM
#2

har du några egna tankar Rosalee? *spännande*

Alis volat propriis Oskyldig

[Juel70]
11/15/14, 9:37 AM
#3

Jag tror inte alls att Gud vill att vi ska öppna upp oss för annan existens eller för budskap från de döda. 

Vänd er inte till de dödas andar, och uppsök inte spådomsandar, ty ni blir orena genom dem. Jag är Herren, er Gud. 3 mos 19:31

(Om du är oren, vilket man blir av onda andar, då kan du heller inte frimodigt komma inför Guds tron)

Det finns ett exempel i gamla testamentet då någon tog kontakt med en död (1 Samuelsboken 28). Profeten Samuel var död och Kung Saul ville få kontakt med honom för att rådfråga om ett problem.

1 Krön 10:13

Detta blev Sauls död, därför att han hade begått otrohet mot HERREN, i det att han icke hade hållit HERRENS ord, så ock därför att han hade frågat en ande och sökt svar hos en sådan. (Bibeln 1917)

Bibeln förklarar att den som då uppenbarade sig för Saul var inte Samuel, utan en ande - en ond ande. En ond ande låtsades alltså att han var Samuel.

De nära och kära som har dött, kan de besöka oss på jorden? Vad säger Bibeln?

Luk 15:16

Och till allt detta kommer att det är en stor gapande klyfta mellan oss och er, för att de som vill gå över härifrån till er inte skall kunna det och för att inte heller någon därifrån skall kunna komma över till oss.

Men däremot är det den onde som regerar i världen just nu. Djävulen och hans fallna änglar och demoner.  Dom tar alla tillfällen i akt att lura och ljuga.

Var nyktra och vaksamma. Er fiende djävulen går omkring som ett rytande lejon och söker efter någon att sluka. Håll stånd mot honom, orubbliga i tron. Kom ihåg att ni får utstå detsamma som alla era bröder här i världen. Men om ni får lida en kort tid skall Gud, som skänker all nåd och har kallat er till sin eviga härlighet genom Kristus, upprätta er, stödja er och ge er fasthet. Hans är makten i evighet, amen.

saradormin
11/23/14, 3:01 PM
#4

#3

den sista texten kan stämma men den är krypterad och du måste tyda den på annat sätt, vill du ha hjälp med de så är de bara säga till

sajtvärd  drömmar ifokus

saradormin
11/23/14, 3:03 PM
#5

oren som de nämns i bibeln är våra negativa sidor, mycket i bibeln och alla andra religioner stämmer men du måste tyda symbolerna,

sajtvärd  drömmar ifokus

saradormin
11/23/14, 3:10 PM
#6

#3

jag tror du är sökare på villovägar, vi har korsat vägarna många gånger

sajtvärd  drömmar ifokus

Annons:
[Juel70]
11/24/14, 9:36 AM
#7

#6 Jag är Jesus-troende. Jag har varit på villovägar tidigare. Som Jesus sade:  Jag är vägen, sanningen och livet.   Hur menar du att vi skulle korsat våra vägar? Jag tror inte jag känner någon Sara Dormin.

[Bettanbop]
12/14/14, 9:53 PM
#8

En spännande tankebana 🙂

Jag tror att det finns tankar från andra sidan som påverkar oss och försöker leda oss i vissa riktningar. Oavsett om det vi är medvetna eller inte om det. Men inte alla, alla är inte mottagliga och redo. Vissa lyssnar inte alls. Om vi föreställer oss att jordens befolkning består av 100 personer (väldigt komprimerat) så är det kanske bara ett tio tal som låter sig påverkas och lyssnar.

Jag tror inte något är dolt för oss egentligen men kanske mer undanskymt. Tror inte människan kan ta in allt och förstå. Men annars vill de nog att vi ska vara så pass öppna och medvetna om andra sidan.

Vad skulle de kunna dolt för oss?  Vet inte, men det talas ju om "fallna änglar" och orena själar. Kanske vi inte ska veta hur det går till att rena någon eller hur en ängel blir fallen. Kanske vi inte ska veta vad Gud gör och väljer i svåra situationer som t.ex krig och massmord.

Det finns så många som inte tror på en högra makt eller på andra sidan. De tror att allt hänger på att vi själva måste utveckla och forma nuet och framtiden. Det går kanske lite parallellt.

[Bettanbop]
12/14/14, 10:17 PM
#9

Om vi har öppnat upp oss för Gud och Jesus så har vi j öppnat oss för en annan existens. Jesus har ju dött och återuppstått. Och de som tar emot hans budskap tar väl då emot det från en död och är då också oren, eller tänker jag fel nu 🤔 Jag tänker då på er som förespråkar bibeln.

Håller med om att man inte bör ha något med onda andar att göra över huvud taget. För det mår man inget bra av. Vi kan kalla det för oren.

Att ta kontakt med en död gör man inte hur som helst och man bör tänka sig för. Men jag kan inte se något fel i att tala med min mormor på andra sidan och att jag då är otrogen mot Gud. Min tro på Gud blir inte mindre för att jag pratar med min mormor. Vist har det hänt att någon annan kommit i hennes ställe, men det upptäcks ganska fort, och då avbryter jag omgående. Men alla andar är inte onda, inte min mormor iallafall , och inte min svärmor heller som tittar till oss ibland😃 

Om det nu är det onda som regerar i värden just nu så är de inte ensamma. Det goda är en stark kraft och kämpar jämsides. Det goda eller det onda kan nog aldrig så ut varandra helt, utan det kommer alltid finnas jämsides.

[Juel70]
12/14/14, 10:22 PM
#10

#9  Jesus är ju uppstånden och lever, hans kropp lever också och är upptagen till himmelriket.  Ja, så Jesus är inte död, han lever 🙂 Han har även makten över liv och död.

Jag pratade också med andar och avlidna när jag höll på med NA. I bibeln står det att de döda inte kan ta sig hit. På ett annat ställe står det att det är orena andar. Dom kan alltså imitera avlidna.  Nej, jag förstår vad du menar, att det inte påverkar din tro. Men däremot kan det påverka din förmåga att höra Gud och skilja på röster, det i sin tur påverkar vad du i fortsättningen "hör".

Om man har en relation med Jesus/Gud, och läser hans ord, så lär man känna Honom och man lär sig snart att urskilja vad dom är från Gud och inte från Gud. Man ska heller inte lita på allt man hör utan att få bekräftelse genom ordet… som kristen alltså.

[Bettanbop]
12/14/14, 10:37 PM
#11

Om Jesus är uppstånden och även hans kropp, ja då är han någe alldeles speciell (den kroppen kan inte vara vacker vid det här laget) Om han är upptagen till himmelriket så är det han i hans själ som är där, inte kroppen han hade här på jorden. 

Jesus återuppståndelse betyder inte att han blev levande så som innan han korsfästes i en människokropp. han återuppstod i sin själ precis som min mormor, fast mormor har ingen makt och är inte släkt med Jesus, så där är det skillnad.

Jesus kan ha makt över liv och död, men inte den totala makten, för den har Gud. Eller nej, Inte ens Gud har den totala makten, för ibland interferera "olyckor" som inte ens han hinner med att råda över.

[Juel70]
12/14/14, 10:52 PM
#12

Jesus och Gud är ett.  Jesus  ÄR Gud. Det kan vi se när vi läser :

 I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. joh 1

14 Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning.  joh 1:14

18 Ingen har någonsin sett Gud. Den Enfödde, som själv är Gud,och är hos Fadern, har gjort honom känd.

Angående Gud så  är han ju Allsmäktig. Det betyder att han har all makt. Ingenting finns till utom genom Gud Allsmäktige.

yamher
12/26/14, 7:02 PM
#13

Bibeln är skriven av människor. Den är formad av människans ord och tolkningar.

Jesus kropp är uppenbarligen död om han inte fortfarande lever med oss. Vi säger så även till dem som har levt med oss men som nu inte gör det. Att de finns i himlen är en helt annan sak och är högst levande där. Liksom Jesus.

Gud och Jesus är på andra sidan inte samma person. de är två fullständigt skilda personligheter och egenskaper.

Många kloka ord Bettanbop, även om jag tror vi människor underskattar allt det goda som faktiskt hela tiden sker. Små o stora mirakel sker hela tiden. Framförallt de små. Att få sitt nyfödda barn i ens armar är en fantastisk lyckokänsla, så som det kan vara att få känna sig trygg o mätt och varm. Att stanna upp o fånga solensstrålar i ansiktet är en stund av lycka.

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
[Juel70]
12/26/14, 8:03 PM
#14

#13 Jesu kropp är också levande.  Elias kropp och själ  togs upp till himlen utan att dö. Jesu kropp togs också upp till himmelen. Jesu kropp fanns inte kvar i graven, Maria och några andra såg ju Jesus utanför graven och hon greppade Jesus vrist.  Senare uppenbarade han sig för alla lärjungar och Tomas Tvivlaren fick stoppa sitt finger igenom Jesus sår i händerna.

yamher
12/27/14, 8:57 AM
#15

igen hänvisar du till en bok skriven av människor.

Jesus har ingen som helst användning av sin fysiska mänskliga kropp på andra sidan. Varför när han har en alldeles egna där som är betydligt mycket bättre än den han hade här?

Alis volat propriis Oskyldig

[Juel70]
12/27/14, 9:23 AM
#16

#15 Läser inte du bibeln menar du? Varifrån får du din information då? Från andar?

yamher
12/27/14, 2:36 PM
#17

Jag läser och har läst bibeln. Det finns information och kunskap överallt för den som är mottaglig och mogen. Men ytterst lite från andar. De är inte riktigt tillförlitliga, liksom människan lika lite ofta är.

Man bör ha förståelse hur och varför bibeln skrevs innan man refererar till bibeln som källa. Om man inte är bokstavstroende troende förstås…

Alis volat propriis Oskyldig

saradormin
1/4/15, 7:15 PM
#18

De har dolt mycket bara för att de riktiga sökarna ska komma fram

sajtvärd  drömmar ifokus

[Juel70]
1/4/15, 7:59 PM
#19

#18 Vem har dolt något?

Du svarade inte på min tidigare fråga:  Hur menar du att vi skulle korsat våra vägar? Jag tror inte jag känner någon Sara Dormin.

saradormin
1/4/15, 8:10 PM
#20

#19

gud och andliga

sajtvärd  drömmar ifokus

Annons:
[Juel70]
1/4/15, 8:28 PM
#21

#20 Skulle vi träffats nånstans i det andliga menar du?

[Hukanson]
2/7/15, 10:26 AM
#22

Med våra kroppar hänger vi över tangentbordet och tror vi är säkra i vår separation från varandra…men tänk om det ändå är bestämmande för att vi måste umgås som enhet i andevärlden samtidigt? Våra vägar korsas andligen genom att vi är aktiva medlemmar i iFokus…skrämmande eller Himmelskt? På samma sätt är det nog med våra högre guider…i vårt högre själv är vi gemenskap men här nere i den låga sinnliga världen lever vi i illusionen att var och en sköter sig själv i sin egen lilla bekvämlighetszon…

Upp till toppen
Annons: