Annons:
Etikettjesus
Läst 1751 ggr
[Hukanson]
2017-06-05 15:35

Jesu återkomst

Det står skrivet att en dag skulle Jesus komma tillbaka till jorden, men inte som en människa i köttet utan i anden, som en andlig "re-inkarnation". Hur ser vi på det idag. ..Är det möjligt för någon att "komma tillbaka" till jordelivet eller är man för alltid borta från jorden när den köttsliga hyddan har slutat fungera?

Annons:
Sommarek
2017-06-05 15:54
#1

#0 Han påstod ju också att de som han sade detta till fortfarande skulle vara i livet när han kom tillbaka, såatteh…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Vandrar med Wolf]
2017-06-05 16:32
#2

Vilken intressant fråga Hukansson och den här tråden följer jag med intresse 😎

Personligen köper jag inte reinkarnationsteorin men Jesus uppstod från det döda några dagar efter korsfästelsen och där är Sommarek inne på en intressant tanke i att det som han sa detta till fortfarande skulle vara i livet och det var dom om man ska tro på historien som berättats genom tiderna.

Han  kom inte som en människa i köttet utan i en ren ande manifestering och komma tillbaka kan vi göra som ande genom olika besök det är jag så övertygad om eftersom jag hela mitt liv  både sett och hört andevärlden lika tydligt som jag hör och ser oss fysiska människor så är det nåt helt naturligt och självklart i min vardag.

Det är intressant det här med Jesus och med tanke på den tid som gått sen han gick på jorden så har mycket blivit omgjort med tankar och skrifter så det är väldigt svårt att veta exakt vad som skedde men tillbaka i anden kan vi alla komma dock är jag enormt skeptisk till reinkarnation in i en ny kropp  men anden den förflyttar sig fritt och vi kan besöka våra nära och kära så kan även Jesus.

Sommarek
2017-06-06 19:33
#3

#2 Vilken historia som berättas genom tiderna? Det är ju inte en liten diskret händelse Jesus pratar om:

"För som blixten går ut från öster och lyser ända bort i väster, så ska det vara när Människosonen kommer. Där liket ligger, där samlas gamarna.


Strax efter de dagarnas nöd ska solen förmörkas och månen inte längre ge sitt sken. Stjärnorna ska falla från himlen, och himlens makter ska skakas. Då ska Människosonens tecken synas på himlen, och jordens alla folk ska jämra sig när de ser Människosonen komma på himlens moln med stor makt och härlighet. Med starkt basunljud ska han sända ut sina änglar, och de ska samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena ände till den andra.
" (Matteus 16: 27-31).

Borde vi inte ha märkt honom?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Hukanson]
2017-06-06 20:15
#4

Den som söker skall finna, Det finns nog inget annat sätt att finna honom. När man läser profetsior måste man förstå att det aldrig handlar om fysiska företeelser utan allt är andligt för Herren. Det innebär ett tankearbete med att översätta till "andliska"  och pussla ihop det man vet om vad som händer i världen.

Ser0tonin
2017-08-29 20:39
#5

Jag tror att han kommer i mänsklig gestalt. Som änglarna lovade lärjungarna efter Jesu uppståndelse.

Apostlagärningarna 1:9-11

"Då han hade sagt detta, såg de hur han lyftes upp, och ett moln tog honom ur deras åsyn. Medan de såg mot himlen dit han for upp, se, då stod två män i vita kläder hos dem. Och de sade: 'Ni män från Galileen, varför står ni och ser mot himlen? Denne Jesus som har blivit upptagen från er till himlen, han skall komma igen på samma sätt som ni har sett honom fara upp till himlen'."

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

[Hukanson]
2017-08-29 20:57
#6

Det är många versioner om vad som hände - men om han dog på korset så finns det två möjligheter att förklara vad apostlarna såg…antingen hade hans köttsliga lekamen överlevt men då är det svårt att förklara uppståndelsen…eller så dog han till köttet men blev levandegjord i anden som då kunde gudomligt skapa en andlig människoform som såg ut som en vanlig dödlig men utan problem kunde uppstiga till himlen. 

Om han då kommer tillbaka som vi såg honom uppstiga så innebär ju det då att han kommer som en andemänniska men det behöver inte vara en synlig det kan ju vara för intimt att se en gud…utan han tillkännager sin närvaro genom en annan människa.  Är det logiskt?

Annons:
Sommarek
2017-08-30 08:50
#7

#6 Inget i Bibeln är logiskt, antagligen för att den är kopierad från en samling äldre myter. Listan på antalet gudomar (hälften gud/hälften människa) som dödats för andras skull på samma dag som Jesus och sedan återuppstått igen efter tre dagar kan göras lång.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ser0tonin
2017-09-01 09:29
#8

"Om han då kommer tillbaka som vi såg honom uppstiga så innebär ju det då att han kommer som en andemänniska men det behöver inte vara en synlig det kan ju vara för intimt att se en gud…utan han tillkännager sin närvaro genom en annan människa.  Är det logiskt?"

Nej jag tror inte han kommer genom en annan människa. Det står inget om det i evangelierna. 

Alltså om jag skulle fundera "högt" lite.

  • Han skulle kunna komma i andlig gestalt men att vi människor ser han som han var när han var människa och gud.

  • Kroppen var borta från Jesu grav efter uppståndelsen. Han tog alltså med sig den upp till himlen?

  • Jesu är Gud, vad kan han INTE göra? Skulle han inte kunna välja att ha en fysisk kropp men att göra den andlig?

Återkomsten.

  • Om vi är vakna kommer vi veta när tiden närmar sig för hans återkomst, men vi kommer inte veta exakt när.
  • När han kommer så kommer alla att veta det.
  • Han kommer efter födslovåndorna inte innan som många (särskilt i USA) verkar tro.

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

Sommarek
2017-09-03 19:21
#9

#8  _Om vi är vakna kommer vi veta när tiden närmar sig för hans återkomst, men vi kommer inte veta exakt när.

_Det säger han ju själv?  De han talar till ska, enligt honom själv, fortfarande vara vid liv när han återkommer:

Mark 9:1 "Jesus sade till dem: "Jag säger er sanningen: Några av dem som står här ska inte smaka döden förrän de fått se att Guds rike har kommit med kraft."


  • Matteus 16:28: "Jag säger er sanningen: Några av dem som står här ska inte smaka döden förrän de fått se Människosonen komma i sitt rike ."

    Lukas och Johannes påstår ungefär samma sak. Vi verkar alltså ha missat hela kalaset med några tusen år.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

papa-bear
2017-09-03 22:48
#10

det är som med alla storstjärnor som dött men sägs vara i livet, det finns de som sett honom, sett tecken och allsköns vidskepelse, katolikerna är ju duktiga på sådant.

[PeterTM]
2017-09-03 23:06
#11

Jag vill ssom icke religiös ställa en seriöst menad fråga till er troende i den här specifika frågan: Om, någon skulle komma och påstå att jag är den reinkarnerade guds son, vem, troende eller ej, skulle tro honom? Min absoluta övertygelse om en sådan hypotes, är att den som kommer med ett sånt påstående blir ihjälslagen direkt, inte helt osannolikt av en ortodox kristen.

pigeons7
2017-11-29 22:12
#12

Det är riktig verklighet en dag ska hela världen se Guds Son och han hämtar oss alla troende som tror och följer gjort viljan och älskar honom.

Sommarek
2017-11-30 08:50
#13

#12 Det ska han ju, enligt honom själv, redan ha gjort.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
[Hukanson]
2017-12-01 14:49
#14

Kära vänner, troende, det finns en person som påstår att han är Jesus. Visserligen född av vanliga föräldrar som var helt vanligt troende och uppväxt som en vanlig person som sedan blev aktiv inom kristen religion. Men han hade ändå en uppfattning om sig själv att vara annorlunda pga sina inre upplevelser och litet rebelliska läggning. När han närmade sig trettioårsåldern gick han igenom en kris av medvetandeutvidgning då han började komma ihåg vem han egentligen var. I många månader kom minnena av hans tidigare liv i Israel och sin tillvaro i andevärlden prägla hela hans liv och tillvaro. Sedan dess var hans liv förändrat och han var tvungen att började acceptera att han faktiskt var Jesus med alla minnen och självförståelse. Sedan dess har han funnit sig tillrätta som världslärare på Jorden och har föreläst om Guds Lagar och Sanning för tusentals människor både på webben och i samhället. Han förklarar att han INTE är Gud men lever i ständig relation och gemenskap med Gud vilket han önskar att alla andra människor också gjorde. Då skulle friden och freden och Kärleken göra planeten till en himmel och vi skulle alla leva längre och lyckligare.

Se själva mer på hemsidan  http://divinetruth.com

Upp till toppen
Annons: