Annons:
Etikettolika-platser-i-himlen
Läst 732 ggr
[Hukanson]
2017-02-08 09:21

En glimt av himlen

(red)

När jag räknar min första glimt av himlen, jag minns första gången jag gick Snorkel.

Jag såg otaliga fisk av varje form, storlek och färg. Just när jag trodde att jag hade sett den vackraste fisk, längs kom en ännu mer slående. Etsad i mitt minne är ljudet av en flämtning gå igenom min snorkel som mina ögon öppnades för en hisnande undervattensvärld.

Som troende, jag föreställa sig vår första glimt av himlen kommer att få oss att kippa på ett liknande sätt, med förvåning och glädje. Det första flämtning kommer sannolikt att följas av många fler som vi möter ständigt nya platser i det oändligt underbar plats.

Även om de flesta av oss har ingen brådska att komma till vår slutdestination, vi alla har frågor om det. Efter en fördjupad studie av Skriften, här är några av de vanligaste frågorna.

1. Vi kommer inte att sakna våra gamla liv.

Har du någonsin köpt en ekonomi biljett för en flygning, men på grund av överbokning, uppgraderats till första klass? Har du ångrar uppgraderingen? Har du tillbringar din tid undrar, vad jag saknar genom att inte vara på baksidan av planet?

Uppgraderingen från jorden till himlen kommer att vara vida överlägsen den från ekonomi till första klass. Om vi ​​skulle missa något från våra gamla liv, skulle det vara tillgängliga för oss i himlen. Varför? Eftersom vi kommer att uppleva alla Gud avsikt för oss. Han mode oss att vilja exakt vad han kommer att ge oss så vad han ger oss kommer att vara precis vad vi vill.

2. Vi kommer inte att bli änglar.

Jag får ofta frågan om människor, särskilt barn, blir änglar när de dör.

Svaret är nej.

Döden är en omlokalisering av samma person från en plats till en annan. Platsen förändras, men den person som förblir densamma. Samma person som blir frånvarande från hans eller hennes kropp blir närvarande med Herren (2 Kor 5: 8). Vi kommer inte att änglar men vi kommer att vara med dem.

3. Vi kommer inte att frestas.

När jag fick frågan om vi någonsin kommer att frestas att vända ryggen på Kristus. Svaret är nej. Vad skulle fresta oss? Oskuld är frånvaron av något (sin), medan rättfärdighet är närvaron av någonting (Guds helighet). Gud kommer aldrig att dra tillbaka sin helighet från oss; Därför i himlen vi kan inte synda.

Vi får aldrig glömma fulheten av synd, dock. Med kända död och liv, vi som upplever livet kommer aldrig att vilja gå tillbaka till döds. Vi kommer aldrig luras att tro Gud undan något bra från oss eller att synd är i vårt intresse.

Vi kommer alltid veta synd kostnader. Varje gång vi ser ärrade händer Jesus, kommer vi ihåg. Vi får se synd som Gud gör. Det kommer att befrias från sina illusioner och kommer att vara helt oattraktiv.

4. Vi kommer att ha arbete att göra.

Tanken på att arbeta i himlen är främmande för många människor. Ändå Skriften lär klart det. När Gud skapade Adam, han "tog mannen och satte honom i Edens lustgård för att arbeta och ta hand om det" (Genesis 2:15). Arbetet var en del av den ursprungliga Eden. Det var en del av en perfekt människoliv.

Gud själv är en arbetare. Han skapade inte världen och sedan gå i pension. Jesus sade: "Min far är alltid på hans verk till denna dag, och jag också jobbar" (Joh 05:17). Jesus funnit stor tillfredsställelse i sitt arbete. "Min mat," Jesus sade, "är att göra hans vilja som har sänt mig och att avsluta sitt arbete" "(Joh 04:34).

Vi kommer också att ha arbete att göra, tillfredsställande och berikande arbete som vi inte kan vänta att komma tillbaka till arbete som kommer aldrig att bli slit. Gud är den primära arbetare, och som hans bildbärare, vi att fungera. Vi skapar, utföra, sätta upp mål och uppfylla dem till Guds ära.

5. Vi kommer fortfarande att uppleva känslor.

I Skriften är Gud sade att njuta av, kärlek, skratt, ta glädje och glädjas, liksom vara arg, glad, svartsjuk och glad. Att bli som Gud innebär att ha och uttrycka känslor. Därför bör vi förvänta oss att i himlen känslor kommer att finnas till Guds ära och vår goda.

Vi vet att människor i himlen har massor av känslor-alla bra. Vi berättade om banketter, fester och sång. Folk kommer att skratta det (Luk 06:21). Kommer vi gråta i himlen? Bibeln säger: "Han skall torka alla tårar från deras ögon, och det kommer inte längre att finnas någon död, kommer det inte längre finnas någon sorg eller gråt eller smärta" (Uppenbarelseboken 21: 4). Dessa är tårar lidande över synd och död, tårar förtryckta folk, ropen från de fattiga, änkan, den föräldralösa, det ofödda och förföljda.

En sådan gråt blir ingen mer.

Vi kan dock fälla tårar av glädje. Kan ni föreställa er glädje översvämningar ögonen som du möter Kristus, till exempel, och som du återförenas med nära och kära? Jag kan.

6. Vi har fortfarande inte vet allt.

Gud är allvetande. När vi dör, kommer vi att se saker och ting mycket tydligare, och vi vet mycket mer än vad vi vet nu. Men vi kommer aldrig att veta allt.

I himlen kommer vi vara felfri, men inte veta allt är inte en brist. Det är en del av att vara begränsad. Rättfärdiga änglar vet inte allt, och de längtar efter att veta mer (1 Petr 1:12). De är felfri men ändlig. Vi bör förvänta sig att lång för ökad kunskap, som änglar gör. Och vi kommer att tillbringa evigheten få större kunskap vi söker.

7. Vi kommer att känna igen varandra. Skriften ger ingen indikation på att minnes torka orsakar oss att inte känna igen familj och vänner. Paul förväntade varelse med tessalonikerna i himlen, och det fallit aldrig honom han inte skulle känna dem. I själva verket, om vi inte skulle vet våra nära och kära, vore bekvämligheten av en "afterlife reunion", undervisade i 1 Tess 4:14-18, ingen tröst alls. I himlen kommer vi förmodligen inte misslyckas att känna igen en bekant i en folksamling eller glömma namn på personer.

 8. Vad gör vi för att undvika tristess? Folk säger ibland: "Jag skulle hellre ha en bra tid i helvetet än att vara uttråkad i himlen." Observera antagandet: synd är spännande och rättfärdighet är tråkigt. Att tro på detta antagande innebär att du har fallit för djävulens lögn. I verkligheten berövar synd oss av uppfyllelse. Synd gör inte livet intressant; Det gör livet tomt. När det finns uppfyllelse, när det finns skönhet, när vi ser Gud som han verkligen är — en oändlig reservoar av fascination — tristess blir omöjligt. I himlen vi kommer fyllas — som Psalm 16:11 beskriver det — med glädje och evigt njutningar. 

9. Om våra nära och kära är i helvetet, kommer inte det att förstöra himlen? I himlen ser vi tydligt att Gud uppenbarade sig för varje person och att han gav möjlighet för varje hjärta eller samvete att söka och svara honom (Romarbrevet 1:18-2:16). Alla förtjänar helvetet. Ingen förtjänar himlen. Jesus gick till korset för att erbjuda frälsning till alla (1 Joh 2:2). Gud är helt suverän och inte önskar någon att förgås (1 Tim 2:3-4; 2 Petrus 3:9). Men många kommer att förgås i sin otro (Matteus 7:13). I himlen, kommer vi omfamna Guds helighet och rättvisa. Gud kommer att vara vår källa till glädje. Hells (helvetets) små avlägsna skuggor kommer inte störa Guds storhet eller vår glädje i honom. Allt detta bör motivera oss att dela Kristi evangelium med familj, vänner, grannar och hela världen.

http://www.lifeway.com/Article/pastor-Questioning-heaven

Annons:
setfree
2017-02-08 10:34
#1

#0 Bra skrivet Hukanson men jag tycker du ska lägga till de sista tre avsnitten också. De är väldigt viktiga. Speciellt den sista nummer 9.

Annars blir det ofullständigt.

setfree
2017-02-13 14:04
#2

#0 Hallå Hukanson du kan inte bara presentera en del av inehållet.

Det fattas två punkter. Det blir ofullständigt annars.

Upp till toppen
Annons: