Annons:
Etikettporten-till-himlen
Läst 1175 ggr
[Hukanson]
2018-09-21 11:36

Livsförändrande upplevelse

Dr Eben Alexander: En läkares erfarenheter av livet efter detta.

https://www.newsweek.com/proof-heaven-doctors-experience-afterlife-65327

Som en neurokirurg trodde jag inte på fenomenet med nära döden-upplevelser. Jag växte upp i den vetenskapliga världen, son till en neurokirurg. Jag följde min fars väg och blev en akademisk neurokirurg, undervisning vid Harvard Medical School och andra universitet. Jag förstår vad som händer med hjärnan när människor är nära döden, och jag hade alltid trott att det fanns bra vetenskapliga förklaringar för de himmelska-utanför-kroppen-resor som beskrivs av dem som snävt undkom döden.

Hjärnan är en förvånansvärt sofistikerad men extremt känslig mekanism. Minska mängden syre som den får av den minsta mängden och den kommer att reagera. Det var ingen stor överraskning att personer som genomgått svåra trauman skulle återvända från sina erfarenheter med konstiga historier. Men det betyder inte att de hade rest någonstans på riktigt.

Även om jag ansåg mig själv en trofast kristen, var jag så mer till namnet än i faktisk övertygelse. Jag missunnar inte dem som ville tro att Jesus var mer än bara en god man som hade lidit i händerna på världen. Jag sympatiserade djupt med dem som ville tro att det fanns en Gud någonstans där ute som älskade oss villkorslöst. I själva verket avundades jag sådana människor den trygghet som dessa hade med övertygelser utan tvekan. Men som en vetenskapsman, jag bara visste bättre än att tro på dem själv.

Hösten 2008, hade jag upplevelser efter sju dagar i koma, under vilken den mänskliga delen av hjärnan, hjärnbarken, var inaktiverat, så djupa att det gav mig en vetenskaplig anledning att tro på medvetande efter döden.

forts

Annons:
[Hukanson]
2018-09-21 11:44
#1

Jag vet hur uttalanden som mitt uppfattas, som skeptiker, så jag kommer att berätta min historia med logik och språk av den forskarkultur som är jag.

Mycket tidigt en morgon för fyra år sedan vaknade jag med en extremt intensiv huvudvärk. Inom timmar, min hela cortex – del av hjärnan som styr tankar och känslor och som i huvudsak gör oss mänskliga — hade stängs. Läkare vid Lynchburg General Hospital i Virginia, ett sjukhus där jag själv arbetade som en neurokirurg, fast övertygad att jag på något sätt hade upptäckt en mycket sällsynt Bakteriell meningit som mestadels attackerar nyfödda. E. coli-bakterier hade trängt in i min ryggmärgsvätska och ätit min hjärna.

När jag kom in på akuten den morgonen, var mina chanser att överleva i något utöver ett vegetativt tillstånd redan låga. De sjönk snart till nära obefintlig. För sju dagar låg jag i en djup koma, min kropp svarar inte, min högre hjärnfunktioner helt offline.

Sedan på förmiddagen av min sjunde dag på sjukhuset, då min läkare övervägde att avbryta behandlingen, öppnades mina ögon.

Det finns ingen vetenskaplig förklaring för det faktum att medan min kropp låg i koma, mitt sinne — min medvetna, inre själv — var levande och väl. Medan nervceller i min cortex var chockade för att slutföra inaktivitet av bakterier som hade anfallit dem, min hjärna-fri medvetande reste till en annan, större dimension av universum: en dimension jag drömde aldrig existerat och som före koman jag skulle har varit mer än gärna benägen att förklara var en enkel omöjlighet.

Men denna dimension — i grov skiss, samma som beskrivs av otaliga ämnen av nära döden-upplevelser och andra mystiska stater — finns. Det finns, och vad jag såg och lärde mig det har placerat mig bokstavligen i en ny värld: en värld där vi är mycket mer än våra hjärnor och kroppar, och där döden är inte slutet av medvetande men snarare ett kapitel i en stor , och oöverskådligt positiva, resa.

forts

[Hukanson]
2018-09-21 11:56
#2

Jag är inte den första personen att ha upptäckt bevis för att medvetandet existerar utanför kroppen. Korta, fantastiskt glimtar av detta rike är lika gammal som människans historia. Men såvitt jag vet, ingen före mig har någonsin rest till denna dimension (a) medan deras cortex stängdes helt, och (b) medan deras kropp var under minutsiös medicinsk observation, som min var de hela sju dagarna av min koma.

Alla de främsta argumenten mot nära döden-upplevelser tyder på att dessa upplevelser är resultaten av minimal, övergående eller partiell funktionsstörningar i cortex. Min nära-döden-upplevelse, ägde dock rum inte medan min cortex funktionsstörningen, utan medan den var helt enkelt borta. Detta är framgår av svårighetsgraden och varaktigheten av min hjärnhinneinflammation, och från det globala kortikala engagemang som dokumenteras av datortomografi och neurologiska undersökningar. Enligt nuvarande medicinsk kunskap om hjärna och sinne finns det absolut inget sätt att förklara att jag kunde ha upplevt ännu ett svagt och begränsat medvetande under min tid i koma, mycket mindre den hyper-levande och helt sammanhängande Odysséen jag genomgick.

Det tog mig månader att komma till rätta med vad som hände med mig. Inte bara den medicinska omöjligheten att jag hade varit medveten under min koma, men — ännu viktigare – det som hänt under den tiden. 

I början av mitt äventyr var jag på en plats av moln. Stora, svullna, rosa-vit de som visade upp kraftigt mot den djupt blåsvart himmel. 

Högre än molnen — oändligt högre — flockar av genomskinliga, skimrande varelser böjd över himlen, vilket ger långa, streamerlike rader bakom dem.

Fåglar? Änglar? Dessa ord registreras senare, när jag skrev ner mina minnen. Men inget av dessa ord göra rättvisa åt de varelser själva, som var helt annorlunda från allt jag har känt på den här planeten. De var mer avancerade. Högre former.

Ett ljud, enorm och blomstrande som en härlig sång, kom ner från ovan, och jag undrade om de bevingade varelserna producerar det. Igen, tänka på det senare, det slog mig att glädjen av dessa varelser, som de skjutit i höjden längs, var sådan att de hade att göra detta buller — att om glädjen inte kom ur dem på detta sätt då de helt enkelt inte skulle annars kunna innehålla det. Ljudet var påtaglig och nästan material, som ett regn att du kan känna på huden men inte får du vatten.

Att se och höra var inte separat på denna plats som jag nu var. Jag kunde höra visuella skönheten i silvrig kropparna av de blinkande varelser som ovan, och jag kunde se den svallande, joyfulla perfektion av vad de sjöng. Det verkade så att du inte kan titta på eller lyssna på något här i denna världen utan att bli en del av det – utan att gå med det på något mystiskt sätt. Igen, från mitt nuvarande perspektiv föreslår jag att du kunde inte titta på allt i denna värld alls, för ordet ”på” sig själv innebär en separation som inte fanns där. Allt var tydlig, men allt var också en del av allt annat, som de rika och samvävda mönster på en persisk matta… eller en fjärils vinge.

forts

Carmarino
2018-09-21 12:28
#3

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hukanson]
2018-09-21 12:34
#4

Det är främmande fortfarande. För de flesta av min resa var någon annan med mig. En kvinna. Hon var ung, och jag minns hur hon såg ut i komplett detalj. Hon hade höga kindben och djupblå ögon. Gyllene bruna lockar inramade hennes vackra ansikte. När jag först jag såg henne, rider vi tillsammans på en lång intrikat mönstrad yta, som efter en stund jag erkänner som vingen av en fjäril. I själva verket miljontals fjärilar var runt omkring oss — stora fladdrande vågor av dem, doppa ner i skogen och komma tillbaka omkring oss igen. Det var en flod av liv och färg, som rör sig genom luften. Kvinnans klädsel var enkel, som en bonde, men dess färger — ljusblå, indigo och pastell orange-persika – hade samma överväldigande, super levande vitalitet som allt annat hon hade. Hon tittade på mig med en blick som, om du såg det för fem sekunder, skulle göra hela livet upp till nu som toppen värd att leva, oavsett vad som hade hänt i det förflutna. Det var inte en romantisk look. Det var inte en blick av vänskap. Det var en blick som var på något sätt bortom alla dessa, bortom alla de olika avdelningarna av kärlek som vi har här på jorden. Det var något högre, håller alla dessa andra typer av kärlek inom sig själv medan på samma gång är mycket större än dem alla.

Utan att använda några ord, talade hon till mig. Meddelandet gick igenom mig som en vind, och jag förstod direkt att det var sant. Jag visste det på samma sätt som att jag visste att världen omkring oss var verkligt existerande — det var inte några fantasier, passerande och obetydliga.

Meddelandet hade tre delar, och om jag var tvungen att översätta dem till jordiskt språk, skulle jag säga de löd ungefär så här:

– Du är älskad och omhuldad, dyrt, för evigt.

”Du har inget att frukta”.

”Det finns inget du kan göra fel”.

Meddelandet översvämmade mig med en stor och galen känsla av lättnad. Det var som att lämna reglerna till ett spel jag hade spelat hela mitt liv utan att någonsin helt förstå det.

”Vi kommer att visa dig många saker här”, sade kvinnan, igen, utan att faktiskt använda dessa ord men genom att köra deras konceptuella väsen direkt in i mig. – Men så småningom kommer du att gå tillbaka.

Till detta hade jag bara en fråga.

Tillbaka där?

En varm vind blåste igenom, som den typ som våren upp på de mest perfekta sommardagarna, gungade bladen på träden och flyter förbi som himmelska vatten. En gudomlig vind. Det förändrade allt, skiftande världen omkring mig in i en ännu högre oktav, en högre vibration.

Även om jag fortfarande hade liten språk funktion, började åtminstone som vi tänker på det på jorden, jag stumt att ställa frågor till denna vind och till gudomligt är allt jag kände på jobbet bakom eller inom det.

Vart är denna plats?

Vem är jag?

Varför är jag här?

Varje gång jag tyst sätter en av dessa frågor, kom svaret direkt i en explosion av ljus, färg, kärlek och skönhet som blåste genom mig som en brakande våg. Vad var viktigt om dessa vågor var att de helt enkelt inte tystade mina frågor utan överväldigande dem. De svarade dem, men på ett sätt som kringgås språk. Tankar in i mig direkt. Men det var inte tänkt som vi upplever på jorden. Det var inte vaga, immaterial eller abstrakt. Dessa tankar var fast och omedelbar – hetare än eld och blötare än vatten – och som jag fick dem jag kunde att omedelbart och utan ansträngning förstå begrepp som skulle ha tagit mig år att fullt ut förstå i mitt jordiska liv.

forts

[Hukanson]
2018-09-21 12:42
#5

Jag fortsatte framåt och befann mig in en enorm ogiltiga, helt mörkt, oändlig i storlek, men också oändligt tröstande. Becksvart som det var, det också flödar över med ljus: en ljus som verkade komma från en lysande klot som jag nu kände nära mig. Orben var en slags ”tolk” mellan mig och denna stora närvaro som omger mig. Det var som om jag var att födas in i en större värld, universum själv var som en jätte kosmiska livmoder och orb (som jag kände var på något sätt anslutna med, eller ens identisk, kvinnan på fjäril vingen) var vägledande mig igenom den.

Senare, när jag var tillbaka, hittade jag ett citat av 17-talet kristna poeten Henry Vaughan som kom nära som beskriver detta magiska plats, denna stora, bläck-svarta kärna som var hem för gudomligt själv.

”Det är, vissa säger, i Gud en djup men bländande mörker…”

Det var det exakt: en kompakt mörker som även var fullmatat med ljus.

Jag vet mycket väl hur extraordinära, hur uppriktigt sagt otroligt, allt detta låter. Hade någon — även läkare — berättade en historia som denna i gamla dagar, jag skulle ha varit ganska säker på att de var under inflytande av vissa villfarelse. Men vad hände med mig var, långt ifrån vanföreställningar, som riktiga eller mer verklig än någon händelse i mitt liv. Som innehåller min bröllopsdag och födelsen av mina två söner.

Vad som har hänt med mig kräver förklaring.

Modern fysik säger oss att universum är en enhet — att det är odelat. Även om vi tycks leva i en värld av separation och skillnaden, berättar fysik att under ytan, varje objekt och händelse i universum är helt vävd upp med alla andra objekt och händelse. Det finns ingen sann separation.

Innan min upplevelse var dessa idéer abstraktioner. Idag är de realiteter. Inte bara är universum definieras av enighet, det är också — jag vet nu — definieras av kärlek. Universum som jag upplevt det i min koma är — jag har kommit att se med både chock och glädje — samma som både Einstein och Jesus talade om på (mycket) olika sätt.

Jag har tillbringat årtionden som en neurokirurg på några av de mest prestigefyllda medicinska institutionerna i vårt land. Jag vet att många av mina jämnåriga håller sig — som jag själv gjorde — till teorin att hjärnan, och särskilt hjärnbarken, genererar medvetande och att vi lever i ett universum saknar någon form av känslor, mycket mindre den ovillkorliga kärleken att jag nu vet att Gud och universum har för oss. Men att tro den teorin, den ligger nu bruten vid våra fötter. Vad som hände mig förstörde den, och jag tänker tillbringa resten av mitt liv utreda den sanna naturen av medvetande och att göra det faktum att vi är mer, mycket mer, än våra fysiska hjärnor, som helt klart jag kan, för både mina kollegor forskare och personer i stort.

forts

[Hukanson]
2018-09-21 12:52
#6

Jag förväntar mig inte att det är en lätt uppgift, av skäl som jag beskrivit ovan. När slottet av en gammal vetenskaplig teori börjar visa fel linjer, vill ingen betala uppmärksamhet först. Det gamla slottet tog helt enkelt för mycket arbete att bygga i första hand, och om det faller, en helt ny måste konstrueras i dess ställe.

Jag lärde mig detta förstahandsinformation efter att jag var tillräckligt bra för att komma tillbaka ut i världen och prata med andra — människor, det vill säga än min tålmodiga hustru, Holley, och våra två söner — om vad som hade hänt mig. Ser av artig misstro, särskilt bland mina medicinska vänner, snart fick mig att inse vad en uppgift som jag måste få människor att förstå det enorma av vad jag sett och erfarit medan min hjärna var oförmögen att fungera.

En av de få ställen som jag inte hade problem med att få min berättelse delad var en plats som jag hade sett ganska lite av innan min upplevelse: kyrkan. Första gången jag kom in en kyrka efter min koma, såg jag allt med nya ögon. Färgerna på de blyinfattade fönstren erinras om den strålande skönheten i de landskap som jag hade sett i världen ovan. De djupa basen noterna av orgeln påminde mig om hur tankar och känslor i den världen är vågor som rör sig genom dig. Och, viktigast, en målning av Jesus att bryta bröd med lärjungarna frammanade det budskap som låg vid hjärtat av min resa: att vi är älskade och villkorslöst accepterade av en Gud ännu mer stor och ofattbart härlig än den jag hade lärt mig om som barnet jag var i söndagsskolan.

Många tror idag att levande andliga sanningar i religionen har förlorat sin makt, och att vetenskap, inte tro, är vägen till sanningen. Innan min upplevelse misstänkte jag starkt att detta var fallet själv.

Men jag förstår nu att en sådan uppfattning är alldeles för enkelt. Det enkla faktumet är att den materialistiska bilden av kroppen och hjärnan som producenterna, i stället för fordonen, av det mänskliga medvetandet, är dömt. I dess ställe en ny syn på kropp och själ kommer fram, och i själva verket framstår klar redan. Den här vyn ser det vetenskapliga och andliga lika och kommer att värdera vad de största vetenskapsmännen i historien själva alltid värderat framför allt: Sanningen.

Denna nya bild av verkligheten kommer att ta lång tid att sätta ihop. Det kommer inte vara klar i min tid, eller ens, misstänker jag, mina söners antagligen. I själva verket är verkligheten alltför stor, alltför komplex och alltför oreducerbart mystisk för att en fullständig bild av det någonsin att vara helt komplett. Men i huvudsak kommer det att visa ett universum som utvecklas, flerdimensionellt och känt ner till dess varje senaste atom av en Gud som bryr sig om oss ännu djupare och intensivare än alla föräldrar som någonsin älskat sitt barn.

Jag är fortfarande en läkare, och fortfarande en man av vetenskap varje bit som jag var innan jag hade min erfarenhet. Men på en djup nivå jag det skiljer sig mycket från den personen jag var innan, eftersom jag har fångat en glimt av denna framväxande bild av verkligheten. Och du kan tro mig när jag säger att det kommer att vara värt varenda bit av det arbete som det kommer att ta oss, och de som kommer efter oss, att få det rätt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: