Annons:
Etikettgud
Läst 701 ggr
[Hukanson]
2018-09-21 16:55

Rich Bedoemer om himmelen

Rich Bedoemer har en websajt där han försöker reda ut svåra begrepps innebörder och sammanställa kuskap till ett mer sammanhängande helt.  http://www.godandscience.org/doctrine/heaven.html

Hur kan vi förstå vad Himlen är för något?

Folk frågar ofta frågan, ”vad blir himlen likt”. Även om Bibeln diskuterar himlen, är det inte möjligt att förstå hur hela himlen är från ett mänskligt perspektiv. Eftersom himlen är där Gud bor, måste den innehålla mer fysiska och tidsmässiga dimensioner än de som finns i detta fysiska universum som Gud skapat. Vi kan inte föreställa oss, och inte heller kan vi uppleva i våra nuvarande kroppar, hur dessa extra dimensioner skulle vara. Även så, får vi tillräckligt med information i Bibeln för att förstå många av de saker som kommer att vara annorlunda i himlen jämfört med våra liv idag. Viss information på denna sida är spekulation (med alternativa möjligheter), men bygger på vad Bibeln säger om himlen.

I slutet av den sjunde dagen

Genesis, den första boken i Bibeln säger att Gud skapade universum i sex dagar. Genom att undersöka alla passager i Bibeln som beskriver skapandet av universum, kan man konstatera att de sex dagarna av skapelsen är sex perioder av tid eller åldrar att Gud skapade universum, jorden och livet på den. Bibeln säger oss att vi befinner oss i Guds sjunde dagen av resten och uppmuntrar oss att ingå aktiva i resten. Guds plan för universum är att tillåta en stor nummer av andliga varelser (både änglar och människor) kan välja att tillbringa evigheten med honom. på utsatt tid, Gud kommer att kalla ett slut på den nuvarande universum och döma dem som förkastar hans inbjudan.

Den åttonde dagen

På den åttonde dagen kommer att Gud skapa igen - denna gång en helt nytt universum.  Det nya universum kommer att ha helt olika fysiska lagar. Här är några av de skillnader som utmärker sig:

  • Den nya jorden kommer att ha havet
  • Det blir ingen sol eller måne
  • Tyngdkraften kommer att vara frånvarande eller kraftigt minskas
  • Ingen mer död, lidande, smärta
  • Troende kommer att få en ny kropp
Himmelens egenskaper

Det som kännetecknen den nya skapelsen berätta att det blir väldigt olika från vad vi är vana vid på jorden. Förmodligen blir mest märkbara skillnaden bristen på allvar. Det nya Jerusalem beskrivs som en 1.500 mil kub. Strukturer av denna storlek skulle automatiskt bli en sfär i detta universum, på grund av gravitationen, därför tyngdkraften kommer antingen att vara frånvarande eller minskas avsevärt i den nya skapelsen. Det blir ingen sol eller måne. Detta är vettigt, eftersom det kommer att vara liten eller ingen gravitation. Utan gravitation, skulle den nya skapelsen inte vara bunden till dess källa av värme och ljus. Avsaknaden av solen är inte ett problem för den nya skapelsen, eftersom Bibeln berättar att ära Gud själv kommer att ge belysning.  Den belysning som tillhandahålls av Gud är förmodligen inte samma typ av elektromagnetisk strålning (fotoner) som vi kallar ljus. Den belysning som tillhandahålls av Gud innebär förvisso visdom och kunskap som han besitter. Med denna typ av ljus, det skulle inte finnas något behov att visuellt se saker, eftersom detta skulle allvarligt begränsa vår förmåga att ”se” allt som Gud ser dem. Det blir inga oceaner, vilket innebär att det inte blir någon vattnets kretslopp. Det skulle vara svårt för en vatten cykel att fungera utan gravitation. Det blir floden av bevattning av liv, som flödar från Guds tron.  Med tanke på dess källa, verkar det troligt att det inte kan vara flytande vatten som vi känner den.

Termodynamikens lagar verkar vara frånvarande från den nya skapelsen, eftersom Bibeln säger att ingen värme  i detta universum, termodynamikens andra lag styr nästan allt som händer. Lagen säger att värmen flödar från heta kroppar till kalla organ. Kan inte lyser stjärnor, djur inte kan konsumera mat för att producera energi att flytta och kemiska reaktioner kan inte uppstå, eftersom alla dessa processer kräver utbyte av värme. Denna lag kallas även lagen om entropi eftersom det slutliga resultatet av värmeflöde är att universum fortsätter att bli mer och mer stört. Vetenskapen säger oss att universum, som vi ser det nu, är tillfälligt. Den har ett ögonblick av skapelsen, och utan Guds ingripande, kommer så småningom expandera för att producera en samling av kall, livlös materia. Självklart vore ett sådant universum inte acceptabelt för bostäder eviga varelser, såsom de som beskrivs i den nya skapelsen. Som tidigare diskuterats, de processer som kräver värmeflöde verkar vara frånvarande från den nya skapelsen. Dessa inkluderar solen, havet och en vattnets kretslopp och växande gamla och döende. Även om det beskrivs ett träd (livets träd) som bär frukt i himlen, det verkar inte vara där för att äta. Bibeln säger, ”bladen från trädet faktiskt för läkning av nationerna” ges allt våld och folkmord som har varit begås på jorden i århundraden, kommer att det finnas behov av healing bland alla grupperna som personer. Bristen på mat i himlen  går tillsammans med tanken att termodynamik kommer att vara frånvarande det. Slutligen, Bibeln säger ”skapelsen själv också ställs fri från dess slaveri under korruption”  tyder på en befrielse från termodynamikens lagar.

En del kristna tror att det kommer att ätas i himlen. De citerar  fantastiska bröllopsfesten Lammets. Är detta tänkt att tas bokstavligt? Naturligtvis är den viktigaste delen av bröllopet inte högtiden, men äktenskapet. Ska vi vara gift i en bokstavlig fysiska förbindelse till Jesus Kristus? Jag tror att de flesta män skulle känna sig obekväm med detta koncept. Vi kommer att vara med vår Frälsare och vår Fader i himlen och se honom ansikte mot ansikte. Jag tror att det judiska bröllopet valdes att representera den fest som kommer att ske i himlen, eftersom det var en mest glada och långa händelse känt till de människor för vilka meddelandet gavs. En kan vara säker på att det blir en stor fest, huruvida vi faktiskt äter mat.

Den nya skapelsen kommer att vara en plats för härlig skönhet och beskrivs i form av dyrbara juveler och metaller. Även om beskrivningen inte får representera bokstavlig jordiska juveler, avsikten är att representera den fantastiska skönheten i dess utseende, som John, aposteln, såg det. För en förhandsvisning av beskrivningen, se Uppenbarelseboken, kapitel 21.

Himlens tidlöshet

Himlen finns utanför måtten på både utrymme och tid. Bibeln säger att Gud existerar utanför tiden och skapade tid, förmodligen som medel för genomförande av orsak och verkan. Utan orsak och verkan, åtgärder har inte konsekvenser och val har inte återverkningar. Så skapades universum temporally för människor att välja att älska eller förkasta Gud. När val har gjorts, finns det inte längre ett behov av tid att existera alls. Så, när Bibeln säger att Gud förstör nuvarande universum som inkluderar universums dimensionen tid. Så, i själva verket ingen spelar det roll när du dör, du kommer att sluta upp i himlen med alla andra människor du vet som gick för att vara i himlen — antingen innan eller efter du (i förhållande till detta universums tidsskala). Detta inkluderar dina förfäder och ättlingar. Eftersom vi inte begränsas av tid i himlen, kan du se tillbaka på ditt liv på jorden och titta på det hända? Förmodligen inte, eftersom Bibeln säger att ”det som förr inte mindes eller kommer att tänka” (Jesaja 65: 17). När Gud förstör nuvarande universum, kommer det ha varit som om det aldrig hade existerat. Inte ens Gud skulle ha tillgång till det (Jesaja 43:25). Hur saker hända i avsaknad av tid? Bra fråga! Naturligtvis omedelbart! Det blir ingen mer väntan för något. Alla kommer att kunna prata med Jesus för en oändlig ”tidsperiod” alla ”samtidigt”. Det engelska språket har inte ens rätt ord att beskriva hur saker kommer att vara i himlen.

Där är himlen?

Frågan om var himlen finns? är lite som frågan var centrum av universum är. Faktum är att universum inte har ett center, eftersom allt är väg bort från varje annan sak. Bibeln visar att himmelriket existerar inte i detta fysiska-lagar universum, utan är Guds boning. I själva verket visar Bibeln att även den högsta himlen (i detta universum) inte kan innehålla Gud.  Eftersom vi människor är begränsade till de rymd-tidsdimensionerna i detta universum, vi kan aldrig gå i ett rymdskepp och hitta himlen, eftersom det inte är någon plats som vi kan resa. Det finns dock ett sätt att komma dit.

Vad kommer människor att vara i himlen?

Med fysiska lagar är vi så olika i himlen, är det uppenbart att våra nuvarande organ inte skulle vara acceptabelt på ett sådant ställe.  Bibeln ställer frågan, ”men någon kommer att säga,” hur döda uppstiger? ” Och med vilken typ av kropp har de kommit”? (1 Kor 15:35). Svaret på frågan ges i en serie jämförelser:

Till en viss grad, kommer vi att få några av egenskaperna hos Gud i himlen, eftersom vi kommer vara som honom och den förhärligade Jesus.  Utan minst några av dimensionella egenskaperna hos Gud, skulle vi inte kunna se honom, som Bibeln säger att vi kommer att göra.

Tvärtemot  Mormonernas himmel, kommer inte människor i himlen vara antingen män eller kvinnor. Jesus svarade en komplicerad fråga om himlen av sadduceerna (en religiös sekt som inte trodde på uppståndelsen av döda) som direkt leder oss till denna slutsats. Den sadduceerna gav ett scenario med en kvinna som gifte sig med 7 män (sekventiellt, eftersom de alla dog i förtid) under sin livstid. De frågade vems fru som hon skulle vara i himlen. Jesus svarade:

”Du har fel, du förstå inte skrifterna eller Guds makt. För i uppståndelsen de varken gifta sig, inte heller ges i äktenskap, men är som änglarna i himlen ”. (Matt. 22:29-30 )

Med andra ord, kommer att det finnas några äktenskap eller sexuella skillnader bland dem i himlen, eftersom reproduktion är onödiga. Detta begrepp stöds av andra bibliska verser som indikerar att hanar och honor är andligt lika.  Samma koncept gäller till tävlingarna.  Jag tvivlar på att det blir skillnader mellan människoraser i himlen.

Tanken att vi kommer inte längre vara gift är störande för vissa människor. Personligen gillar jag att vara gift. Jordiska perspektiv låter upplösning av äktenskap i himlen inte som en bra sak. Dock i himlen, kommer att vi vara ”gift” med Jesus, som kommer att vara vår andliga ”make”.  Om du inte är för närvarande en anhängare av Jesus Kristus,  förstår du inte hur detta kommer att vara, och kommer förmodligen inte att ha varje överklagande för dig. Dock om du har upplevt ”toppnoteringar” på följande Jesus som han leder dig, får ni en glimt av hur fantastisk denna erfarenhet kommer att vara. Gud vill inte ta bort något bra om han inte ersätta det med något bättre.

Förutom att de får en ny kropp, de som anger himlen kommer att ges ett nytt namn och kommer att vara oförmögen att begå synd  därför alla problem vi har genom att vara medelvärdet till varandra kommer att vara borta. Vi kommer att kunna njuta av varandras sällskap utan rädsla för att bli sårad av någon. Det kommer vara bra att vara fysiskt och moraliskt perfekt och ha gemenskap med andra som har förvandlats jämväl.

Vad gör vi i himlen?

Människor har intrycket av att himlen kommer att bestå av personer som sitter på moln, spelar harpor. Bibeln beskriver dock inte moln, även om några av änglarna och de 24 äldsterna och några av heliga är beskrivs ha harpor i himlen. 

En av våra första åtgärder i himlen blir att hjälpa döma världen - särskilt änglarna.  varför änglarna behöver bedömas? Innan Gud skapade jorden, skapade han änglarna, som, inledningsvis, alla dyrkade Gud, leds av den vackraste ängeln, Satan.  Men Satan (aka, djävulen) blev svartsjuk Gud och försökte ta sin plats.  Satan lyckades övertyga en tredjedel av änglarna att gå med honom i uppror. Vid denna punkt, det var krig i himmelen, som de upproriska änglarna Satans kämpade mot ärkeängeln Mikael och Guds änglar. Satan och hans änglar kastades från himmelen på jorden, där de försöker övertala människor att följa honom i uppror mot Gud. Dessa upproriska änglarna nu kallas demoner, eftersom det finns ingen rebellerna i himlen, änglarna som gjorde uppror mot Gud kommer att vara dömd av Guds folk och kastade i den brinnande sjön.

Förutom att fungera som domare i himlen, säger Bibeln att vi kommer att regera med Gud i himlen. Exakt vad detta regerande innebär definieras inte. Men kommer vi också att tjäna Gud direkt. Även om detta kanske låter tråkig vid första anblicken, det naturligtvis inte vara, eftersom vi kommer att ha direkt tillgång till skaparen av universum. Uppenbarelseboken säger specifikt att Jesus är vår herde, som personligen kommer att leda oss. Paulus i 1 Kor säger att vi kommer att se honom ”ansikte mot ansikte” och ”nu vet jag delvis, men då jag vet helt precis som jag också har varit fullt kända”. i huvudsak denna vers säger oss att vi kommer att ha full kunskap om Gud, även som han för närvarande vet vi alla. Detta är fantastiskt! Varför ateister skulle inte vilja vara en del av detta förbryllar mig. Hebreerbrevet beskriver himlen som består av ”tusentals änglar i glada församlingen”. Så himlen kommer att vara en stor fest. Men vet vi att det blir också en plats för rättfärdighet och frid. Bibeln säger att vi inte kan föreställa sig vad himlen kommer att vara, men att det överträffar våra förväntningar. Var och en av oss i himlen avslöjas ”i härlighet”. 

Vem kommer att vara i himlen?

Uppenbarligen, eftersom himlen är Guds rike, han kommer att vara där. Vad är anmärkningsvärt är att vi har möjlighet att vara där och se Gud som han är.

Vem kommer att vara i himlen med Gud? Änglarna kommer att vara där, och har varit där sedan Gud skapade dem. Bibeln ger flera listor över människor som kommer inte vara i himlen. En sammanfattning av de aktiviteter som håller folk ut ur himlen är listade i tabellen nedan.

Synder som håller en från himlen: 

sexuell omoral avgudadyrkan äktenskapsbrott prostitution homosexuella brott stöld girighet fylleri förtal svindleri orenhet trolldom hat lögner svartsjuka anfall av ilska självisk ambition meningsskiljaktigheter fraktioner och avund orgier styggelse liggande feghet otro mördare trolldom  

Listan är ganska omfattande och innehåller vissa saker som vi alla har gjort. I slutet av den första skapelsen visas vi före Guds stor vit tron. Gud kommer att gå igenom ”böcker” att se om vi har begått någon av de gärningar som anges i tabellen ovan.  dessutom våra namn kontrolleras för att se om de är i ”livets bok”. Någon vars namn inte finns i ”livets bok” kommer att kastas i sjön av eld, utifrån de orättfärdiga gärningar som de hade gjort i sitt liv. Gud inte grad på kurvan, så alla människor som har gjort sig skyldig till något av kränkningarna som ovan kommer att skickas till sjön av eld, som är den andra döden. Men de som litar (tror) i Jesus kommer undan dom och får  ärva evigt liv i himmelen (se nedan). 

Hur får vi komma in till himlen?

Så hur kan vi gå in till himlen och in i närvaro av Guds heliga? Vad vi inte kan göra för oss själva, Gud redan har gjort för oss. Jesus sade: ”om man föds igen, han inte kan se Guds rike”. Jesus fortsatte med för att förklara att den andra födelsen är att vara ”född andligt”. De som föds bara en gång kommer att dö fysiskt sedan kommer dö andligen vid den andra döden, efter stor vit tron domen. De som föds två gånger (både fysiskt och andligt) kommer att dö fysiskt, men kommer att leva andligt för evigt.

Hur föds människor igen andligt? Jesus sade:

”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, att den som tror på honom skall icke förgås utan ha evigt liv. (John 3:16 )

Tron på Jesus tar oss bort från den vita tronens dom eftersom Jesus tog straffet (death) för vår synd på korset. De som accepterar Jesus som Herre och Frälsare är motiverat (deklarerade rättfärdigas på grundval av tron) inför Gud och kan komma före honom frimodigt  genom nåd att han har erbjudit alla. Genom att acceptera Jesus som Herre och Frälsare, vi ger honom tillåtelse att ändra oss till perfekta varelser (”de rättfärdiga fullkomnas, andar” Hebreerbrevet 12:22-23) i den nya skapelsen. De som förkastar Guds bestämmelse för synd kommer att bedömas på grundval av deras synd och kommer att vara skild från Gud för evigt (den andra döden), eftersom Gud inte låta synden in i den nya skapelsen.

Hur vi för att inleda en relation med Jesus Kristus? Detta gör vi genom tron på honom:

  1. Ångra din synd och själviskhet. Omvändelse överens med Gud att du haft fel och att vara villig att vända från det gamla liv till ett nytt liv i Kristus.
  2. Ta emot Jesus Kristus som din Herre (Gud och Master) och Frälsare (som tar bort din synd).
  3. Ta emot den Helige Anden som det löfte på vad Gud kommer att göra i ditt liv.
  4. Tacka Gud för hans nåd och den fria gåva som han har gett dig.

När du tar emot Jesus Kristus som Herre och Frälsare, borde du gå med honom varje dag. Jesus sade: ”om ni älskar mig, du kommer att hålla mina bud” (John 14:15). Prata med honom varje dag i bön och gör vad han säger. Hitta en bra kristen gemenskap (kyrkan) och Läs din Bibel varje dag. Dessa saker är inte skyldiga att hålla din frälsning, men de hjälper dig att växa i din tro och lydnad och uppleva mer glädje i din promenad med Kristus. När vi kommer inför Guds tron i den nya skapelsen, blir det bra att höra orden…

… Väl gjort, gode och trogne tjänare… anger du in i din Herres glädje.

Annons:
Upp till toppen
Annons: